Verstappen wint overtuigend GP Oostenrijk, Hamilton mist het podium Formule 1
Formule 1

Verstappen wint overtuigend GP Oostenrijk, Hamilton mist het podium

Verstappen wint overtuigend GP Oostenrijk, Hamilton mist het podium

Max Verstappen heeft de Grand Prix van Oostenrijk gewonnen en deed dat op comfortabele wijze. In een race die rustig begon wist de Red Bull Racing-coureur al snel een gat te trekken en dat gaf hij niet meer uit handen. Valtteri Bottas wist zijn Mercedes naar de tweede plaats te sturen en Lando Norris ronde het podium af met een knappe derde plaats.

Verstappen kwam bij de start direct goed weg en hetzelfde gold voor Norris en Sergio Perez. Lewis Hamilton drong even aan bij Perez, maar de Mexicaan verdedigde sterk. Daarachter waren er meerdere gevechten gaande en in bocht drie werd Esteban Ocon daar het slachtoffer van. Het rechtervoorwiel van de Fransman werd in bocht 3 in een sandwich met Antonio Giovinazzi en Mick Schumacher kapot gereden. Het zorgde ervoor dat in de eerste ronde de safety car al naar buiten moest komen.

Verstappen leidt bij de herstart

Eind ronde drie mocht Verstappen het veld weer laten starten en dat deed hij heel laat. Hierdoor kon Perez bijna Norris inhalen, maar de McLaren-coureur hield zijn poten stijf. Driemaal probeerde Perez zijn concurrent in te halen, maar daar kwam een einde aan in bocht 4. Hij probeerde Norris aan de buitenkant te passeren, alleen was daar nauwelijks ruimte voor. Het resultaat was dat Perez in de grindbak eindigde en op de tiende positie moest aansluiten.

Daarachter zat het dicht op elkaar en bevonden zich zowel winnaars als verliezers. Aston Martin bezette al snel de zevende en achtste posities, maar dat was ten nadele van George Russell. De Williams-coureur startte als achtste, maar belandde na vijf ronden op plaats twaalf. Veel coureurs vonden het lastig om elkaar te passeren en daarom bleef de volgorde na tien ronden redelijk gelijk.

Hamilton zet druk op Norris

Dat was niet op zijn minst duidelijk in het duel tussen Hamilton en Norris om plek twee. De Mercedes-coureur bleef continue aanvallen, maar kwam zelfs met DRS keer op keer tekort. Het was afwachten totdat de banden van de McLaren het zouden opgeven of één van de twee naar binnen zou duiken. Echter, al snel drong een nieuw probleem zich aan voor Norris. De stewards kondigden na dertien ronden aan dat er een onderzoek gestart zou worden naar zijn duel met Perez in de openingsronde.

Die laatstgenoemde had het sinds dat incident niet makkelijk. Na de pitstops van beide AlphaTauri-coureurs kon hij doorschuiven naar plek zeven, maar in ronde vijftien pakte Charles Leclerc de plek weer van hem af. Ook Sebastian Vettel kreeg het moeilijk en nadat Daniel Ricciardo hem in ronde 17 was gepasseerd, dook hij direct de pitstraat in. Hiermee waren alle top-tien coureurs die op de zachte band waren gestart (Aston Martin en AlphaTauri) gestopt en achteraan aangesloten.

In ronde twintig was het zover, Hamilton haalde Norris eindelijk in en deed dat op het moment dat de McLaren-coureur te horen kreeg dat hij een straf van vijf seconden zou krijgen voor zijn duel met Perez in de eerste ronde. Het had op dat moment geen zin meer voor Norris om met hand en tand te verdedigen tegen de sterkere Mercedes. Ook Yuki Tsunoda kreeg kort daarna een tijdstraf van vijf seconden. De Japanner was op illegale wijze over de witte lijn voor de pitstraat-ingang gereden.

De driestrijd op het middenveld

Vanaf dat moment bleef het even rustig. De vroege stoppers hadden moeite om zich door het veld te werken en dat kwam doordat de coureurs die op de medium-banden waren gestart lang door bleven rijden. Het grote gevecht vond plaats tussen Ricciardo, Leclerc en Perez. Echter, inhalen zat er niet in voor de heren. Iedereen reed met het sparen van de banden in het achterhoofd en daardoor waren gedurfde acties vrij zeldzaam. Leclerc waagde zich er in ieder geval niet aan, alleen Perez zette de druk er enigszins op. Uiteindelijk brak Ricciardo in ronde 30 de ban door de pitstraat in te duiken voor zijn eerste stop.

Zijn teamgenoot deed dat een ronde erna, maar moest daarbij zijn straf van vijf seconden inlossen. Hier zag Mercedes een kans en Bottas werd tegelijkertijd naar binnen gestuurd. De Fin wist zo op vrij eenvoudige wijze de McLaren-coureur in te halen. Direct daarna was het de beurt aan Hamilton om zijn pitstop te doen en in ronde 33 kwam Verstappen naar binnen voor een zeer strakke pitstop. De Nederlander verzekerde zich daarmee van het behouden van de leiding.

Vanaf dat moment reed iedereen op de harde band en gebeurde er daardoor niet enorm veel. Achteraan werd er hier en daar gewisseld van positie. Zo wist Russell in ronde 39 zijn auto in bocht 3 langs de Aston Martin van Lance Stroll te sturen. Het gevecht tussen Ricciardo, Perez en Leclerc was ook weer aangewakkerd, alleen voegde ditmaal Pierre Gasly zich eraan toe. De Fransman moest hard verdedigen om zijn zesde positie vast te kunnen houden en de drie concurrenten achter zich te laten.

Perez duwt Leclerc van de baan

De eerste die een fout maakte in de vierstrijd was Perez. In bocht 4 probeerde Leclerc langs de buitenkant van de Red Bull te rijden, maar op vergelijkbare wijze als in ronde 1 werd de Ferrari-coureur de baan af geduwd. Alleen was ditmaal Perez niet het slachtoffer maar de aanstichter. Het leverde de teamgenoot van Verstappen een tijdstraf van vijf seconden op. De Mexicaan deed alleen hetzelfde weer in ronde 47. Deze keer probeerde Leclerc de Red Bull-coureur aan de buitenkant in bocht 6 te passeren. Wederom kwam de Ferrari-man in de grindbak terecht.

Het maakte allemaal niet veel uit voor Verstappen. Hij reed nog steeds comfortabel aan de leiding en in ronde 50 bedroeg het gat met Hamilton meer dan twintig seconden. Dat gat zou ook niet kleiner worden, want de Mercedes-coureur had zijn auto beschadigd in bocht 1 en had daardoor moeite om zijn tempo op te schroeven. Dat was ongelukkig voor teamgenoot Bottas, want de Fin kreeg in eerste via de boordradio te horen dat hij Hamilton niet zou mogen aanvallen. Echter, Norris begon de druk er flink op te zetten en nauwelijks een ronde erna kreeg Bottas vrijspel.

Teamorders bij Mercedes

Mercedes wilde er zelfs zo zeker van zijn dat Bottas hen de tweede plaats zou kunnen garanderen, dat in ronde 52 teamorders naar buiten kwamen om een wissel te doen. Dat gebeurde net op tijd, want direct nadat Hamilton was teruggezakt naar plek drie zette Norris de aanval in. Op knappe wijze wist de McLaren-coureur zijn concurrent in te halen aan de binnenkant in bocht 6. Als gevolg daarvan dook Hamilton de pitstraat in voor zijn tweede stop. Met een nieuwe set harde banden koos de Brit voor zekerheid, het podium zat er niet meer in voor hem.

Het was een race die bijna getypeerd werd door tijdstraffen van vijf seconden. Voor beide duels met Leclerc had Perez een dusdanig lange straf gekregen. Tsunoda kreeg er twee vanwege het overschrijden van de witte lijn bij het ingaan van de pitstraat. Zelfs Stroll ontkwam er niet aan. De Canadees werd bestraft voor te hard rijden in de pitstraat.

Verstappen rijdt comfortabel naar de overwinning

De voorsprong van Verstappen was ondertussen dusdanig groot geworden, dat hij zonder risico een tweede pitstop kon doen voor een nieuwe set harde banden. Hiermee probeerde de Nederlander zich te verzekeren van de snelste raceronde. Met Hamilton nog steeds rijdend op plaats vier kon hij zijn voorsprong in het kampioenschap op deze manier iets verder uitbreiden. Het betaalde zich uit, want meermaals wist Verstappen een nieuwe snelste ronde op zijn naam te zetten.

Het grote gevecht in de slotfase vond niet plaats in de kopgroep, maar juist iets daarachter. Russell had al enige tijd de tiende plaats in handen, maar met nog tien ronden te gaan voelde hij Fernando Alonso in zijn nek hijgen. Er was veel onderling respect tussen de twee en dat was bijna een verademing in deze race. De Alpine-coureur probeerde het op meerdere momenten, maar kwam telkens net tekort. Tot in ronde 68, waar Alonso nog voor het ingaan van bocht 4 de jonge Brit wist te passeren.

De laatste ronde was nog even spannend. Carlos Sainz kreeg de kans van teamgenoot Leclerc om aan te vallen bij Ricciardo en daar maakte hij goed gebruik van. Daarmee pakte hij de zesde plaats af van de Australiër. Helemaal achteraan ging het allemaal iets minder goed. Kimi Räikkönen en Sebastian Vettel kwamen in bocht 4 in botsing met elkaar en kwamen beide in de grindbak terecht. Het maakte voor Verstappen niet meer uit. Hij had zijn bolide ondertussen over de finish gereden en liep daardoor uit naar een voorsprong van 32 punten op Hamilton in het klassement.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws