Scarborough: 'Ferrari, Red Bull en Haas werken met veerdempers' Formule 1
Formule 1

Scarborough: 'Ferrari, Red Bull en Haas werken met veerdempers'

Scarborough: 'Ferrari, Red Bull en Haas werken met veerdempers'

Rake, het afstellen van een Formule 1-bolide met een hellingshoek, is ook in 2022 een gespreksonderwerp. Sinds de Formule 1-teams gebruik maken van auto's die vooral middels het grondeffect aan downforce winnen, leek het erop dat teams allen met een minimale rijhoogte voor de dag zouden komen, maar technisch expert Craig Scarborough ziet dat dat toch niet het geval is.

'Nog één zaak waar ik het over wil hebben is rake', stelt hij in een video van Peter Windsor, die de technicus aan de tand voelt over diverse zaken die voor porpoising zorgen. 'De teams die het beste omgegaan zijn met porpoising - denk hierbij aan Red Bull en Ferrari, maar ook Haas en Alfa Romeo - lijken met die neus omlaag te rijden.'

Rake is dus ook in 2022 een gespreksonderwerp, al moeten de teams de bolide zo laag mogelijk leggen. Scarborough denkt dat wanneer de teams met een beetje rake rijden, dit de neus ook meer naar de grond drukt. Dit helpt mee wanneer coureurs in trage bochten op zoek zijn naar meer neerwaartse druk. 'Daarnaast houd je de achterkant van de auto iets hoger, wat toestaat dat je meer kan spelen met de rijhoogte van de auto', stelt de Brit.

Reglementen staan lage neus toe

De reden dat rake in het huidige seizoen bovendien meer potentie heeft dan in de voorgaande jaren is omdat de FIA de reglementen op dit gebied ietwat versoepeld heeft. Scarborough: 'Je kan de voorkant van de auto niet te ver naar beneden duwen, want de onderkant van de vloer raakt dan het asfalt. De voorgaande reglementen kenden veel regeltjes die voorkwamen dat je de voorkant van de auto iets omhoog kon buigen.'

Daardoor viel het bovengenoemde probleem tot en met 2021 dus niet te pareren door de teams. In 2022 mag dit wel. 'In de nieuwe reglementen zijn de meeste van deze flextests weggewerkt', weet de technicus. 'Ferrari, Red Bull en Haas werken dus met veerdempers die de rand van de vloer ondersteunen. Zo kunnen ze de rijhoogte aan de voorkant dus zeer laag leggen.' Dat lijkt porpoising voor een groot gedeelte te voorkomen.

Bookies vertrekken massaal naar Leclerc na Red Bull-blamage in Australië

Scarborough en Windsor over porpoising

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws