Waarom de tweede vrije training van Bahrein verreweg de belangrijkste oefensessie is Formule 1
Formule 1

Waarom de tweede vrije training van Bahrein verreweg de belangrijkste oefensessie is

Waarom de tweede vrije training van Bahrein verreweg de belangrijkste oefensessie is

Ciaron Pilbeam, Renaults hoofd race-ingenieur, verwacht dat een succesvolle Grand Prix van Bahrein valt of staat met de data die in de tweede vrije training verzameld wordt. Naar het idee van de Brit zal dit de belangrijkste oefensessie van het weekend worden. Ook belicht hij de kampioenschapsstrijd van Renault, dat verwikkeld is in een spannende strijd om P3 in het constructeurskampioenschap.

'De coureurs en de teams kennen dit circuit goed en hebben een idee van wat ze te wachten staat', laat de Renault-ingenieur weten in gesprek met F1only. 'Een van de kenmerken van dit weekend is dat de eerste en derde vrije training aan het begin van de dag verreden worden, en de tweede vrije training en de kwalificatie later, wanneer de baan af begint te koelen.'

Volgens Pilbeam zal dus met name de tweede trainingssessie van belang zijn: 'Het koelere circuit heeft immers een aanzienlijk effect op de grip en de prestaties van de banden. De tweede vrije training zal hierdoor overduidelijk de belangrijkste trainingssessie worden. De omstandigheden zijn dan representatief voor de omstandigheden gedurende de kwalificatie en de race.'

De Grand Prix van Bahrein wordt gekenmerkt door een bijzondere temperatuurschommeling. De race wordt gestart in de volle zon maar naarmate de wedstrijd vordert, gaat de zon onder. De eindstreep wordt dan ook in het pikkedonker gepasseerd. Dit betekent dat de weersomstandigheden gedurende de race in het Midden-Oosten snel veranderen. Omdat dit in de tweede vrije training ook het geval is, wordt juist in die sessie waardevolle informatie verzameld.

Renault vecht voor P3

Renault strijdt momenteel op een verzadigd middenveld. Racing Point leidt het klassement voor 'best of the rest' momenteel met 154 punten maar moet vrezen voor Britse rivaal McLaren (149 punten). Renault staat daar weer achter, op 136 punten en ziet Ferrari (130 punten) in haar achteruitkijkspiegels. Volgens Pilbeam is de derde plaats nog steeds een optie voor zijn renstal.

'We hebben in Turkije een flinke tik gekregen in onze strijd voor de derde plaats in het constructeurskampioenschap. Onze directe concurrenten (Racing Point, McLaren en Ferrari, red.) behaalden er, in tegenstelling tot Renault, veel punten', zo blikt hij terug op de Grand Prix van Turkije, waar Daniel Ricciardo tiende werd en Esteban Ocon met een elfde plaats geen punten mee naar huis nam.

Zijn hoop vestigt hij nu op de slotfase: 'Nu hebben we de kans om dit recht te trekken en die derde plek te pakken. Die ligt nog steeds binnen handbereik en de vorm die we in recente races kenden moeten we dan ook zo snel mogelijk terug zien te vinden.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws