Max Verstappen denkt dat de Aston Martin-safety car niet voldoende snelheid heeft om het Formule 1-veld aan te voeren. Na afloop van de Grand Prix van Australië liet hij dit weten in gesprek met The Race. De safety car van Mercedes heeft meer snelheid, en die kan de coureurs dus op hogere snelheden over het asfalt laten gaan. Verstappen, maar ook concurrent Charles Leclerc, konden hun banden niet warm krijgen en misten daardoor grip bij de herstart.
'Er was gewoon zo weinig grip omdat de safety car zo traag ging. Die safety car leek wel een schildpad, ongelooflijk. Die auto reed 140 kilometer per uur op het rechte stuk, zonder dat er nog een beschadigde auto op het circuit stond. Ik begrijp niet waarom we zo traag moeten rijden', aldus de reactie van de Nederlander, die niet te spreken was over het materiaal van Britse makelij.
Het nadeel voor de coureurs wanneer de safety car traag rijdt, is dat de banden enorm afkoelen. 'Daar moeten we naar kijken. Die Mercedes-safety car is sneller vanwege de extra aero die op die auto zit', geeft Verstappen vrij. De safety car van Mercedes is in dit opzicht dus beter te gebruiken voor de sport. 'De Aston Martin is erg traag. Die auto heeft zeker meer grip nodig, want onze banden waren ijskoud.'
Verstappen kon nog anticiperen op het gebrek aan grip, deels omdat hij bij concurrent Leclerc zag dat het bijna misging in de laatste bocht voor de start-finish. 'We gingen de laatste bocht in en ik zag dat Leclerc last had van onderstuur. Toen dacht ik: 'Oké, ik doe het wat rustiger aan en pak een betere lijn'', herinnert hij zich.
Leclerc: 'Het voelt altijd te traag'
Toen Leclerc om een reactie gevraagd werd op de woorden van de Nederlander werd duidelijk dat hij niet vond dat er iets anders op zat dan in Melbourne te traag te rijden. 'Om heel eerlijk te zijn, het voelt vanuit een F1-auto altijd te traag omdat wij zoveel grip hebben.' Dat het veld op de harde band stond, hielp hierbij ook niet mee. Deze band is namelijk lastig op temperatuur te krijgen.
Leclerc overwoog gedurende de race nog om te klagen over de snelheid waarmee de safety car reed, maar zag aan de rijeigenschappen van de safety car dat Bernd Mayländer het materiaal al absoluut op de limiet reed. Commentaar leveren had dus weinig zin. Het verschil tussen de Mercedes- en Aston Martin-safety car is volgens George Russell zo'n vijf seconden per ronde, wat wel degelijk een significant verschil is.
Update 18.55 (11/04) | Mayländer blij met bijval Leclerc na kritiek Verstappen
Bernd Mayländer is blij met de bijval die hij heeft gekregen na de kritiek van Max Verstappen. De bestuurder van de safety car wist van de kritiek op de snelheid van de auto, maar kon simpelweg niet sneller gaan. Charles Leclerc zag dat Mayländer het moeilijk had in de Aston Martin-auto. 'Het is mooi om te zien dat Leclerc dat in zag. Ik had heel erg graag sneller gegaan, maar het lukte gewoon niet', stelt Mayländer bij Auto, Motor und Sport.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties