Wolff licht motorwissel Hamilton in Brazilië toe Formule 1
Formule 1

Wolff licht motorwissel Hamilton in Brazilië toe

Wolff licht motorwissel Hamilton in Brazilië toe

Toto Wolff heeft toegelicht waarom Mercedes in Brazilië voor een gridstraf gegaan is bij Lewis Hamilton. De zevenvoudig wereldkampioen verving zijn interne verbrandingsmotor (ICE, red.) voorafgaand aan de eerste trainingssessie en dat betekent dat hij op zondag vijf plaatsen naar achteren gezet zal worden. Een strategische wissel die Mercedes op den duur snelheid zal bieden, geeft de teambaas vrij.

'We hebben het idee dat we meer punten kunnen scoren als we een nieuwe motor installeren. Deze motor had namelijk veel vermogen verloren in de resterende races', zo beargumenteert de Oostenrijker de reden dat het team voor een wissel gegaan is in Interlagos. De slijtage van de Mercedes-motor ligt relatief hoog, waar Hamilton dus last van had gehad in de drie races na de Grand Prix van Brazilië, was hij niet voor een wissel gegaan.

De introductie van de extra ICE bij de zevenvoudig wereldkampioen houdt in dat Hamilton van zijn vijfde verbrandingsmotor gebruik maakt. Hij heeft de oude verbrandingsmotoren echter lang niet allemaal nog in zijn motorpool zitten, vertelt zijn teambaas: 'We hebben nog twee motoren over, de nieuwe en de huidige.' Die huidige installeerde Mercedes in Turkije, wat Hamilton op een gridstraf van tien plekken kwam te staan.

Mercedes kiest strategisch voor Brazilië

Waarom is Brazilië de optimale plek om voor de wissel te gaan? Wolff legt uit dat de simulaties van Mercedes uitgewezen hebben dat ze bij een latere introductie gedurende enkele races te veel vermogen waren verloren: 'Saoedi-Arabië oogde ook als een mooie mogelijkheid om die extra verbrandingsmotor te introduceren, maar daar was de motor al teveel vermogen verloren. Daarom leek Brazilië een betere optie. Ik denk dat dit de laatste wissel is', benadrukt hij.

Mercedes heeft bij haar eigen coureurs, evenals de klantenteams, al diverse motorwissels door moeten voeren in 2021. Deze wissels hebben voornamelijk te maken met slijtage in de ICE. 'Zonder in detail te treden, elke motor degradeert. Over 1000 kilometer verliest de motor vermogen, dit jaar veel meer dan in de afgelopen jaren', geeft hij toe. 'Zonder nieuwe motor waren we in Saoedi-Arabië en Abu Dhabi niet competitief geweest.'

Wolff over eerste vrije training en Red Bull

Hij sluit zijn interview bij Sky Sports F1 af met een analyse van de eerste vrije training: 'We begonnen de eerste sessie op verkeerde voet', zag hij. Hamilton kwam in de openingsronden op de mediumband niet dichter dan negen tienden bij titelconcurrent Max Verstappen. Dit gat werd later, op de zachtste bandencompound, volledig gedicht. Uiteindelijk lag het voordeel bij Hamilton, met drie tienden voorsprong op de Red Bulls.

'Maar Red Bull ging niet hard aan het einde van de sessie', waarschuwt Wolff, die vermoedt dat de Oostenrijkse renstal performance achterhoudt. 'Ook wij hebben nog wat achter de hand. Aan het einde van de sessie zag het er in ieder geval een stuk beter uit dan aan het begin.' Het is dus nog maar de vraag welke van de twee teams de kwalificatie van de vrijdagmiddag naar zich toe zal trekken.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws