Update | FOM en FIA komen met gezamenlijk statement na tweede meeting over motoren Formule 1
Formule 1

Update | FOM en FIA komen met gezamenlijk statement na tweede meeting over motoren

Update | FOM en FIA komen met gezamenlijk statement na tweede meeting over motoren

De Formule 1-teams zouden dit weekend een stapje dichterbij een nieuw motorreglement zijn gekomen. In vergaderingen met de teams en verschillende belangstellende partijen, zou overeengekomen zijn dat de regels uitgesteld worden naar 2026 en dat het MGU-H component uit de Formule 1-krachtbron verdwijnt. Tegelijkertijd zou dit de deur openzetten voor een samenwerking tussen Red Bull Racing en Volkswagen.

Dit weekend zouden er belangrijke knopen zijn doorgehakt aan de vergadertafel, zo melden verschillende media, waaronder The Race en Auto, Motor und Sport. Daarbij was de huidige MGU-H in de Formule 1-motoren vooral het onderwerp van gesprek. Onder meer Red Bull zou het component uit de krachtbron willen hebben, met als argument om de motor simpeler te maken. Waar teams hier eerder niet in mee te krijgen waren, lijkt er nu toch een meerderheid te ontstaan om de MGU-H uit te zwaaien.

Net als de MGU-K is de MGU-H een component in de Formule 1-motor die processen in de krachtbron omzet in elektrische energie, om zo extra pk's te genereren bovenop de pk's die voortkomen uit de V6 verbrandingsmotor. De MGU-H zet warmte van het verbrandingsproces in de motor om in elektrische energie, waar de MGU-K elektrische energie genereert uit thermische energie die vrijkomt bij het remmen.

Belang van nieuwe motorfabrikant is groot

Een belangrijke reden voor Red Bull om het verwijderen van de MGU-H door te duwen, is omdat het mogelijk de deur open zet voor een samenwerking met een mogelijk nieuwe motorfabrikant. De naam die daarbij vooral genoemd wordt is de VW Group, het concern achter Volkswagen. De Duitse partij is al langer geïnteresseerd in een intrede in de Formule 1, maar stelt, net als Red Bull, als harde voorwaarde dat de MGU-H verdwijnt. Al met al lijkt het er dus op alsof Volkswagen en Red Bull naar een samenwerking toewerken vanaf 2026.

Omdat een extra motorfabrikant in het belang is van de sport, lijkt Red Bull nu haar zin te krijgen wat betreft de MGU-H, zeker omdat de FIA en de FOM streven naar een nieuwe motorfabrikant. Dit weekend zal er een nieuwe vergadering plaatsvinden, waarbij verdere details besproken zullen worden. Eén van de aanwezige partijen zal in ieder geval de VW Group zijn, zo melden de bovenstaande media.

Update 13:30u (12/09) | FOM en FIA komen met gezamenlijk statement na tweede meeting over motoren

Zondagochtend is er een tweede meeting geweest met betrekking tot de nieuwe motorreglementen voor 2026, een gesprek waar ook mogelijk nieuwe partners zoals VW Group bij aanwezig waren. De FIA en FOM kwamen na afloop met een kort, gezamenlijk statement. 'Vandaag heeft er een nieuwe vergadering plaatsgevonden tussen de FIA, de Formule 1, potentieel nieuwe en zittende motorleveranciers over een mogelijk nieuwe motor. De gesprekken waren positief en er was sprake van progressie. Er moeten nog enkele details gladgestreken worden en dat hopen we in de komende maanden te doen', schrijft men.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws