Voorbeschouwing GP Brazilië | Hamilton als primaire aanjager van Verstappen? Formule 1
Formule 1

Voorbeschouwing GP Brazilië | Hamilton als primaire aanjager van Verstappen?

Voorbeschouwing GP Brazilië | Hamilton als primaire aanjager van Verstappen?

Voor de op één na laatste Grand Prix van 2022 reist het Formule 1-circus af naar Brazilië. Daar wordt sinds jaar en dag Interlagos aangedaan, een kort en aantrekkelijk circuit nabij Sao Paulo. Naarmate het seizoenseinde nadert, vallen er steeds meer verhaallijnen in het slot. Toch hebben de fans dit weekend wat om naar uit te kijken. In de eerste plaats vanwege een sprintrace, ten tweede vanwege een weekend waarin er flink wat regen is voorspeld. Voordat we op deze punten ingaan, leggen we echter het populaire Interlagos onder de loep.

Wederom is het Mercedes dat ons een track map geboden heeft van het relatief korte Interlagos. Met 4,3 kilometer is het een van de kleinere circuits van de kalender, en met haar diverse sectoren is het niet alleen een publieksfavoriet, maar ook een circuit dat met open armen ontvangen wordt door de coureurs. De start-finish kent meteen het langste rechte stuk, met een flinke knik erin.

De track map van Mercedes. (Foto: Mercedes AMG F1)
De track map van Mercedes. (Foto: Mercedes AMG F1)

Dan duiken de rijders meteen een interessante links-rechts-linkscombinatie in. Deze combinatie bestaat uit twee trage bochten die uitmonden in een snelle linker. Vanuit die bocht schieten de rijders het rechte stuk op richting de tweede sector, een extreem bochtige sector met maar liefst acht bochten. Twee van deze bochten worden zelfs in de tweede versnelling genomen.

De sector bestaat verder uit twee bochten in de derde versnelling, en enkele snellere bochten. In deze sector draait het erom dat de teams zo veel mogelijk downforce genereren. Rijd je hier met een low-downforce-afstelling dan verlies je als team veel tijd. Voor zo'n afstelling valt echter wel wat te zeggen, want met twee lange rechte stukken, één waarvan van bocht 13 tot en met bocht 1, kan je het je tegenstanders knap lastig maken wanneer je als team besluit om voor topsnelheid te gaan.

Mercedes vs. Ferrari

Interlagos, letterlijk vertaald tussen de meren, ligt op 800 meter boven zeeniveau. Zo hoog als het Mexicaanse circuit ligt het dus niet, maar wel hoog genoeg om lichte invloed te hebben op diverse systemen van de F1-auto's. De lucht is iets ijler, maar achtervleugels met de grootte die we in Mexico-Stad gezien hebben, staan ons niet te wachten, tenzij er teams zijn die besluiten voor extreem veel downforce te gaan. Voor Mercedes zou dit bijvoorbeeld geen ondenkbaar pad zijn.

De Duitse renstal presteert immers uitstekend op circuits waar er veel downforce gevraagd wordt, en komt op topsnelheid vooral tekort. Van Red Bull Racing, dat op beide vlakken goed scoort, gaan ze het ook dit weekend vermoedelijk niet winnen. Ferrari, daarentegen, kan zomaar wederom een lastige wedstrijd tegemoet gaan. In Mexico eindigden Carlos Sainz en Charles Leclerc kansloos vijfde en zesde, en in Brazilië is een vergelijkbaar eindresultaat niet uit te sluiten.

Met slechts veertig punten verschil tussen de twee teams kan Mercedes er nog met P2 vandoor gaan in het constructeurskampioenschap. Dat is zeker een strijd om in de gaten te houden. Vooraan de grid zal het naar alle waarschijnlijkheid Max Verstappen zijn die het voortouw neemt. Niet alleen is de tweevoudig wereldkampioen nog steeds in topvorm, ook heeft hij met de RB18 objectief de snelste auto van het veld.

Interlagos

Op het bochtige Interlagos kunnen de teams dus beide kanten op om in 71 ronden als snelste de eindstreep te bereiken. In 17,5 seconden zijn de rijders door de volledige pitstraat heen, exclusief de daadwerkelijke pitstop. Dat betekent dat een tweestopper relatief aantrekkelijk is. In 2021 was de winnende strategie dan ook een tweestopper.

Met vijf zware rempunten krijgen de remmen het zwaar te verduren, iets waar Yuki Tsunoda en Pierre Gasly vast niet blij mee zijn. In de afgelopen vijf races moest er vier keer gebruik gemaakt worden van een safety car, en dat betekent dat de kans dus zeer aanwezig is dat dat ook dit weekend het geval is.

Op Monaco, Zandvoort en Mexico na is Interlagos het kortste circuit van het jaar, maar met maar liefst 72 procent van de ronde vol gas, is het een van de snellere rondjes van de kalender. Alleen een ronde op de Red Bull Ring wordt sneller afgelegd. Tussen bocht 12 en bocht 1 wordt er een stuk van maar liefst 1,2 kilometer vol gas gereden.

Sprintrace, en regen?

De Grand Prix van Brazilië is de race die de laatste sprintrace van 2022 huisvest. Dat betekent dat er extra punten te verdienen zijn, en dat ons spektakel op zaterdag te wachten staat. Na de kwalificatie (op vrijdag) gaat men op zaterdag strijden om de definitieve startopstelling. Inhalen kan op Interlagos goed, dus schakel ook voor de sprintrace zeker in.

Eerder deze week kwamen er foto's langs van zware weersvoorspellingen met veel regen. Inmiddels zijn die wat bijgesteld, met eventueel een bui op zaterdag. Desalniettemin kan de temperatuur van het asfalt oplopen tot wel 60 graden om deze tijd van het jaar, en is het weer wat onvoorspelbaar. Een plotse donderstorm kan dan ook niet uitgesloten worden, en dat zou het weekend al helemaal een mooie twist geven.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws