Williams FW43B geanalyseerd: 'Een indrukwekkend statement' Formule 1
Formule 1

Williams FW43B geanalyseerd: 'Een indrukwekkend statement'

Williams FW43B geanalyseerd: 'Een indrukwekkend statement'

Gisteren, op 5 maart, heeft het Williams Formule 1-team de nieuwe auto voor dit jaar gepresenteerd, de FW43B. Coureurs George Russell en Nicholas Latifi moeten met deze bolide het Britse team weer dichterbij de punten zien te krijgen, maar is dat mogelijk? Gary Anderson van The Race en Craig Scarborough analyseren de nieuwe auto.

Anderson is overwegend positief gestemd, maar vreest ook voor wat er kan gebeuren: 'Williams toonde in 2020 dat ze wel degelijk de concurrentie konden bijhouden. Tien keer in Q2 (de tweede kwalificatiesessie, red.) komen was dan ook een hele prestatie voor het team. Nu hebben de twee dichtstbijzijnde concurrenten, Alfa Romeo en Haas, waarschijnlijk een betere Ferrari-motor, waardoor 2021 zomaar weer een jaar kan worden van achterin blijven hangen voor Williams.'

Over de auto zelf is Anderson enthousiast: 'Teambaas Simon Roberts zei eerder al dat de auto vooral onder de huid veel is veranderd en dat er daarboven weinig anders is, is goed te zien. De voorvleugel, wielophanging en achtervleugel zijn zeker grotendeels hetzelfde, maar er zijn hier en daar wat subtiele wijzigingen gemaakt. Denk aan de bargeboards, deze staan allemaal net wat lager vergeleken met vorig jaar. Aan de wielophanging zijn ook wat veranderingen doorgevoerd en deze zorgen ervoor dat het bandoppervlak meer op het asfalt zal liggen, waardoor je dus meer grip hebt.' Anderson sluit af door te zeggen dat het niet makkelijk zal zijn om Williams weer hogerop te zien, maar dat de FW43B een indrukwekkende statement is en een goede basis vormt om de weg omhoog in ieder geval in te zetten.

'Ik had hetzelfde gedaan met de sidepods als ik ontwerper was bij een ander team'

Scarborough vertelt in zijn YouTube-video dat hij ook ziet dat de FW43B vooral hetzelfde is als de FW43 van vorig jaar. Wel ziet hij bij de sidepods dat er wat is veranderd: 'De vin die aan de voorkant ziet is nu één geheel geworden, vorig jaar waren het twee losse vinnen. Verder ben ik enthousiast over de rest van de sidepods. Als ik een ontwerper zou zijn bij een team, dan had ik exact hetzelfde gedaan als Williams. Racing Point deed dat ook vorig jaar. Het houdt in dat ze zo klein en compact mogelijk zijn en dat ze heel subtiel in de vloer verwerkt worden om de luchtstromen zo goed mogelijk te kunnen laten lopen.'

Uiteindelijk sluit Scarborough zijn analyse af door verder in te gaan op de vloer en een nieuwe ontwikkeling die hij daar is tegengekomen: 'Aan het eind van de vloer, net achter de banden, zijn er een soort 'tandachtige' openingen gemaakt waardoor de lucht langs de banden wordt geleidt naar de diffuser van de auto. Het is een detail dat we ook bij andere teams zien, maar zoiets kom je niet vaak tegen op foto's van de presentatieversie van een auto', besluit Scarborough.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws