Technisch directeur Renault: 'Je kunt geen volledig nieuwe auto bouwen, maar zeker wel een halve' Formule 1
Formule 1

Technisch directeur Renault: 'Je kunt geen volledig nieuwe auto bouwen, maar zeker wel een halve'

Technisch directeur Renault: 'Je kunt geen volledig nieuwe auto bouwen, maar zeker wel een halve'

Pat Fry, technisch directeur bij Renault, verwacht dat de Formule 1-teams zoveel mogelijk veranderingen zullen doorvoeren voordat het 2021-seizoen van start gaat in maart, ondanks de beperkingen op het door ontwikkelen van de auto. Aangezien er kosten worden bespaard, zal er dit jaar met een B-versie van de huidige auto's worden gereden, maar volgens Fry kan er nog steeds veel veranderd worden.

'Hoewel verschillende onderdelen van de auto zijn gehomologeerd zodat ze niet kunnen worden gewijzigd, is er nog heel veel wat wel mag', vertelt Fry in gesprek met Formel1. 'Je kunt geen volledig nieuwe auto bouwen, maar zeker wel een halve. We werken ons een weg door wat we denken dat logisch is en proberen zoveel mogelijk te doen.' De technisch directeur geeft aan dat de focus van het team op aerodynamische verbeteringen.

'Afgezien van de neus, het chassis, de motor en de transmissie zullen we de meeste dingen opnieuw ontwerpen', geeft hij aan. 'En ik denk dat dat voor iedereen hetzelfde zal zijn. De richting die we zijn ingeslagen bij de ontwikkeling van aerodynamica was solide en we moeten op deze weg doorgaan. De nieuwe vloer verandert de stromingsstructuren drastisch, maar dat is ook voor iedereen hetzelfde.'

Fry: 'Moeten er gewoon het beste van maken'

'We moeten er gewoon het beste van maken en ermee omgaan', gaat Fry verder. 'Maar in wezen proberen we voort te bouwen op de filosofie die we tot nu toe hebben gehad. Er is nog behoorlijk wat ruimte voor wat je binnen de regels kunt veranderen.' De teams zullen dit jaar met een nieuwe vloer moeten rijden om zo de neerwaartse druk met zo'n tien procent te verminderen. Dit zou ervoor moeten zorgen dat de banden minder snel slijten.

'De verandering in de vloer ziet er vrij onbeduidend uit, maar de manier waarop de aerodynamica aan de achterkant van de auto daadwerkelijk verandert, is echt drastisch', laat Fry weten. 'De gevolgen zullen afhangen van wie de situatie het beste afhandelt en wie het verknoeit. Ik denk dat McLaren meer kan veranderen dan de meeste teams, want met een nieuwe krachtbron kun je veel andere onderdelen veranderen buiten de normale homologatie om.' McLaren rijdt in 2021 met een Mercedes-motor.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws