max verstappen red bull racing 2025 emilia romagna zondag race overwinning 1 Formule 1
Formule 1

Verstappen stunt in Italië en troeft McLaren af, Ferrari grijpt naast de top drie

max verstappen red bull racing 2025 emilia romagna zondag race overwinning 1

Max Verstappen heeft zijn 44e poleposition gepakt. De Nederlander was in Q2 ook al de sterkste coureur en sloeg in Q3 weer toe. Lando Norris was iets minder dan een tiende langzamer, terwijl Oscar Piastri de tweede startrij deelt met Charles Leclerc. Mercedes bezet de derde startrij, en Gabriel Bortoleto start als zevende.

Na drie vrije trainingen was het in Monza eindelijk tijd voor de kwalificatie. Ferrari-coureur Lewis Hamilton wist daarbij al dat hij op zondag vijf plekken gridstraf zou krijgen, dus de Brit had een topresultaat nodig om ook op zondag in een kansrijke positie te blijven. De favorieten voor poleposition waren uiteraard de McLarens, maar ook Max Verstappen en Charles Leclerc, waarbij de verschillen in de trainingen zeer klein waren.

De tekst gaat verder onder de Tweet.

Q1: Russell met topronde op mediums

Om 16:00 uur lokale tijd vormde zich een file aan het einde van de pitstraat, waarbij de coureurs zich klaarmaakten voor hun eerste snelle ronden. Na vijf minuten stond het thuisteam vooraan: Leclerc was een tiende sneller dan Lewis Hamilton en Nico Hülkenberg, die nog sneller was dan George Russell, met Gabriel Bortoleto op P5. De McLarens en de Ferrari's moesten echter nog komen.

Een paar minuten later stond de constructeurskampioen al bovenaan. Lando Norris was een tiende sneller dan zijn teamgenoot, terwijl Verstappen twee tienden trager was dan de Brit. Verstappen schoot in de middensector echter met twee wielen door de grindbak en kon duidelijk sneller gaan.

De tijden bleven gedurende Q1 kelderen. Russell greep de eerste plek met een ronde op de mediumbanden, die in Monza zeer competitief zijn. De Brit was twee tienden sneller dan landgenoot Norris, terwijl Verstappen met vijf minuten te gaan was afgezakt naar de de tiende plek op bijna vier tienden achterstand. Yuki Tsunoda stond op P13, en Antonelli zelfs maar op P17. Ook de Alpine-coureurs, Esteban Ocon, en Liam Lawson stonden in de gevarenzone. Verstappen had minder zachte banden naar Q1 meegenomen, en reed aan het einde van Q1 met gebruikte banden weer naar buiten.

Q1: Domper voor Alpine en Racing Bulls

De baan werd steeds sneller, en Tsunoda schoot naar de derde plek. Verstappen ging een paar seconden later met zijn gebruikte banden naar P2. Antonelli was slechts een tiende trager dan Antonelli, maar stond wel zeven(!) plekken lager. Russell, Verstappen, Norris, en Tsunoda waren de snelste coureurs.

Isack Hadjar was met een halve seconde achterstand de eerste afvaller, voor Lance Stroll, Alpine-coureurs Franco Colapinto en Pierre Gasly, en hekkensluiter Liam Lawson. Twee teams werden dus al volledig uitgeschakeld. Hadjar baalde daarvan van zijn eigen fout. De Fransman schoot bij het uitkomen van de tweede Lesmo-bocht door de grindbak, en liet daar belangrijke tienden liggen.

De tekst gaat verder onder de Tweet.

Q2: Verstappen laat ware potentieel zien

Verstappen had Q1 overleefd met één set zachte banden. Op gebruikte banden was hij 0,041 seconde langzamer dan Russell, die op mediumbanden reed. De wereldkampioen was dus op gebruikte banden sneller dan de rest op nieuwe banden. Met nieuwe banden zette Verstappen aan het begin van Q2 dan ook een razendsnelle tijd neer: 1:19,140. George Russell kwam anderhalve tiende tekort op Verstappen met een tweede tijd.

Charles Leclerc ging tijdelijk naar de derde plek, maar bleef daar niet lang staan. Piastri sloot vlak achter Russell aan, met Bortoleto op een knappe vierde plek. Leclerc viel terug tot de vijfde plek, terwijl Norris zonder tijd weer de pitstraat moest opzoeken, nadat hij zich voor de eerste chicane verremde. De McLaren-coureur stond in het tweede deel van Q2 dus onder druk, en ging met zeven minuten te gaan alweer naar buiten, zodat hij twee kansen kreeg op een nieuwe set banden.

Norris ging bij de eerste van die twee ronden naar de zevende tijd met een achterstand van drie tienden. Die rondetijd bleek uiteindelijk onvoldoende te zijn, maar bij het vallen van de vlag verbeterde de McLaren-coureur zich van P11 naar P5. Verstappen sloot Q2 als snelste coureur af, voor Antonelli, Piastri, Russell, en Norris. Leclerc en Bortoleto stonden ook binnen twee tienden, en Alonso, Hamilton, en Tsunoda gingen als laatste coureurs door. Oliver Bearman eindigde op 0,3 seconde achterstand als elfde, voor Hülkenberg, Sainz, Albon, en Ocon.

De tekst gaat verder onder de Tweet.

Q3: Verstappen deelt meteen een klap uit

De vier topteams waren dus nog compleet in Q3. Deze acht mannen kregen gezelschap van mentor Alonso en pupil Bortoleto. Norris had al veel ronden gereden, en opende het bal ook in Q3. De 1:19,433 van Norris was duidelijk onvoldoende. Piastri deed het beter met een 1:19,0, de snelste tijd van het weekend tot nu toe. Russell kwam een tiende tekort, maar Charles Leclerc versloeg Piastri wél met een 1:19,007.

Hamilton klokte de derde tijd, terwijl Verstappen het Italiaanse feestje voorlopig verpestte met een 1:18,923! Verstappen stond voor de laatste pogingen eerste, voor Leclerc, Piastri, Hamilton, en Russell. Bortoleto maakte met een zesde plek indruk, aangezien hij zijn tijd op gebruikte banden reed. Daarmee was hij sneller dan Norris op nieuwe banden. Antonelli, Tsunoda, en Alonso maakten de top tien vol.

Met drie minuten te gaan reden de coureurs weer naar buiten, met Tsunoda als locomotief van de trein, gevolgd door de Ferrari's, McLarens, en Verstappen. Alonso, Bortoleto, Antonelli, en Russell sloten de rij. Veel coureurs wisten zich in de slotminuten niet meer te verbeteren. McLaren deed dat wel. Piastri ging eerst naar P2, maar Norris was sneller met een eerste tijd. Verstappen sloeg terug en pakte met een 1:18,792 alsnog poleposition! Norris start als tweede, voor Piastri en Leclerc. Hamilton werd vijfde, maar valt na zijn gridstraf terug tot achter Russell, Antonelli, Bortoleto, Alonso, en Tsunoda.

Uitslag Kwalificatie Grand Prix Italië

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws