Wolff slaat terug naar Horner: 'Ik denk dat hij zich vooraan gewoon verveelt' Formule 1
Formule 1

Wolff slaat terug naar Horner: 'Ik denk dat hij zich vooraan gewoon verveelt'

Wolff slaat terug naar Horner: 'Ik denk dat hij zich vooraan gewoon verveelt'

Toto Wolff vindt dat de Formule 1-teams die tegen de reglementswijzigingen voor 2023 zijn zich aanstellen. Volgend jaar worden er veranderingen doorgevoerd aan de vloer die porpoising tegen moeten gaan en flexibele vloeren aan banden leggen. Zes van de tien teams zijn erop tegen, maar Wolff begrijpt dat niet.

'Je vraagt het je toch af: ik lees in de media dat de reglementswijzigingen niet relevant en groot zijn, dus waarom zouden de andere teams dreigen om een zaak te beginnen tegen de FIA?', vraagt de Mercedes-teambaas zich af in gesprek met Autosport. Ferrari, dat tegen de wijzigingen is, zou met zijn vetorecht ervoor kunnen zorgen dat dat ze niet doorgaan.

Wolff noemt het echter 'openlijke aanstellerij' dat er wordt gedreigd met een rechtszaak: 'Geen enkel team zal ooit een zaak beginnen tegen de FIA. Bovendien, als de FIA iets wil doorvoeren vanwege de veiligheid, zou ik gewoon luisteren. Daarom denk ik dat dit meer een beetje dreigen is. Het is business as usual', vertelt de Oostenrijker over de ophef over de reglementswijzigingen.

Christian Horner zei recentelijk dat Wolff aan het lobbyen was bij de FIA uit eigen belang, maar de Oostenrijkse topman lacht die uitspraak weg: 'Ik denk dat hij zich vooraan gewoon verveelt. Samenwerken met de FIA hoort er simpelweg bij. Ik weet niet waar hij het over heeft, want we behoren allemaal tot hetzelfde circus. We werken met dezelfde aandeelhouders, dus is hij nooit aan het lobbyen? Hij zit maar gewoon in zijn kantoor, belt met niemand en doet maar zijn eigen ding?', aldus Wolff.

Wolff denkt dat porpoising nog niet weg is

Formule 1-teams zouden tegen de reglementswijzigingen zijn, omdat porpoising al min of meer opgelost zou zijn. Er was immers nauwelijks sprake van stuiterende auto's op Silverstone en de Red Bull Ring. 'Omdat dat de platste banen van de kalender zijn', vertelt Wolff. 'Het is nog niet weg. De auto's zijn veel te stijf en ze stuiteren. En als je dit aan de coureurs vraagt, zal de meerderheid dit, zij het anoniem, waarschijnlijk beamen.'

Op het moment wordt er gesproken over het verhogen van de rijhoogte met 25 millimeter. Sommige teams zouden echter bereid zijn om een compromis te sluiten over een verhoging van tien millimeter. Wolff zegt vooral naar het belang van de coureurs te kijken: 'Het gaat niet om een compromis, het gaat om het beschermen van de coureurs. Als de auto's te stijf zijn en te veel stuiteren, moeten we daar nu iets aan doen.'

'Wanneer je vooraan rijdt, is het logisch dat je niks wil zien veranderen', gaat de teambaas van Mercedes verder. Red Bull Racing en Ferrari zijn zowel de twee topteams als de teams die tegen de wijzigingen zijn. 'En wanneer je niet vooraan rijdt, wil je juist dat er zo veel mogelijk verandert. Daar gaat het uiteindelijk om, maar laten we het maar aan de coureurs vragen.'

Registreer hier om mee te discussiëren!

Wint Verstappen ook in 2022 de GP van Frankrijk? Zet in en krijg minstens 1,90 keer je inzet terug!

Als je verantwoord speelt, houd je het leuk. Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws