ferrari lewis hamilton gp monaco 2025 zondag fred vasseur Formule 1
Formule 1

Vasseur verwacht verrassingen in 2026: ‘Regelwijzigingen veranderen chassis, motor en banden’

ferrari lewis hamilton gp monaco 2025 zondag fred vasseur

De verwachtingen rondom Ferrari zijn hooggespannen, zeker met het oog op de grote regelwijzigingen in 2026. Teambaas Frédéric Vasseur laat zich niet uit het veld slaan, maar benadrukt dat de weg naar de top complex en vol uitdagingen is. Volgens hem draait succes niet om één wondermiddel, maar om constante verbeteringen in alle aspecten van de bolide en het team.

Vasseur legde in een uitgebreid interview uit met welke beperkingen Ferrari aanvankelijk te maken had. ‘Alles draait om de stabiliteit van het aerodynamische platform’, verklaarde hij in gesprek met Auto Motor Sport. De Fransman legde uit dat Ferrari de afgelopen twee jaar meer nadruk heeft gelegd op een goed bestuurbare en voorspelbare auto dan op het vergroten van neerwaartse druk. De grootste stap zette het team volgens hem in Monza in 2023, waar duidelijk werd dat een coureur pas het maximale uit het pakket kon halen als hij volledig kan vertrouwen op het gedrag van de auto.

Ook McLaren werd daarbij genoemd als referentie. Vasseur prees vooral het bandengebruik van McLaren, een kwaliteit die volgens hem ook in de toekomst doorslaggevend kan zijn. Volgens hem investeren veel teams, waaronder Mercedes en Ferrari zelf, in ophangingen en remsystemen, omdat deze kennis waardevol kan blijken na de regelwijzigingen. ‘Alles wat we daar leren, kan volgend jaar van voordeel zijn’, aldus de teambaas.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Vasseur verwacht verrassingen in 2026: ‘Regelwijzigingen veranderen chassis, motor en banden’
Vasseur denkt al langer na over 2026

Balans in ontwikkeling

De introductie van de nieuwe anti-lift achteras, die voorkomt dat de achterkant van de auto bij acceleratie omhoog komt, zorgde voor extra uitdagingen binnen het Ferrari-project. Vasseur gaf toe dat hij deze stap eerder had willen zetten, maar dat grote wijzigingen midden in het seizoen nooit optimaal zijn. 'De keerzijde is namelijk een toename in gewicht, aerodynamische nadelen en aanpassingen in de wegligging.' Toch pakte de update positief uit. Tijdens het sprintraceweekend in Spa gebruikte Ferrari de korte sessies als test en dat leverde waardevolle inzichten op. Het toont volgens Vasseur aan hoe zorgvuldig Ferrari de balans zoekt tussen risico en vooruitgang.

Ook in de kwalificatie blijft het vinden van de juiste timing een uitdaging. Omdat de verschillen tussen de teams minimaal zijn, benadrukte Vasseur dat het juist op temperatuur brengen van de banden een doorslaggevende factor kan zijn. Een goede of slechte opwarming kan het verschil betekenen tussen doorgaan of uitgeschakeld worden in de kwalificatie. Daarbij spelen omstandigheden een grote rol. ‘Of je zit in verkeer, of je moet eindeloos wachten bij de pituitgang. Dan is de motor te heet of de banden te koud’, schetste hij. Volgens Vasseur is het frustrerend dat de banden soms net buiten het ideale venster vallen en daardoor te snel slijten. Elke sessie levert nieuwe lessen op, maar consistentie blijft een groot obstakel.

Hamilton

Veel aandacht gaat dit seizoen uit naar Lewis Hamilton, die bezig is aan zijn eerste jaar bij Ferrari. Vasseur relativeerde de uitdagingen van de zevenvoudig wereldkampioen. ‘We lossen de problemen stap voor stap op. Ze zijn niet groot, ze lijken alleen groot’, legde hij uit. Volgens de Fransman kan zelfs een verlies van een halve tiende seconde het verschil betekenen tussen Q2 en Q3. Hamilton heeft soms de neiging problemen te benadrukken die hij in de auto voelt, waarna het hele team zich daarop stort. Toch ziet Vasseur geen structurele moeilijkheden. Op de vraag of Hamilton moeite heeft met de specifieke rijstijl die de ground effect-auto’s vereisen, zei Vasseur: ‘Ik denk van niet.'

Het korte maar stellige antwoord onderstreept dat Vasseur vertrouwen heeft in de aanpassingen van de Brit. Hij voegde toe dat de problemen rond het stuiteren, die in de beginfase van deze generatie auto’s speelden, inmiddels onder controle zijn. Daarmee ziet hij geen fundamentele reden waarom Hamilton niet volledig competitief zou zijn in de Ferrari.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Vasseur verwacht verrassingen in 2026: ‘Regelwijzigingen veranderen chassis, motor en banden’
Hamilton is volgens Vasseur kritisch, waardoor het af en toe lijkt alsof er problemen zijn.

'Het is geen magie'

Over de toekomst en de overgang naar 2026 wil Vasseur geen loze beloften doen. ‘Als ik ooit zou geloven dat we ons doel bereikt hebben, dan is dat het begin van het einde’, benadrukte hij. Het verschil met concurrenten als McLaren wordt volgens hem niet veroorzaakt door één geheime truc, maar door vele kleine verbeteringen die samen optellen. ‘Het is niet zo dat zij een geheim wapen hebben dat drie tienden oplevert. Het zijn eerder tien details die ieder twintig milliseconden opleveren’, aldus de Fransman. Daarom is het volgens hem essentieel dat Ferrari op alle vlakken blijft verbeteren. ‘Het is geen magie’, concludeerde hij resoluut.

Daarnaast wees Vasseur erop dat niemand kan voorspellen wie er in 2026 de grootste sprong zal maken. Hij verwees naar het seizoen 2009, toen BrawnGP met de dubbele diffuser plotseling het hele veld domineerde. Dit keer worden de veranderingen nog ingrijpender, omdat niet alleen het chassis en de aandrijving, maar ook de brandstof, de banden en het sportieve reglement worden aangepast. ‘Niemand kan voorspellen wat er bij zo’n grote regelwijziging gebeurt’, zei Vasseur. Daarmee benadrukte hij dat de toekomst van de Formule 1 nog onvoorspelbaar is, maar dat Ferrari in zijn ogen op de juiste weg zit.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws