Het Formule 1-kampioenschap van 2022 is inmiddels beslist. Max Verstappen heeft de titel al op zijn naam staan en haalt dus de spanning enigszins uit de competitie. Toch zijn er nog vier Grands Prix te gaan, en we moeten toch ergens van genieten. Waar is het nog spannend? Welke coureurs dreigen het onderlinge duel, soms tegen verwachting in, te verliezen? Je vindt het op F1Maximaal.nl.
Ferrari en Mercedes strijden om P2
Terwijl Red Bull Racing het seizoen rustig uitzit, kijken Ferrari en Mercedes nog naar P2. De Italiaanse renstal staat op 454 punten, met Mercedes op een flinke achterstand. De constructeurskampioen van 2021 staat op 387 punten, en heeft dat vooral te danken aan twee matige recente races. Lewis Hamillton en George Russell zaten na Italië immers nog vrij dichtbij, maar scoorden in Singapore samen slechts twee punten, en in Japan slechts veertien.
Dat terwijl Ferrari in Singapore met een P2 en P3 maar liefst 33 punten scoorde. Charles Leclerc, duidelijk naast Verstappen en Pérez de man in vorm, pakte in Japan daarnaast wederom een podiumplaats en pakte zo zelfs één punt meer dan de twee Mercedessen in Japan. Dat teamgenoot Carlos Sainz uitviel, deerde Ferrari niet.
Over de afgelopen vier races scoort Leclerc erg goed, met 66 punten in totaal. Ver daar achter vinden we Russell pas, met 37 punten, gevolgd door teamgenoot Hamilton, die 34 punten scoorde verdeeld over de Nederlandse, Italiaanse, Singaporese en Japanse Grands Prix. Carlos Sainz, 31 punten over vier races, trekt het Ferrari-gemiddelde wat omlaag, maar kijkend naar vorm zou Ferrari, met momentum én een voorsprong van 67 punten, P2 moeten verzilveren. Niets is echter zeker en zoals Sainz in Japan nog liet zien: een DNF zit in een klein hoekje.
Gaat Russell Hamilton van de troon stoten?
Weinigen hadden het vooraf voorspeld: Russell staat met vier races te gaan voor op Hamilton. Nee, het gat is niet groot, met 207 punten voor de jongeling, en 180 punten voor zijn geroutineerde landgenoot. Hamilton had het met name aan het begin van het seizoen moeilijk, en Russell wist destijds mede dankzij zijn enorme consistentie goed uit te lopen. Die voorsprong weet hij ook in deze seizoensfase vast te houden, met drie punten meer dan zijn teamgenoot over de afgelopen vier races.
27 punten zijn nog te overbruggen voor Hamilton, maar al zou hij Russell nog inhalen voor het seizoenseinde, dan is er in 2022 één ding pijnlijk duidelijk geworden. Hamilton is een coureur van wereldklasse, maar had het in 2020 en 2021 een stuk lastiger gehad wanneer hij niet Valtteri Bottas, maar het jonge Mercedes-talent naast zich had gehad.

Mercedes' conservatieve rijderskeuze lijkt hem dus meegeholpen te hebben bij het behalen van die zeven wereldtitels, al helemaal als Russell na één seizoen bij Mercedes al korte metten met hem maakt. Voor de topcoureur staat er dus nog best wat op het spel, want hij wil uiteraard beslist niet van zijn teamgenoot verliezen. Reken er maar op dat hij gretig dat gat dicht wil rijden, maar gezien Russells vorm, dit hele seizoen én in de afgelopen paar races, lijkt het er niet op dat dit hem gaat lukken.
Wordt Sergio Pérez gematst voor zijn thuisrace?
Eerst hebben we de Grand Prix van de Verenigde Staten nog, maar een week later reist het Formule 1-circus door naar Mexico, waar Pérez zijn thuisrace verrijdt. Herinneren jullie je het feest nog toen de Mexicaan in 2021 tijdens zijn thuisrace op het podium belandde? Dat wil hij vast herhalen, en het liefst nog meer. Zijn thuisrace winnen zou voor Pérez de kers op een al hele fraaie taart zijn, maar het lijkt de vraag of Red Bull en Verstappen dit hem gunnen.
Mexico heeft de afgelopen jaren immers niet voor niets de bijnaam 'Maxico' gekregen. De Nederlander gaat er altijd goed en remde er vorig jaar in de eerste bocht op schitterende wijze nog twee Mercedessen uit. Ook is de inmiddels tweevoudig wereldkampioen niet iemand die zomaar een zege uit handen geeft, dus wil Pérez die thuisrace winnen dan moet hij het óf op pure kwaliteit van zijn teamgenoot winnen, óf moet het hem gegund worden. Geenszins een makkelijk verhaal.

Pijlsnel Alpine tegen betrouwbaar McLaren
Alpine heeft in 2022 een snelle bolide op het asfalt gezet, zoveel is met nog vier races te gaan wel duidelijk. Meermaals heeft de Franse renstal getoond topteams als Mercedes en Ferrari dwars te kunnen zitten, mits de auto de eindstreep haalt. Want hoe snel de Alpine ook is, betrouwbaarheidsproblemen zitten Fernando Alonso en Esteban Ocon continu in de weg. Om de voorsprong van 13 punten op de nummer vijf, McLaren, vast te houden, moeten de laatste wedstrijden vlekkeloos verlopen.
Voor McLaren geldt datzelfde, al zitten de problemen daar vooral in het ontwerp van de auto. De McLaren is namelijk over het hele seizoen zeker niet de dominantere bolide van de twee, maar weet in ieder geval wel vaak in de punten te eindigen wanneer dat mogelijk is. Al helemaal in de handen van Lando Norris, want van Daniel Ricciardo moet de Britse renstal het niet meer hebben.
Kijken we naar de afgelopen vier races dan ziet het er naar uit dat Ricciardo in misschien wel zijn laatste Grands Prix zijn steentje bij moet dragen. Uit de afgelopen vier races pakte Norris 25 punten, Ricciardo slechts tien. Alonso en Ocon wisten er allebei veertien te bemachtigen, wat betekent dat in de huidige fase van het jaar McLaren iets sterker is. Wel is duidelijk dat de kracht vooral van Norris komt, en in zijn eentje gaat hij het van twee Alpines waarschijnlijk niet winnen, hoe getalenteerd hij ook is. Ook deze strijd is het echter waard om in de gaten te houden.
De hekkensluiter staat al vast, maar daarboven?
Dat Williams 2022 als hekkensluiter gaat eindigen, daar lijkt geen twijfel meer over mogelijk. In de afgelopen vier races sprokkelde het weliswaar nog vier puntjes bij elkaar - twee via Nyck de Vries in Italië en twee via Nicholas Latifi in Japan - maar met de eerstvolgende concurrent op 30 punten voorsprong ziet het er niet rooskleurig uit voor het team uit Grove. Waar het gevecht op de achterhoede plaatsvindt, is vóór Williams.
In de afgelopen wedstrijden lijkt Aston Martin namelijk een hogere versnelling te hebben gevonden. Sebastian Vettel wist te scoren in Singapore en behaalde zelfs acht punten in Japan na een dragrace met Alonso naar de finish. Tel hier de negen punten van Lance Stroll (één in Nederland, acht in Singapore) bij op en je hebt plots een team dat met regelmaat scoort, al lijken ze daar doorgaans wel regen voor nodig te hebben.

Met 45 punten lijkt de P6 van Alfa Romeo (52) punten zelfs in zicht, gezien de Zwitserse renstal één punt scoorde in de afgelopen vier wedstrijden. Haas en AlphaTauri, beide 34 punten, lijken gezien als we het hebben over P7, maar kunnen onderling nog wel voor die achtste plaats gaan. Elke WK-plaats extra levert weer miljoenen op, dus ook hier is de druk niet van de ketel. Kortom: het wereldkampioenschap mag dan beslist zijn, maar we hoeven ons in de aankomende maand zeker niet te vervelen.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties