George Russell was na de Grand Prix van Mexico allerminst tevreden. De Brit baalde zichtbaar van een reeks frustrerende momenten tijdens de race, waarbij vooral twee situaties hem nog lang zouden bezighouden: de actie van Max Verstappen in de openingsfase en een moeizame strategische beslissing bij Mercedes zelf.
Russell, die al overwinningen in Canada en Singapore op zijn naam had geschreven, zorgde voor een stormvloed aan kritiek. Zelf had hij kritiek op het team, maar analisten en kenners hadden ook flink wat kritiek op de Brit vanwege zijn boze radiocommunicatie. Uiteindelijk was het resultaat bovendien teleurstellend: Russell kwam niet meer in de buurt van Bearman, en Oscar Piastri haalde beide Mercedessen in.
Verstappen zorgde overigens voor de eerste Russell-uitbarsting over de boordradio. De Nederlander had na de start een stuk gras gebruikt om zich uit een mogelijk benarde situatie te redden, maar kreeg daarvoor geen straf van de wedstrijdleiding. Daar was de Brit het mee oneens. 'Dat is toch belachelijk. Iemand snijdt gewoon af door het gras, en er gebeurt helemaal niets', zei Russell geïrriteerd. De viervoudig wereldkampioen kwam er nog goed vanaf vergeleken met de Zilverpijlen, die vooral het doelwit waren van Russells boze woorden.
Smeekbede om voorgelaten te worden
De echte woede kwam echter later in de race, toen hij zijn team smeekte Andrea Kimi Antonelli opdracht te geven hem voorbij te laten gaan. Russell had namelijk het idee dat hij sneller was en daarmee een kans maakte om Oliver Bearman voor de vierde plaats aan te vallen. 'Ik heb meer snelheid', meldde hij via de radio. Met andere woorden: laat me erlangs. Het antwoord van zijn engineer bleef koel: 'Je mag hem gerust zelf inhalen.'
De houding van Mercedes leek Russell in het verkeerde keelgat geschoten te zijn. Terwijl hij probeerde de druk op te voeren, kreeg hij de McLaren van Oscar Piastri in zijn spiegels te zien. 'Ik heb een McLaren in mijn nek, zal ik die misschien voorbijlaten?' kwam zijn sarcastische opmerking. Uiteraard was dit niet de bedoeling. Russell voegde er toen cynisch aan toe: 'Ah, dat dacht ik al.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
De spanning liep verder op. Russell drong nogmaals aan op een positiewissel, maar kreeg te horen dat zijn achterbanden te heet werden. Dat was voor hem de druppel. 'Ik heb een verdomde McLaren achter me, hij is sneller, en ik probeer hier gewoon m’n plek te behouden, verdomme', riep hij gefrustreerd. Pas daarna kwam de boodschap dat Antonelli hem moest laten passeren, wat de jonge Italiaan direct deed.
Het was te laat of Russell had toch de geclaimde snelheid niet. De coureur slaagde er niet in Bearman nog in te halen. Zoals beloofd gaf hij zijn positie later weer terug aan Antonelli, maar de teleurstelling bleef groot. 'Of je voert zo’n positiewissel meteen uit, of je doet het helemaal niet', mopperde hij na afloop. 'Toen ik er eindelijk voorbij was, was alles te heet: banden, remmen, motor. Er viel niets meer te halen', aldus een kwade Russell.
Mercedes erkent fouten
Bij Mercedes wordt inmiddels erkend dat de situatie niet goed is aangepakt. Bradley Lord, die in Mexico de afwezige teambaas Toto Wolff verving, reageerde nuchter, maar keek ook kritisch naar de gebeurtenissen tijdens de Grand Prix van Mexico. 'Het was een lastige situatie, en we hebben die waarschijnlijk niet goed gemanaged', aldus Lord, die hiermee de hand in eigen boezem steekt.
Op de vraag of de oververhitte banden van Russell zijn onvermogen om Bearman in te halen konden verklaren, antwoordde Lord: 'In de tweede stint, ja. In de derde stint denk ik dat het gewoon laat zien dat Mexico een circuit is waar de banden in het verkeer oververhit raken, en het daardoor erg moeilijk is om in te halen', wordt hij geciteerd door PlanetF1.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Volgens Lord was Piastri de enige in de top vijf of zes die vooruitgang boekte. 'We zagen dat de enige coureur die echt vooruitging Piastri was, en de McLaren had een pacevoordeel van drie tot vier tienden per ronde ten opzichte van de andere vooraan rijdende auto’s in Mexico', aldus Lord. 'De rest zat letterlijk binnen honderdsten van een seconde. Waarschijnlijk een tiende verschil tussen de snelste Ferrari en de langzaamste auto in die groep.'
Hij legde verder uit hoe klein zulke verschillen betekenen dat succes afhankelijk is van fouten van anderen of pitstops: 'Als de verschillen zo klein zijn, ben je afhankelijk van fouten, pitstops, of het oprekken van de levensduur van de banden.' Lord benadrukte echter ook dat Bearman erg sterk reed. 'Ik bedoel, Bearman en Haas hebben alles ongelooflijk goed gemanaged, en hebben een fantastische rit neergezet naar P4', sluit hij af.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties