Winters weekoverzicht | AlphaTauri en McLaren presenteren auto's, F1 weer op Netflix Formule 1
Formule 1

Winters weekoverzicht | AlphaTauri en McLaren presenteren auto's, F1 weer op Netflix

Winters weekoverzicht | AlphaTauri en McLaren presenteren auto's, F1 weer op Netflix

In de winterweken kan het soms akelig stil zijn wat betreft het mondiale Formule 1-nieuws. Er wordt niet geracet en misschien keer je wel iets minder vaak terug naar je favoriete Formule 1-website. Maar niet getreurd: In dit weekoverzicht houden we je elke zondag bij over al het nieuws dat de afgelopen week de revue gepasseerd is, om je met een verfrist geheugen een nieuwe week in te laten gaan. Wat gebeurde er deze week allemaal in de Formule 1-wereld? Check hier het in het winters weekoverzicht van F1 Maximaal!

TIP: Klik op de URL-links om naar het desbetreffende nieuwsartikel te gaan.

Maandag 15 februari: McLaren presenteert auto, Red Bull en Honda tekenen

We begonnen de week met het nieuws dat Red Bull en Honda een overeenkomst hebben ondertekend over het gebruik van de Honda-motor na 2021. Het team van Max Verstappen mag de motor van de Japanners officieel overnemen na dit jaar, een formaliteit gezien de geruchten die al in de lucht hingen en bevestigd worden. Beide partijen zijn blij met de deal, zeker nu de motorontwikkelingen bij de teams vanaf 2022 bevroren worden.

Ook presenteerde McLaren maandag als eerste team haar bolide voor het 2021-seizoen, een plechtigheid waar ook F1Maximaal bij aanwezig was. Aan de livery van de MCL35M is weinig veranderd. De grootste verandering aan de nieuwe auto is niet zichtbaar. Vanaf 2021 rijdt men namelijk met de Mercedes-motor, in plaats van de Renault-motor. We spraken onder meer Daniel Ricciardo, Lando Norris en CEO Zak Brown; die interviews zijn terug te vinden op onze website.

Dinsdag 16 februari: McLaren-auto op circuit, Horner vertelt over motorfabriek

Nog geen dag na de presentatie rijdt McLaren met haar gloednieuwe auto alweer op het circuit. Voor een filmdag week het team uit Woking uit naar Silverstone, waar Norris en Ricciardo in de auto mochten stappen. Norris vond direct al verbeterpunten: 'Op het gebied van comfort en rij-eigenschappen heb ik al wel wat aan te merken, ja.'

Daarnaast gaf Christian Horner wat meer details over de speciale fabriek waar vanuit de nieuwe motor van 2022 geproduceerd zal worden. Volgens de teambaas van Red Bull investeert men volop om vanaf 2025, wanneer nieuwe motorreglementen ingaan, zelf met een compleet nieuwe motor aan te kunnen zetten. Daarnaast zal er flink wat personeel van Honda worden overgenomen om de ontwikkeling van de krachtbron op dezelfde manier voort te zetten.

Woensdag 17 februari: Alonso verwacht Alpine niet vooraan

Woensdag was het erg stil in de Formule 1-wereld. Wel deed Fernando Alonso zijn voorzichtige voorspelling voor het 2021-seizoen. Opvallend genoeg ziet hij geen hoofdrol weggelegd voor zijn eigen team, Alpine. 'Mercedes zal nog steeds de snelste zijn en Red Bull kan comfortabel de tweede plek pakken', zegt de Spanjaard, die twee weken geleden lelijk ten val raakte op de racefiets. Overigens lijkt de tweevoudig wereldkampioen 'gewoon' mee te kunnen doen tijdens de wintertests in Bahrein, zo laat zijn team weten.

Donderdag 18 februari: Van der Helm mikt op punten, Red Bull in zee met Mexicanen

Tijmen van der Helm (17) rijdt komend jaar, naar alle waarschijnlijkheid, als enige Nederlander in de Formule 3. Mooi nieuws voor de Nederlander, die donderdag sprak met F1Maximaal. Het ultieme doel van het jonge talent is uiteraard de Formule 1. Dit eerste Formule 3-jaar zal vooral wennen zijn. 'Laten we eerlijk zijn: ik verwacht niet direct om de topvijfklasseringen mee te doen, er rijden jongens met veel ervaring en je moet realistisch blijven. Mijn doel is om hard te werken en naar de top toe te groeien. In eerste instantie wil ik me richten op puntenfinishes', zegt hij.

Red Bull Racing maakte daarnaast bekend dat het een samenwerking is aangegaan met sponsor INTERprotección, een Mexicaanse verzekeraar. De deal komt niet bepaald uit de lucht vallen, want er werd al verwacht dat Sergio Perez enkele sponsoren met zich mee zou gaan brengen. Daarmee heeft Red Bull in dat opzicht twee vliegen in één klap. 'We hadden altijd al een flinke achterban in Latijns-Amerika, het is mooi om deze dit jaar nog verder te versterken', zei teambaas Horner over de nieuwe sponsordeal.

Vrijdag 19 februari: AT02 gepresenteerd en Drive to Survive keert terug

In tegenstelling tot de rest van de week was er vrijdag een drukte van jewelste. De dag begon met de presentatie van de nieuwe auto van AlphaTauri, de AT02. De wagen van Yuki Tsunoda en Pierre Gasly heeft dezelfde kleuren als vorig jaar, maar toch lijkt de livery flink anders dan in 2020. Op sociale media is er verdeeldheid over het ontwerp: positieve berichten wisselen zich af met afkrakende reacties.

Ook was er het nieuws waarop veel fans al een tijdje wachtten. Netflix en de Formule 1 kondigden tezamen aan dat het derde seizoen van de serie 'Drive to Survive' vanaf 19 maart te bekijken is op de streamingdienst. De eerste twee seizoenen waren een groot succes, omdat fans een exclusief kijkje kregen achter de schermen. Cameraploegen hebben vorig jaar bij alle teams achter de schermen gefilmd en dus verwacht men ook dit jaar onthullende scènes en anekdotes.

Tot slot gingen we het weekend in met het nieuws dat Pirelli haar bandenkeuzes voor alle Grands Prix in 2021 al heeft gemaakt. De Italiaanse bandenleverancier laat weten welke banden het zal meenemen voor de raceweekenden van komend seizoen. Net zoals vorig jaar kon de producent voor elk weekend drie van de vijf bandentypes kiezen die zullen worden gebruikt.

Zaterdag 20 februari: Ecclestone kraakt sprintraces, mogelijk Grand Prix in Zuid-Afrika

Vanaf dit jaar zal er bij drie Grands Prix geëxperimenteerd worden met sprintraces en niet iedereen is daar blij mee. Voormalig F1-directeur Bernie Ecclestone, bijvoorbeeld, is totaal niet te spreken over het nieuwe concept. Volgens de zakenman is het houden van twee races funest voor de sport. 'Waarom zouden mensen naar de sprintrace kijken als ze met de hoofdrace hetzelfde resultaat op het circuit kunnen zien?'

Van Ecclestone gaan we naar Zuid Afrika, want daar wil men vanaf 2023 een Formule 1-race gaan organiseren. Inmiddels is er een organisatie toegewijd aan het binnenhalen van de sport over twee jaar. Warren Sheckter is verantwoordelijk voor die groep mensen. 'De pandemie gooit nog steeds roet in het eten en zal dat ook nog wel even blijven doen. Het doel blijft 2022, maar 2023 lijkt momenteel toch beter haalbaar', aldus de organisator.

Zondag 21 februari: Grosjeans leven gered door halo

We sluiten de week af met een nieuwe sportdocumentaire van het Franse Canal+, waarin verschillende kenners en getuigen aan het woord kwamen over de crash van Romain Grosjean in Bahrein. Uit een speciale animatie bleek dat zijn leven is gered door de halo bovenop zijn auto, een unicum op zich. Ook blijkt uit de beelden dat de voormalig Haas-coureur erg bekneld zat in zijn cockpit. Desondanks kwam de coureur er met 'slechts' wat brandwonden vanaf.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws