Sauber-topman verbaast het dat niet meer teams Red Bull kopiëren: 'Maakt de auto absoluut sneller' Formule 1
Formule 1

Sauber-topman verbaast het dat niet meer teams Red Bull kopiëren: 'Maakt de auto absoluut sneller'

Sauber-topman verbaast het dat niet meer teams Red Bull kopiëren: 'Maakt de auto absoluut sneller'

James Key, technisch directeur bij Sauber, is verbaasd dat niet meer teams Red Bull Racing kopiëren door over te stappen op een pull-rod-voorwielophanging. Volgens de Britse ingenieur werkt het systeem erg goed voor de nieuwe C44-bolide van zijn team, die verder ook erg tevreden was over de resultaten van de drie testdagen.

Er zijn slechts twee teams overgestapt van een push-rod naar een pull-rod-voorwielophanging voor dit F1-seizoen: RB, het zusterteam van Red Bull, en Sauber. Red Bull staat erom bekend deze variant van een voorwielophanging al langere tijd zelf ook te gebruiken. Met al het succes dat de Oostenrijkse team de afgelopen jaren beleefde, was te verwachten dat meer teams zouden overstappen op deze voorwielophanging, maar dat valt volgens Key verrassend genoeg tegen.

'Ik had nog minstens een ander team verwacht dat over zou gaan op een pull-rod', vertelt de Brit, aan de Nederlandse tak van Motorsport.com. 'Het moet aerodynamisch gezien allemaal kloppen, want, ondanks de moeite die erin gestoken moet worden om het voor elkaar te krijgen, maakt het de auto absoluut sneller. Die conclusie hadden we bij McLaren ook al snel getrokken. Red Bull heeft dit (ontwerp, red.) altijd al gehad. Bij Sauber hebben we in april of juni naar de resultaten van de windtunnel en CFD gekeken. Die lieten duidelijk zien dat het voordeel groot genoeg was.'

De voormalig McLaren-topman vertelt de nieuwe voorwielophanging er tot dan toe goed uitzag, maar dat het concept nog meer aandacht vereist. 'Er zijn een aantal dingen waarvan ik denk dat we dat nodig hebben om net dat beetje extra eruit te persen', aldus Key. 'Ik kwam net te laat aan (bij Sauber, waar Key in september 2023 startte, red.) om dat door te voeren, maar in de basis doet het wat het moet doen.' Volgens de ingenieur is de correlatie tussen de bolide en simulaties ook goed, en 'presteert de voorwielophanging naar verwachting'.

Key: 'Auto is completer dan vorig jaar'

Ook tijdens de testdagen was Key tevreden met wat hij zag van de nieuwe C44-auto. 'Ik denk dat we heel wat vinkjes hebben kunnen zetten. Er is zeker nog werk aan de winkel en op ieder vlak kan er nog performance gevonden worden. Maar ik denk zeker dat de auto een stuk efficiënter door de bochten gaat', is de Britse ingenieur tevreden. 'De balans door de bochten is ook beter en we hebben nu een aantal mechanische hulpmiddelen die dat verbeteren. Die hadden we vorig jaar niet. Daarmee kunnen de coureurs dingen afstellen die ze vorig jaar niet konden. We zijn nog bezig met hoe we dit kunnen gebruiken, maar de auto is denk ik meer compleet dan vorig jaar.'

Niets missen van Verstappen in 2024? Sluit dan een abonnement met korting af bij Viaplay, of bekijk hier alle opties.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws