Schmidt kritisch: 'Krappe gaten tussen teams zijn een spanningsmoordenaar' Formule 1
Formule 1

Schmidt kritisch: 'Krappe gaten tussen teams zijn een spanningsmoordenaar'

Schmidt kritisch: 'Krappe gaten tussen teams zijn een spanningsmoordenaar'

Volgens Michael Schmidt moet er veel veranderen in de wereld van de koningsklasse. De gerenommeerd Formule 1-journalist gebruikt de Red Bull Ring als maatstaf en vindt dat er veel te weinig inhaalacties zijn uitgevoerd. Schmidt hoopt dat de nieuwe reglementen van 2022 zorgen voor verbetering.

Dat de grid steeds minder onderlinge verschillen had bij de Oostenrijkse Grand Prix, zegt volgens Schmidt nog niet dat de Formule 1 spannender wordt. 'Hoe mooi het ook is voor de kwalificatie op zaterdag, het werkt averechts tijdens de race. Er waren ongewoon weinig inhaalacties op de Red Bull Ring', zegt hij bij Auto, Motor und Sport.

Spannende kwalificaties zijn volgens Schmidt natuurlijk goed voor de koningsklasse van de autosport, maar niet als dit ten koste gaat van de actie op zondag. 'Met de huidige generatie voertuigen slaat de zegen op zaterdag om in schade op zondag. Als inhalen over het algemeen moeilijk is, zijn krappe gaten een spanningsmoordenaar.'

Red Bull Ring was vroeger spannender

Bij de Stiermarkse Grand Prix werden de fans getrakteerd op 27 inhaalacties, een week later bij de GP van Oostenrijk 25. Dit is een stuk minder dan we van de Red Bull Ring gewend zijn, zo legt de F1-journalist uit. 'In de verleden was dit circuit een garantie op veel inhaalacties. In 2020 zagen we zelfs een uitschieter van 27 acties, al was dit grotendeels te danken aan het opgeschudde veld door de regen in de kwalificatie.'

Bandenleverancier Pirelli kan ook meehelpen het probleem op te lossen. 'Als de bandentypes grote verschillen in rondetijden en slijtage bieden, als er geen duidelijk beste tactiek is, dan is dat genoeg voor veel beweging in het veld. In die zin zou het echt beter zijn als Pirelli zijn vijf compounds voor alle races zou aanbieden en het aan de teams zou overlaten om hun 13 sets samen te stellen.'

In 2022 moet 'grootste probleem zijn opgelost'

Met de nieuwe technische reglementen in aantocht, wordt het grootste probleem volgens Schmidt in ieder geval opgelost. De aerodynamische veranderingen aan de Formule 1-bolides moeten zorgen voor minder vuile lucht. 'Dan moet het makkelijker zijn om andere auto's te volgen. Dit zou de delta verkleinen die nodig is om een ​​inhaalkans te hebben', sluit hij mee af.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws