Red Bull Racing liet in Imola een uitstekend tempo zien in de race, zo goed dat Max Verstappen aan het langste eind trok. De Nederlander had het tempo om de race en zijn banden te controleren, en dat was alweer een tijdje geleden. Kees van de Grint denkt dat dit ook te maken heeft met het feit dat de bandenslijtage hier anders was, want volgens hem zijn de McLarens op andere banen nog altijd beter op dit gebied.
Verstappen had na de eerste bocht de leiding in handen, nadat hij Piastri had gepasseerd. Echter was dit natuurlijk nog geen garantie dat hij ook daadwerkelijk de race ging winnen. De McLarens zijn over het algemeen namelijk veel beter met de banden, maar in Imola was dat niet het geval. Van de Grint legt uit hoe dat zit. 'Je moet het zo zien, dat was in Suzuka ook al het geval', zo begint hij in het programma In de Slipstream.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

'Ik was het niet helemaal eens met de keuze van Pirelli, maar de harde en de mediumbanden waren in principe prima banden, want die waren heel constant. Kijk maar naar de rondetijden van Verstappen, maar ook naar die van anderen', zo verklaart de voormalig medewerker van Ferrari. 'Als die banden ook heel constant zijn, dan is het heel moeilijk om in te halen. Dan blijft het veld een beetje op dezelfde afstanden rijden', legt Van de Grint uit over de situatie tijdens de Grand Prix van Emilia-Romagna.
Van de Grint schetst dat de situatie hier anders was dan normaal. 'Dat komt omdat het normaal gesproken allemaal moet. Als je een wedstrijd hebt waarin de banden niet zo goed zijn, dus waar je veel degradatie hebt – geen slijtage, maar echt degradatie – dan betekent dat dat je grip gaat verliezen. Dan is het belangrijk om die temperatuur in het juiste venster te houden. Daar is die McLaren goed in. Hoe ze dat doen is een ander verhaal, maar daarin is McLaren beter dan alle andere auto's. Maar als dat niet noodzakelijk is, dan hebben ze ook geen voordeel', zo legt de analist uit.
McLaren heeft een voordel bij hoge degradatie
'Waar de banden dus meer degraderen, dus waar de temperaturen oplopen in de banden. Dat heeft er niet per se alleen mee te maken of het warm is', vervolgt de Nederlander. 'Tuurlijk heeft dat wel enige invloed, want dan wordt ook het asfalt warmer. Als de degradatie hoog is, dan heeft McLaren een voordeel. Hier was dat dus niet', aldus Van de Grint, die jarenlang met verschillende banden werkte binnen de Formule 1.
Van de Grint denkt dan ook dat dit voordeel voor McLaren in andere races nog wel van toepassing zal zijn, maar of dat ook in Monaco het geval is, is nog even afwachten. Toch zal dat niet heel veel uitmaken, want het is vooral van groot belang dat je je goed kwalificeert. Inhalen is namelijk nagenoeg onmogelijk op de straten van Monte Carlo. Wel moeten de coureurs een verplichte tweestopstrategie hanteren, dus misschien kan dit nog voor wat meer spektakel zorgen in de race.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties