De Formule 1 heeft de afgelopen jaren verschillende wijzigingen doorgevoerd, waaronder het verhogen van de snelheidslimiet in de pitstraat op bepaalde circuits en het overslaan van bepaalde banden voor variatie. Op 14 november werden nog een aantal wijzigingen besproken, zoals het invoeren van een verplichte tweestopper, maar deze kwestie is voorlopig vooruitgeschoven. George Russell heeft wel een idee over hoe Pirelli de boel spannender kan maken.
Russell heeft, als voorzitter van de Grand Prix Drivers’ Association, het een en ander te zeggen over dit onderwerp. ‘Wij zijn egoïstisch als coureurs en willen de beste, snelste en leukste auto's’, luidt zijn reactie tegenover verscheidene media. Hij benadrukt dat hij zelf ook niet weet hoe alles het beste opgelost kan worden, al heeft hij er wel enkele ideeën over. Hij licht enkele scenario’s uit die de races spannender zouden kunnen maken voor zowel coureurs als toeschouwers.
De Brit geeft er een disclaimer bij. ‘We moeten beseffen dat we een van de twintig zijn’, stelt hij, verwijzend naar zichzelf en de andere coureurs op de grid. ‘En dat er meer dan honderd miljoen mensen zijn die de sport week in week uit volgen, dus ik weet niet wat de perfecte oplossing is’, vervolgt Russell. Er moet met beide rekening worden gehouden, wat alles nog moeilijker maakt.
Russell schetst een ideaal scenario voor banden
Een ideaal scenario voor hem zou betekenen dat banden standaard een bepaald aantal ronden meegaan, al weet hij zelf natuurlijk dat dit onmogelijk is. ‘Ik bedoel, als je op magische wijze een band zou kunnen maken waarbij bij een race van zestig ronden de harde band dertig ronden mee zou gaan, de medium twintig ronden mee zou gaan en de zachte tien ronden mee zou gaan…’ stelt de Brit.
Hij denkt hierbij aan een scenario waarin de banden na dit specifieke aantal ronden praktisch uit elkaar zouden moeten vallen en je er dus echt niet verder op kunt rijden. ‘Als je dat op magische wijze zou kunnen bereiken, zou dat het perfecte scenario zijn’, aldus Russell, die uiteraard ook weet dat het zeer lastig zou zijn om banden zo te maken.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Een onmogelijk scenario, maar het was voor de coureurs wel perfect geweest, vindt Russell. ‘Dan zouden coureurs strategieën kunnen kiezen’, licht hij toe. ‘Maar ik begrijp dat het voor Pirelli echt niet gemakkelijk is om een band te ontwikkelen voor alle verschillende circuits, die ook nog eens verschillende soorten asfalt hebben’, benoemt hij een van de grootste uitdagingen voor de bandenfabrikant. ‘Dat is erg moeilijk’, realiseert de man van Mercedes zich.
Dat verschillende circuits verschillende soorten asfalt hebben, maakt dit vooral lastig. Mochten de banen wel allemaal hetzelfde asfalt gebruiken, dan was het een heel ander verhaal. De taak van Pirelli zou dan een stuk simpeler worden, en ze zouden zo ook dichter bij het door Russell geschetste scenario komen. ‘Als het asfalt op alle circuits hetzelfde was, zou het voor hen veel gemakkelijker zijn om een band te ontwikkelen waarmee ze iets kunnen bereiken’, meent de Brit.
Verplichte tweestopper moet hand in hand gaan met andere wijzigingen
In principe ziet Russell wel iets in het voorstel om een tweestopper verplicht te maken, een regel die in Monaco al is ingevoerd. Wel moeten er dan ook zaken met de banden gebeuren. ‘Ik denk dat het (de verplichte tweestopper, red.) gepaard moet gaan met zachtere banden’, vindt de coureur. ‘Ik weet niet: als de banden nog steeds niet zullen verslijten en het gemakkelijk is om twee pitstops te maken, dan zul je dat niet zien’, voegt hij eraan toe.
Russell heeft dus zijn bedenkingen bij een verplichte tweestopper. ‘Wanneer je een delta hebt tussen het tempo van de auto's en dat wordt gecombineerd met een bandendelta, dan zie je inhaalmanoeuvres’, stelt hij. ‘Maar als er geen verschil is, maakt het niet uit of je twee stops, drie stops of één stop maakt: je zult waarschijnlijk niet inhalen’, concludeert hij dat het zonder wijzigingen op andere gebieden weinig zal uithalen.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties