Verslag VT2 | Dominant Red Bull slaat terug in VT2, Hamilton P3 Formule 1
Formule 1

Verslag VT2 | Dominant Red Bull slaat terug in VT2, Hamilton P3

Verslag VT2 | Dominant Red Bull slaat terug in VT2, Hamilton P3

Red Bull Racing was dominant in de tweede vrije training voor de Grand Prix van Mexico. Max Verstappen was gedurende de hele sessie de snelste man op de baan, met een gat van ongeveer een halve seconde naar Lewis Hamilton, Valtteri Bottas en teamgenoot Sergio Pérez. Ondanks de Mercedes 1-2 in VT1 was het een moeilijke sessie voor Lewis Hamilton, die het eerste halfuur last had van verkeer en track limits.

De sessie begon met grote drukte: een lange rij langzaam rijdende auto’s die aanstormende rijders ophielden. Vooral Lewis Hamilton werd daar slachtoffer van. Dat was in de eerste minuten het thema van de sessie van Hamilton: problemen met verkeer. Meerdere keren kwam hij de Alfa Romeo van Kimi Räikkönen tegen, waardoor hij lang nodig had om op snelheid te komen in de sessie.

Het was sowieso geen makkelijke middag voor de regerend wereldkampioen. Al snel klaagde hij dat zijn harde banden op waren, en blokkeerde hij zijn beide voorwielen. Hij liet vervolgens zien hoe je volgens de regels weer op de baan moet komen: links langs het paaltje. Eerder vandaag werden zowel hij als Räikkönen bij de stewards geroepen voor het breken van deze regels. Kort daarvoor deed Valtteri Bottas overigens al hetzelfde, en ook hij liet zien hoe het wel moet.

Hamilton ontevreden, Verstappen dominant

Hamiltons eerste snelle ronde werd vervolgens afgepakt vanwege track limits, waardoor hij pas na een halfuur slechts een goede rondetijd neer kon zetten. Hij werd uiteindelijk slechts derde, achter zowel Verstappen als achter teamgenoot Bottas. Naar verluidt was Hamilton niet blij met de auto; hij wil een meer ‘bijtende’ voorkant, en zal aan zijn setup moeten werken om deze te krijgen.

Red Bull en Max Verstappen namen al vroeg het initiatief met sterke rondetijden. Vanaf het begin nam de Nederlander de koppositie in de tijdenlijst, en gaf deze de rest van de sessie nauwelijks meer weg. Aan het einde van de sessie had Verstappen uiteindelijk een comfortabel gat van ongeveer een halve seconde naar de beide Mercedessen. Zelfs over de verraderlijke kerbs van bocht 10 zag de Red Bull RB16B zag er overigens als enige auto uiterst stabiel uit.

Pérez sterk in de long runs

Ook Sergio Pérez wist niet in de buurt van de kampioenschapsleider te komen. De man die spinde in VT1 zat de hele sessie zo’n 7 á 8 tienden achter zijn teamgenoot, en wist uiteindelijk maar tot 0,570 seconden afstand te komen. De man die in Austin zo sterk was, en ook in VT1 dicht achter Verstappen zat, heeft nog wat werk te doen voor de kwalificatie. In de long runs was hij echter sterk, qua pace gelijk met Verstappen.

Net als in VT1 maakte Pierre Gasly veel indruk in de AlphaTauri. Hij werd vijfde en was consistent de snelste man uit het middenveld. Verder naar beneden maakten Yuki Tsunoda, Mick Schumacher en Sebastian Vettel indruk. Die laatste reed tijdens de sessie de verkeerde pitbox in, wat een zeer gevatte boordradio opleverde van de Duitser. Wel mag hij een prima P9 op de tijdenlijst overleggen. Schumacher reed in de Haas een indrukwekkende P16, twee volle seconden voor zijn teamgenoot. Tsunoda staat achter teamgenoot Gasly, maar zit er ongeveer twee tienden achter; geen slechte prestatie, gezien de goede vorm van de Fransman. Ferrari was met Carlos Sainz en Charles Leclerc vijfde en zevende, slechts nipt voor de AlphaTauri’s. Sainz was sneller dan Leclerc, die eerder vandaag nog de muur in spinde.

Versnellingsbakproblemen Russell en Ricciardo

In vergelijking met de ochtendsessie, waarin we twee spins en een aantal remfouten zagen, was het een sessie met weinig incidenten. Nicholas Latifi maakte een fout die lijkt op die van Pérez en Leclerc vanochtend, maar hield zijn auto uit de muur. Zoals eerder genoemd, verremden beide Mercedessen zich in bocht 1. De kerbs aan de binnenkant van bocht 10 leverden verder mooie beelden op van driftende auto’s, onder andere van Hamilton en Nikita Mazepin.

Wel waren er veel technische problemen bij Williams. Na ongeveer een kwartier sloeg George Russell alarm over de radio: hij had versnellingsbakproblemen. Hij wist zonder te schakelen terug naar de pitstraat te rijden, en parkeerde zijn auto in de pitstraat. Een merkwaardig incident; op tv-beelden was te zien dat er, vlak voordat Russell naar buiten rijdt, er een schroef van zijn auto valt. Russell had een intern probleem in de versnellingsbak, en kwam uiteindelijk niet meer in actie. Ook Daniel Ricciardo had een versnellingsbak probleem, en heeft daardoor weinig kunnen rijden.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws