Welke strategie werkt het best in Monaco? Formule 1
Formule 1

Welke strategie werkt het best in Monaco?

Welke strategie werkt het best in Monaco?

De Grand Prix van Monaco is van oudsher een race die vooral op strategie beslist wordt. In de stadstaat is het nagenoeg onmogelijk om in te halen, waardoor de pitstopstrategie cruciaal zal zijn voor Max Verstappen om de overwinning binnen te slepen. Maar hoe zit de race strategisch in elkaar? Verstappen zal zo veel mogelijk moeten kijken naar vrije lucht.

Volgens Formule 1-analist Chris Medland hebben de teams een aantal mogelijkheden om de Grand Prix van Monaco strategisch uit te melken. Uiteindelijk zal Charles Leclerc definitief vanaf pole position vertrekken, waardoor Red Bull Racing hoogstwaarschijnlijk zal moeten leunen op de strategie. Er zijn in ieder geval twee verschillende mogelijkheden voor Verstappen en Red Bull Racing om de race alsnog naar binnen te slepen.

De teams zullen moeten starten op de rode band, maar daarna wordt het pas interessant. De teams hebben namelijk de keuze om vroeg in de race te pitten en over te stappen op de witte band of om later te stoppen en vervolgens over te gaan op de mediumband. In Monaco gaat het vooral om de positie op het circuit en het potentiële verkeer dat je tegen kan komen. De vrije lucht wordt cruciaal voor Verstappen.

Tegen ronde 19 eerste pistops

Volgens Medland zullen de teams voorop tegen ronde 19 hun eerste stop gaan maken. Maar, daarbij moet gezegd worden dat de softbanden het potentieel hebben om de helft van de race door te kunnen. Kortom, de teams zullen vooral kijken naar het relatieve gat tussen de verschillende teams. Leclerc én Verstappen zullen dus vooral kijken naar een gat van 22 seconden, zodat ze uiteindelijk zoveel mogelijk in de vrije lucht kunnen racen.

De leider van de race heeft in ieder geval het grootste voordeel op het circuit, gezien hij het langst kan wachten op een mogelijkheid om te stoppen. Dat is overigens niet zonder risico. Naarmate de race vordert zal Leclerc steeds meer in de buurt komen van de achterhoede. Het wordt voor Ferrari dus funest om de pitstop goed te timen, zodat het relatieve tijdsverlies beperkt blijft. Maar wat is dan de snelste strategie? Volgens Medland wordt de snelste variant verreden met een overstap op de mediumband. Deze is zachter, dus sneller, en kan er relatief gezien meer tijd gewonnen worden.

Tegenovergestelde strategie kan voor problemen zorgen

De teams in de achterhoede kunnen echter een tegenovergestelde strategie pakken. Zij hebben immer se mogelijkheid om te starten op de mediumband, maar moeten dan vervolgens wel hopen op een safety-carloze race. Dat zorgt er namelijk voor dat men vanaf de elfde plek toch nog voorop terecht kan komen en op die manier zo veel mogelijk tijd kan winnen. Kortom, Verstappen zal zowel vooruit als achteruit moeten kijken wat er op het circuit gebeurt. Zijn strategie zal volledig afhangen van wanneer Leclerc naar binnen gaat.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws