Update | Russell over tracklimieten: 'Zouden bocht 4 in Bahrein aan moeten passen' Formule 1
Formule 1

Update | Russell over tracklimieten: 'Zouden bocht 4 in Bahrein aan moeten passen'

Update | Russell over tracklimieten: 'Zouden bocht 4 in Bahrein aan moeten passen'

George Russell vindt het duidelijk dat Max Verstappen zijn eerste plaats tijdens de Grand Prix van Bahrein terug moest geven aan Lewis Hamilton. Dat vertelt de Engelsman in gesprek met RaceFans. Zo is het volgens hem logisch dat iemand zijn plek terug zou moeten geven als hij zou inhalen buiten de baan. Desondanks zou de Williams-coureur wel meer consistentie zien van de wedstrijdleiding als het gaat om de regels omtrent de baanlimieten.

Verstappen haalde Hamilton in ronde 53 in tijdens de Grand Prix in de golfstaat een kleine drie weken geleden. Dat deed hij in de vierde bocht, maar om de manoeuvre te laten slagen, moest de Nederlander wel over de witte lijn gaan aan de buitenkant van de bocht. Daarom kreeg de Red Bull Racing-coureur opdracht van zijn team om de plek terug te geven aan zijn concurrent.

Volgens Russell was het de juiste beslissing om de plek terug te geven: 'Wat ik heb gezien van Verstappens inhaalactie, lijkt het me duidelijk dat hij zijn plek moest teruggeven', vertelt de 23-jarige. Hij vertelt dat je tijdens de race alleen bestraft zou worden als je op een bepaald punt een serieus voordeel eruit zou kunnen halen door een wijdere lijn te nemen in bocht vier.

Russell wil andere regel omtrent baanlimiet vierde bocht in Bahrein

Hoewel het duidelijk was dat je tijdens de kwalificatie zeker niet over die lijn mocht gaan, waren er genoeg coureurs die zonder bestraft te worden het tijdens de race wel deden. Hamilton alleen al ging negentwintig keer over de limiet in bocht vier, maar werd nooit bestraft. Het schepte onduidelijkheid over de regels en kritiek van enkele andere coureurs over die onduidelijkheid.

Russell vindt de regels omtrent de baanlimieten vaag en vraagt om een andere aanpak van de wedstrijdleiding: 'Ik denkt dat we de 'oorspronkelijke' limiet van de baan zouden moeten gebruiken om overheen te kunnen rijden. Als die limiet buiten een witte lijn ligt, dan zou dat de baanlimiet moeten zijn', vertelt de Mercedes-junior, die van mening is dat een geverfde lijn op een stukje asfalt niet goed genoeg is als limiet.

Update 14.50u (15/04) | Russell over tracklimieten: 'Zouden die bocht in Bahrein aan moeten passen'

George Russell zou graag zien dat Bahrain International Circuit aangepast wordt naar wens van de coureurs. Nadat Max Verstappen er tijdens de seizoenopener van 2021 wijd ging in bocht 4, denkt Russell dat het misschien beter is om de bocht in zijn geheel aan te passen. Zoals de bocht er nu voor ligt, bevordert deze het racen namelijk niet.

'Bocht 4 in Bahrein is een geweldige bocht en daar kan je goed inhalen. Ik denk dat we de limiet van die bocht misschien eerder zouden moeten verplaatsen dan dat we de reglementen aanscherpen', is Russell van mening. Met de snelheid waarmee de huidige generatie Formule 1-bolides die bocht neemt, is de bocht eigenlijk nét te krap.

'Er is een reden dat daar een witte lijn getekend is om te bepalen waar je wel en niet mag rijden', vervolgt Russell tijdens de persconferentie voorafgaand aan de Grand Prix van Emilia Romagna. 'Het is eigenlijk jammer dat die lijn en kerb daar liggen want het beperkt je mogelijkheden om daar in te halen. Misschien moeten ze die aanpassen zodat hij meer past bij wat wij van het circuit vragen', stelt Russell voor.

Aankomend weekend staat de eerste Italiaanse Grand Prix van het jaar op de kalender. Hoewel de FIA de reglementen omtrent de baanlimieten aangescherpt heeft voor de tweede sessie van het jaar is Russell van mening dat eenzelfde probleem zich sowieso niet had voorgedaan: 'Ik denk dat het dit weekend makkelijker wordt qua tracklimieten.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws