Wedstrijdleider Formule E kan zich niet vinden in forse kritiek van Frijns Formule 1
Formule 1

Wedstrijdleider Formule E kan zich niet vinden in forse kritiek van Frijns

Wedstrijdleider Formule E kan zich niet vinden in forse kritiek van Frijns

Formule E-wedstrijdleider Scot Elkins kan zich niet vinden in de forse kritiek die hij na de dubbele ePrix in Saoedi-Arabië te verduren heeft gekregen van onder meer Robin Frijns. De Nederlander achtte de beslissingen van Elkins 'gevaarlijk', en denkt dat er bij de crash van Alexander Sims voor een veiliger alternatief gekozen had kunnen worden. Elkins denkt alles op de juiste manier afgehandeld te hebben.

Tijdens de Diriyah ePrix van 2022 crashte Sims in de laatste tien minuten van de wedstrijd, waarna er een safety car aan te pas kwam. Het bergingsvoertuig leek echter het nauwe stratencircuit te blokkeren, wat ervoor zorgde dat de safety car plots extreem moest vertragen. Enkele Formule E-coureurs kwamen daardoor met elkaar in aanraking. Frijns zei er later over dat hij het 'best gevaarlijk' vond.

Sims' bolide werd weggetakeld, en terwijl de auto in de lucht hing, reden de Formule E-bolides dicht langs de Mahindra. Ook dit werd gezien als een onnodig gevaarlijke situatie, die met de juiste begeleiding van de wedstrijdleider voorkomen had kunnen worden.

Elkins pareert kritiek

RaceFans vroeg de wedstrijdleider om een reactie op de kritiek van Frijns en andere coureurs: 'Het had veel soepeler moeten verlopen', is Elkins van mening. 'We weten waar het materiaal (om auto's mee te verplaatsen, red.) zich bevindt, we weten waar het incident is en we weten waar de bolide heen moet wanneer we hem weggetakeld hebben.'

'Het materiaal lag in bocht vijf, het incident gebeurde tussen bocht 6 en 7 en in bocht 8 kon de bolide van het circuit gehaald worden. Dit had dus makkelijk en snel moeten kunnen, dat was ook de bedoeling. Het had zo'n vier minuten moeten duren, maar dat was niet het geval', voegt hij daaraan toe. De Formule E-grid spendeerde de laatste tien minuten achter de safety car, waarna enkel de laatste bocht nog geracet werd.

Over de kritiek omtrent het gebruik van het bergingsvoertuig meldde hij het volgende: 'Ik denk dat iedereen zag dat de safety car afremde en minder dan 10 kilometer per uur ging op het punt van het incident. We waren wel degelijk voorzichtig. Het is een stratencircuit, en het is dus nauw. Dat maakt het lastig, maar we letten overal op.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws