max verstappen red bull racing oscar piastri mclaren gp canada zaterdag 2025 Formule 1
Formule 1

Verstappen wordt in bescherming genomen na moment met Piastri: 'Dat was geen spelletje'

max verstappen red bull racing oscar piastri mclaren gp canada zaterdag 2025

Oscar Piastri was in Silverstone not amused over de wijze waarop hem de overwinning ontnomen werd. De McLaren-coureur had de race volledig onder controle, totdat hij bij een Safety Car-herstart hard remde en bestraft werd. Na de race was de Australiër het duidelijk oneens over de ingreep van de wedstrijdleiding, maar Piastri beet op zijn tong. Richard Verschoor begrijpt dat en baalt van die ontwikkeling in de sport.

De tweede Safety Car-herstart leidde bijna tot een zware crash. De wedstrijdleiding maakte pas op het allerlaatste moment bekend dat de race die ronde hervat zou worden, waarna de lampen op de Safety Car meteen werden uitgezet en Piastri dus meteen hard begon te remmen. Max Verstappen kreeg pas net te horen van Gianpiero Lambiase dat de race weer hervat zou worden, en hield daardoor geen rekening met de actie van de raceleider.

Piastri versus Russell

Achter Piastri moesten veel verraste coureurs flink uitwijken, waarbij Nico Hülkenberg zelfs door het gras schoot. De wedstrijdleiding onderzocht het moment en besloot om een tijdstraf van tien seconden uit te delen. 'Ze hadden de keuze tussen vijf seconden, tien seconden, of eventueel een stop-and-go penalty', vertelt commentator Olav Mol bij De Stamtafel van Ziggo Sport.

Mol beseft dat er veel twijfels geplaatst werden bij die zware straf, maar de Bloemendaler kan wel begrip opbrengen voor de keuze van de wedstrijdleiding. 'Iedereen vraagt zich dan af waarom George Russell in Canada geen straf kreeg. Hij remde van 218 naar 51 kilometer per uur. Verstappen deed dit om een aanrijding te voorkomen. Omdat het regende, hebben ze denk ik voor die tien seconden gekozen. Piastri nam het risico.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

max verstappen red bull racing oscar piastri mclaren 2025 silverstone groot brittannie zondag race safety car

Bij de eerste Safety Car-herstart remde Piastri op vergelijkbare wijze, maar toen wisten de coureurs achter de leider al dat de Safety Car binnen zou komen en de leider dus zou gaan vertragen. Dat werd bij de tweede herstart te laat duidelijk, waardoor veel coureurs achter Piastri juist accelereerden.

Mol begrijpt wel waarom de wedstrijdleiding winnaar Russell in Canada niet bestrafte, en Piastri nu wel. 'Ze hebben de actie van Russell in Canada ook nog gecheckt. Dat was veel minder heftig dan deze. Ze hebben ook meegerekend dat ze op intermediates reden. In de natte omstandigheden kan het echt verkeerd gaan. Max moest echt uitwijken. Dat was geen spelletje', zo neemt hij de wereldkampioen in bescherming, nadat hij Piastri inhaalde achter de Safety Car.

Censuurcultuur

Rob van Gameren vraagt toch aan Formule 2-coureur Richard Verschoor waarom Verstappen niet meteen reageerde op de remactie van Piastri. 'Verstappen ging ook vol in de ankers, zodra hij zag dat Piastri remde', benadrukt de leider in de Formule 2. 'Hij verwachtte dit alleen niet, want het is heel ongebruikelijk dat je zo hard remt. Het was wel heel overdreven hoe langzaam hij ging rijden. Het was bijna alsof hij het ernaar wilde maken', zegt hij over de actie van Piastri.

Verschoor stelt zich wel veel milder op dan Mol. 'Ik vond tien seconden ook wel veel. Ik denk dat vijf seconden redelijker was geweest. Het was niet helemaal netjes, maar tien seconden is echt veel. Hij ging misschien net wat over de limiet', zo twijfelt hij tussen een waarschuwing en een lichte straf.

Piastri was het dusdanig oneens met die straf dat hij in de slotfase van de race aan McLaren vroeg of hij de leiding weer terug kon krijgen, als het team het ook oneens was met de straf. 'Dat was pure frustratie', beseft Verschoor, die toevoegt dat Piastri het antwoord wel al kon raden. 'Hij zei na de race ook dat dat niet eerlijk was geweest. Als hij vijf seconden had gekregen, was de race wel nog leuk geweest, want er zat nog maar vijf seconden tussen.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

oscar piastri podium silverstone 2025 lando norris team foto

Na de race gaf Piastri herhaaldelijk aan dat hij beter niks kon zeggen, omdat hij anders in de problemen zou komen. 'De rijders zeggen steeds minder. Het is toch ook mooi als je bepaalde emoties hebt, dat je kunt zeggen wat je vindt', zo baalt Verschoor van de ontwikkelingen in de Formule 1. 'Nu kun je niks zeggen, want je weet dat je op je flikker krijgt.' De reactie van Piastri deed terugdenken aan de reactie van Verstappen in Jeddah, nadat hij ook de leiding verloor vanwege een tijdstraf waar hij het niet mee eens was. De wereldkampioen gaf toen ook meerdere keren aan dat hij niet mocht zeggen wat hij ervan vond.

Inmiddels zijn die emoties bij Verstappen duidelijk minder sterk. In de openingsraces was er nog enige hoop dat hij aan kon klampen bij de McLaren-coureurs, maar met 69 punten achterstand lijkt het zeker dat hij in 2026 weer met nummer 33 rijdt. 'Je ziet al dat het hem helemaal niks meer uitmaakt, want hij is al uitgeschakeld voor het kampioenschap. Hij weet dat dit hem niet meer gaat worden. McLaren gaat hij nooit meer inhalen.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws