Verslag VT3 | Hamilton met ruime voorsprong de snelste, gebrek aan grip nekt Verstappen Formule 1
Formule 1

Verslag VT3 | Hamilton met ruime voorsprong de snelste, gebrek aan grip nekt Verstappen

Verslag VT3 | Hamilton met ruime voorsprong de snelste, gebrek aan grip nekt Verstappen

Lewis Hamilton heeft tijdens de derde vrije training de snelste tijd weten neer te zetten. De coureur van Mercedes reed een 1:17,811 en was daarmee ruim twee tienden sneller dan Max Verstappen, die de tweede tijd wist te rijden. De coureur van Red Bull Racing klaagde over een gebrek aan grip. Daardoor kon ook teamgenoot Sergio Pérez niet in de buurt komen van de tijd van Hamilton, maar de Mexicaan sloot wel aan op P3.

In de eerste vijf minuten geloofden de meeste coureurs het wel. De rijders die op de vrijdag minder tijd op de baan hebben gehad, en deze tijd wel echt nodig hebben, waren wel snel buiten. Zo was Daniel Ricciardo één van de eerste rijders die de droge Hungaroring ging verkennen. Even later was daar Verstappen, die, net zoals zijn voormalig teamgenoot, op de mediums naar buiten reed om de updates van zijn team eens echt aan de tand te voelen.

Warme omstandigheden zorgen voor problemen Pérez

In de absolute openingsfase van de derde vrije training waren het beide Red Bulls bovenaan de tijdenlijsten te vinden waren. Het was eerst Sergio Pérez die de snelste tijd wist neer te zetten op de mediums. Even later kwam teamgenoot Verstappen over de streep die met een 1:18,478 acht honderdsten van een seconde sneller was dan de man die op vrijdag zijn auto nog flink beschadigde. Charles Leclerc was op de derde plek ruim een seconde langzamer dan de Nederlander.

Dat de omstandigheden anders waren ten opzichte van vrijdag werd duidelijk uit de woorden van Pérez. De Mexicaan wilde na zijn snelle ronde zijn banden koelen, maar dat bleek lastiger zijn dan verwacht. De Mexicaan klaagde dat het rubber onder zijn RB19 niet afkoelde en dankzij de karakteristieken van de baan, het zonnige weerbeeld en de temperatuur was dat ook wel te verwachten. Toen Pérez ook weer wilde aanzetten, merkte hij direct dat zijn rondetijd er niet beter op werd.

Bandenreglement zorgt nog altijd voor onduidelijkheden

Na ongeveer tien minuten kwamen de Mercedessen naar buiten. In de tussentijd kwamen beide Alpine-coureurs over de streep die beiden nagenoeg dezelfde tijden wisten te rijden. Esteban Ocon, die net als Pierre Gasly op de softs reed, was zes honderdsten sneller dan zijn teamgenoot, maar ruim acht tienden langzamer dan Verstappen. Het nieuwe bandenreglement van dit weekend zorgden ervoor dat ook in de derde training de coureurs niet de optimale banden konden gebruiken.

George Russell en Lewis Hamilton kwamen wel naar buiten op gloednieuwe mediumbanden. Toch kwamen beide rijders niet in de buurt van de tijden van de Red Bull-rijders. Russell was ruim negen tienden langzamer dan de tijd van Verstappen, terwijl Hamilton een volle seconde langzamer was. Oscar Piastri kwam op de softs nog het dichtste bij de tijd van de tweevoudig wereldkampioen. De coureur van McLaren zette een 1:18,9 neer, een tijd waar Lando Norris niet aan kon tippen.

Klachten van Verstappen

Na twintig minuten in de derde vrije training was het voor Verstappen en Pérez tijd om met meer brandstof aan boord te gaan rijden. De regerend wereldkampioen reed beduidend langzamere tijden, maar zijn racesimulatie was wel beter dan die van Carlos Sainz. De coureurs van Alfa Romeo besloten juist het compleet tegenovergestelde te doen. Valtteri Bottas en Zhou Guanyu reden op de softs, met weinig brandstof en kwamen heel dicht bij de tijd van Verstappen.

Zhou was de eerste die een tijd zetten en was maar 66 duizendsten langzamer. Bottas deed het nog wat beter dan de Chinese coureur; de meervoudig racewinnaar kwam maar elf tienden tekort. Snelle tijden voor verschillende rijders, die overigens allemaal niet sneller waren dan Verstappen, bleven binnendruppelen. Vanwege het nieuwe kwalificatieformat reden de McLarens op softs, terwijl de coureurs van Haas juist weer op de mediumbanden reden.

Verstappen bleef zijn ronden op de mediums rijden, maar de coureur begon met nog een half uur te gaan te klagen over zijn RB19. In meerdere rondjes was te zien dat Verstappen de achterkant verloor. De Nederlander vroeg zich dan ook af of er iets mis was met de achterzijde van zijn bolide. Gianpiero Lambiase, de race-ingenieur van Verstappen, meldde dat er niets aan de hand was met zijn auto.

Hamilton pakt snelste tijd, Verstappen blijft klagen

Fernando Alonso was de eerste coureur, met nog ongeveer twintig minuten op de klok, die de tijd van Verstappen wist te verbeteren. De coureur van Aston Martin reed op nieuwe softs en zette een 1:18,350 neer. Hiermee was de Spanjaard 'slechts' anderhalve tiende sneller was dan beide Alfa Romeo-rijders. Bottas en Zhou kwamen even later ook naar buiten om een kwalificatiesimulatie te rijden, maar dan op de hards, de band die gebruikt moet worden in Q1.

Steeds meer coureurs gingen kwalificatiesimulaties doen en daarbij kwamen verschillende compounds kijken. Norris pakte namelijk de snelste tijd van Alonso af met nog een kwartiertje te gaan. Daarmee bewijst de McLaren-coureur dat de updates van de Britse renstal ervoor zorgen dat het team op de Hungaroring ook wat beter gaat dan verwacht. Met een 1:18,082 was Norris bijna drie tienden sneller dan de coureur van Aston Martin.

Hamilton was even later sneller dan zijn teamgenoot. De zevenvoudig wereldkampioen reed op de zachte banden en schoot naar een 1:17,811. Dat was ook een stuk sneller dan de tijd van Verstappen, die een minuut later over de streep kwam. De Nederlandse coureur was tweeënhalve tienden langzamer dan zijn titelrivaal uit 2021. Over de boordradio klaagde Verstappen over het gebrek aan grip, wat duidt op het feit dat de achterkant van de RB19 nog niet verbeterd is. Pérez kon ook niet tippen aan de tijd van Hamilton en was ook dertien duizendsten langzamer dan Verstappen.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws