Oud-coureur Jolyon Palmer is regelmatig streng voor Max Verstappen, maar is het ditmaal volledig eens met de beslissing van de wedstrijdleiding om Lewis Hamilton een tiensecondenstraf te geven. Verstappen en Hamilton vochten tijdens de Grand Prix van Mexico, waarbij Verstappen aanviel en Hamilton uiteindelijk de bocht afsneed. Hij behaalde daarmee een significant voordeel. Palmer vond Verstappen wel agressief.
Nadat de voormalig Renault-coureur de start van de top vier heeft geanalyseerd, gaat hij verder met het gevecht tussen Hamilton en Verstappen. Van de kijkers kreeg hij de vraag of de straf voor Hamilton wel terecht was. Hij haalt het moment er weer bij en zoomt in op de aanval die Verstappen inzet in ronde zes, waarbij hij zijn auto succesvol naast die van Hamilton zette. 'Hij duikt behoorlijk diep de bocht in, maar volgens de racing guidelines heeft hij nu recht op die bocht', zegt Palmer.
'Hij mag doen wat hij wil bij de exit, zolang hij niet van de baan gaat en de Red Bull onder controle houdt. Dat doet hij, want zijn vooras zit iets voor die van de Ferrari', vervolgt de Brit in Palmer's Analysis op F1TV. 'Hij heeft dus het meeste werk al gedaan bij het ingaan van de bocht. Het is superagressief, hij zit op de limiet van controle, maar hij heeft de controle wel. Er is geen groot moment van blokkeren en er is ook geen sprake van een glijpartij.'
Palmer plaatst er wel een kleine kanttekening bij: 'Als we het beeld afspelen, lijkt het alsof hij er vol ingaat, contact heeft met Hamilton, maar volgens de regels zit hij aan de binnenkant bij het instuurpunt en heeft hij recht op die positie', aldus de oud-coureur. 'Hamilton gaat van de baan, er is wat contact, maar het is niet heel relevant. Dat werd wel onderzocht, overigens. Hij komt buiten de baan terug bij de apex van bocht 2. Lewis had de bocht af kunnen snijden, maar dan had hij die plek sowieso terug moeten geven.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
 
        Verstappen ligt terecht voor
Hamilton probeerde het gevecht opnieuw aan te gaan door weer in te voegen. 'Daardoor duwt hij Max in bocht 3 naar buiten. Er is geen ruimte voor Verstappen om te blijven, en ze vechten verder richting bocht 4', vervolgt Palmer. 'Vanaf dat moment ligt Verstappen voor, en dat is in mijn ogen terecht, want de inhaalactie is bij bocht 1 al ingezet. Onboard bij Max zie je dat hij van ver komt, niet extreem laat remt, maar hij rolt de snelheid slim de bocht in en zorgt dat hij de apex als eerste haalt. Typisch Verstappen.'
Terwijl de twee verder vechten, rijdt Verstappen even over de verhoogde kerb, maar blijft stabiel. 'Het schuift hem alleen iets richting Hamilton, maar blijft onder controle. Dan is er contact, een kleine glijpartij, maar het blijft een zeer agressieve, maar legitieme inhaalactie volgens de regels', oordeelt Palmer. 'Verstappen gaat er nu voorbij en vanuit Hamiltons perspectief: hij verwacht niet dat Max met zoveel snelheid komt. Hij stuurt gewoon in, raakt hem, en Max pakt de plek.'
Hamilton ging zelf te hard
De twee reden zij aan zij richting de volgende bocht, maar Verstappen lag duidelijk voor. 'Hamilton probeert het dan buitenom, veel te laat op de remmen, blokkeert zwaar en gaat wijd. Max redt het ook maar net niet om de bocht te halen. Als Hamilton buitenom was gebleven en was weggeduwd door Max, had hij het recht gehad op die plek, maar dat is hier niet het geval. Hamilton gaat er zelf veel te hard in, haalt de bocht sowieso niet en schiet de uitlooproute in', vervolgt Palmer zijn analyse.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
 
        'Hij had de juiste route terug naar de baan moeten nemen, maar deed dat niet. Hij probeert snel op zijn gas te gaan om geen tijd te verliezen. Intussen vecht Verstappen met Russell en Bearman, maar Hamilton houdt die plek, en dat is het cruciale punt. Hij lag achter Max bij bocht 4 en eindigt vervolgens vóór hem, met een voorsprong van een paar seconden. Het is vrij duidelijk dat Hamilton een voordeel behaalde en een straf verdiende', luidt het oordeel van de Brit.
Complimenten
Bearman kon vervolgens Verstappen inhalen, omdat de Nederlander tussen hem en George Russell belandde. Russell koos de buitenkant, wat niet slim was. Verstappen verdedigde die kant en Bearman vond aan de binnenkant vervolgens meer grip. 'Max heeft een geweldige inhaalactie gedaan in bocht 1, dus de stewards zagen dat als de natuurlijke volgorde', benadrukt Palmer nog eens. 'Hamilton remt laat, blokkeert, gaat van de baan en houdt de derde plek. Dat is een duidelijke overtreding.'
 
                            
                                                             
                                                     
                     
                                 
                                 
                                 
                                 
                                 
                                 
                                 
                                 
                                 
                                
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties