carlos sainz williams 2025 fw47 silverstone Formule 1
Formule 1

Sainz pleit voor andere weg bij Williams: 'Zeer grote verandering nodig'

carlos sainz williams 2025 fw47 silverstone

Carlos Sainz koos na zijn ontslag bij Ferrari na lang wachten voor het team van Williams, dat 2025 onverwachts goed begon. De resultaten van de Britse renstal zijn inmiddels een stuk wisselvalliger. Om na 2025 competitief te zijn moet er bovendien een grote verandering plaatsvinden qua ontwerpfilosofie, meent de Spanjaard.

De coureur heeft ondanks de goede start van zijn team slechts 16 punten weten te pakken tijdens de eerste seizoenshelft. ‘In het geval van Alexander Albon waren dit er meer dan 50, een enorme voorsprong. De meest recente race lag de auto bovendien niet, waardoor punten weer uitbleven. ‘We hebben relatief slechte aerodynamische eigenschappen in lange bochten, waar je de neerwaartse druk moet vasthouden vanaf de ingang tot halverwege de bocht. We hebben moeite met dit soort dingen’, aldus de Spanjaard tegen Motorsport.com.

Teambaas James Vowles heeft de wens uitgesproken onder de nieuwe regelgeving vooraan mee te willen kunnen doen. Sainz twijfelt. ‘Er is een zeer grote verandering in de ontwerpfilosofie nodig voor de toekomst’, is hij van mening. ‘We proberen te begrijpen waar en wat we moeten veranderen om ervoor te zorgen dat de auto van volgend jaar wat meer een allrounder is en ons een beter platform biedt om op meerdere circuits mee te kunnen doen’, aldus de praktisch ingestelde coureur.

Weinig te veranderen aan 2025-auto

Het seizoen 2025 begon goed. ‘Het is een zeer sterke start geweest van onze samenwerking wat betreft de manier waarop we het team, de auto en de interactie met Alex en James willen ontwikkelen’, is Sainz ook over de zaken achter de schermen te spreken. Toch heeft hij er een hard hoofd in dat 2025 nog zal verbeteren. ‘Het is niet zo dat we de feedback van de twee coureurs en onze intenties om deze auto te ontwikkelen, kunnen benutten, omdat we hem niet in de windtunnel zetten om hem te ontwikkelen’, zegt de coureur.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

carlos sainz williams gp oostenrijk 2025 zondagjpg
Sainz heet het behoorlijk lastig bij Williams, waar teamgenoot Albon juist goed presteert.

In 2026 gaat de nieuwe regelgeving in en dat zal een grote test zijn voor Williams. Wat het team wel meezit, is dat het team met een motor van Mercedes zal rijden, welke naar verwachtingen gebaseerd op resultaten uit het verleden de snelste zal zijn. ‘Het wordt een veel grotere uitdaging voor het team en voor onszelf om te zien of we de belangrijkste zwakke punten van deze auto, die op circuits als deze heel duidelijk zijn, daadwerkelijk kunnen verbeteren’, draagt Sainz aan. Voor 2025 is er weinig meer te veranderen. ‘We kunnen uiteindelijk niets doen aan de aerodynamica of de afstelling van de auto.’

Zoektocht naar consistentie tot nu toe onsuccesvol

Terwijl zijn vervanger worstelt bij Ferrari, heeft Sainz het zelf ook niet makkelijk bij Williams. De coureur heeft flink geëxperimenteerd met afstellingen, maar dat liep niet uit op een succes. ‘Ik heb tijdens het weekend in Hongarije drie of vier verschillende afstellingen geprobeerd om op circuits als deze iets extra's te vinden’, geeft de Spanjaard aan. De keuze viel uiteindelijk op een afstelling die hij eerder gedurende het seizoen al gebruikte en waarmee hij naar eigen zeggen heel competitief was.

Sainz heeft een vermoeden wat betreft het probleem van Williams op dit punt tijdens het seizoen. ‘Het probleem is dat we volgens mij iets te ver zijn doorgegaan met ontwikkelen’, geeft hij aan. Williams is overigens niet het enige team met dat probleem, ook andere teams grepen al terug op eerdere versies van bijvoorbeeld de achterwielophanging (in het geval van Mercedes, red.). ‘De tweede helft van het seizoen ga ik gewoon op zoek naar consistentie en ik ga ervoor zorgen dat we goede weekenden hebben’, sluit de zeer gemotiveerde Madrileen af.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws