F4-kampioen Haverkort klopt op de deur: 'Ik wil kunnen leven van het racen'

F4-kampioen Haverkort klopt op de deur: 'Ik wil kunnen leven van het racen'

De Nederlandse autosport heeft er een nieuw toptalent bij: Kas Haverkort. De 16-jarige coureur won dit jaar met overtuiging het Spaanse kampioenschap in de Formule 4 en zette zichzelf daarmee op de kaart. Wie is Kas en hoe wil hij zijn Formule 1-droom verwezenlijken? In gesprek met F1Maximaal vertelt hij meer over zichzelf en wordt er vooruitgeblikt op de toekomst.

Toen we Haverkort spraken was hij op het circuit in Barcelona. Hier mocht hij twee testdagen rijden bij de Formule Renault. 'Ik ken de baan hier erg goed. Ik heb hier al veel gereden', aldus de jongeling, knipogend naar zijn succes in Spanje eerder dit jaar. Met zeventien podiumplekken haalde hij een vergelijkbaar resultaat als de Deense Christian Lundgaard, ook zeventien podiums, en Richard Verschoor, negentien podiums. Beiden werden ook kampioen in de Spaanse Formule 4.

Haverkort was al vanaf jonge leeftijd op de kartbaan te vinden: 'Ik was drie jaar toen ik voor het eerste in een kart stapte, sindsdien was ik elke week op de kartbaan te vinden.' Vanaf zijn twaalfde is hij op hoog niveau kartwedstrijden gaan rijden. Daar werd hij opgepikt door TeamNL, dat onderdeel is van de KNAF, de Knac Nederlandse Autosport Federatie. Bij Van Amersfoort en MP Motorsport mocht hij testen voor F4. Als onderdeel van het Nederlandse MP Motorsport heeft hij uiteindelijk zijn eerste kampioenschap in de F4 gereden.

In het kielzog van Verschoor en Lundgaard

De vorige Nederlandse kampioen in de Spaanse F4, Richard Verschoor, rijdt nu de Formule 3 in dienst van MP Motorsport. Haverkort wil het spoor van zijn teamgenoot volgen: 'Hij is vanuit de F4 eerst naar de Formule Renault gegaan. De stap van F4 naar F3 is erg groot, met name op het gebied van downforce.' Voor Haverkort zou de Formule Renault dan ook een goede tussenstap zijn. 'Bij de F3 maakt je minder uren in de auto, bij de Formule Renault heb je gewoon meer tijd om te wennen aan de vleugels en de zwaardere auto. Ook voor de licenties heb je een bepaald aantal rij-uren nodig. In veel opzichten zou dat dus een goede stap zijn om nu te zetten.'

Als kampioen in de Spaanse F4 krijgt Kas al wat meer bekendheid. 'Het team helpt daar ook bij. Die zorgen dat je gezien wordt. Social media kan ook heel goed helpen om meer gezien te worden, ik houd mijn Instagram-pagina dus graag op pijl. Maar uiteindelijk helpen goede resultaten natuurlijk het meeste, dus daar ligt mijn focus op.'

Financiering lastig, nog hard bezig voor 2021

Met de financiële kant van zijn sport houdt de zestienjarige zich nog niet te veel bezig: 'Ik heb een management en die werken samen met mijn ouders om bedrijven te vinden die mij willen sponsoren. Hierbij kijken ze wel naar wat bij mij zou passen en waar ik mij goed bij voel.'

Voor een nieuw avontuur in 2021, waarvan de exacte details nog bekend moeten worden gemaakt, wordt hard gewerkt om het allemaal rond te krijgen: 'Ik ben er niet gestrest onder. Ik verwacht dat ik volgend jaar gewoon kan gaan racen.'

Naast MP Motorsport is Haverkort ook verbonden aan TeamNL van de KNAF, deze partijen zorgen ervoor dat jonge coureurs in goede conditie zijn en blijven, zo legt Kas uit. 'Voor mij is het heel waardevol. Wij krijgen hele goede trainers van NOC*NSF die zorgen dat wij topfit zijn. Rijden in Formule-auto’s is immers fysiek heel zwaar met alle G-krachten die met je lichaam spelen.'

Haverkort ziet ideale ladder voor zich na 2020

Over het verloop van zijn carrière heeft de zestienjarige coureur ook al nagedacht: 'Het liefst wil ik kunnen leven van wat ik nu doe, racen. De ultieme droom daarin is natuurlijk de Formule 1, maar dat is bij de meeste jongens de droom.' Hij is daarmee blij met zijn huidige team: 'MP Motorsport is actief in alle klassen. Daar kan ik Formule Renault, F3 en F2 rijden. Ook is het een Nederlands team van een hoog niveau wat voor mij heel prettig is natuurlijk. Ik zie mezelf bij dit team groot worden.'

Desalniettemin zou Kas nooit een belletje van de teambaas van een Formule 1-team wegdrukken: 'Het is voor mij ook een droom om net als Verschoor in een opleidingsprogramma terecht te komen (Verschoor heeft een tijd voor de Red Bull-opleiding gereden, red).' Voor Haverkort zijn de prioriteiten duidelijk: 'Ik probeer gewoon altijd te winnen en houd me er niet dagelijks mee bezig, maar Red Bull of Renault zou natuurlijk wel mooi zijn.'

Op de vraag hoe hij zich wil ontwikkelen als coureur haalt Haverkort Sebastian Vettel aan: ‘Hij sluit aan op hoe ik wil zijn als coureur. Op de baan gewoon hard en eerlijk, die alles doet om te winnen, maar naast de baan gewoon een leuke vent met wie je kan lachen.’

Door: Bas Wijnsouw, met dank aan Maurits Kappetijn



Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meest gelezen

Ondertussen in de F1 | Ricciardo zet Norris voor schut in fan-meeting

Tussen al het belangrijke nieuws kun je tijdens een Grand Prix-weekend best wat dingetjes missen. Geen nood, F1Maximaal houdt...

F1 in het kort | Nederlandse Maya Weug kent prima debuut in Formule 4

In de rubriek 'F1 in het kort' houdt F1Maximaal u op de hoogte van het laatste nieuws van de koningsklasse van de autosport d...

Villeneuve: 'Hamilton gaat meer fouten maken door druk van Verstappen'

Max Verstappen moest de afgelopen jaren altijd tot het uiterste gaan en dat geeft hem een voordeel boven Lewis Hamilton, denk...

Steiner prijzend: 'Ik hou van de manier waarop Verstappen rijdt'

Guenther Steiner heeft weinig hoop voor een goed resultaat in de komende Grand Prix van Monaco. Hij verwacht dat zijn team Ha...

Marko: 'Red Bull is verbaasd over hoe Hamilton het doet tot dusver'

Mercedes en Red Bull Racing kunnen elkaar op meerdere vlakken verslaan, denkt Helmut Marko. Volgens de Red Bull-adviseur is e...

Alguersuari kijkt terug: 'Bij Red Bull kan je alleen overleven met goede resultaten'

Jaime Alguersuari maakte halverwege het 2009-seizoen zijn debuut in de Formule 1. Toentertijd was hij de jongste coureur ooit...

Van Kalmthout pakt eerste zege in de Indycar Grand Prix van Indianapolis

Rinus van Kalmthout heeft de Grand Prix van de Indianapolis Motor Speedway gewonnen en behaalde daarmee zijn eerste zege in d...

McLaren komt met 'spectaculaire' livery voor GP Monaco

Voor de Grand Prix van Monaco, welke gepland staat voorzondag 23 mei, komt McLaren met een speciale livery. Het eenmalige uit...

Williams-CEO: '6000 manuren nodig om schade van Russell te herstellen'

Williams is bezig om, met behulp van investeerder Dorilton Capital, de ladder naar de top weer te beklimmen. Het zal alleen n...

Update | Reutemann verlaat de intensive care en is herstellende

Voormalig Formule 1-coureur Carlos Reutemann is opgenomen op de intensive care met maag- en darmbloedingen. De situatie van d...

Lees meer

Net binnen

Update | Reutemann verlaat de intensive care en is herstellende

Voormalig Formule 1-coureur Carlos Reutemann is opgenomen op de intensive care met maag- en darmbloedingen. De situatie van d...

McLaren komt met 'spectaculaire' livery voor GP Monaco

Voor de Grand Prix van Monaco, welke gepland staat voorzondag 23 mei, komt McLaren met een speciale livery. Het eenmalige uit...

F1 in het kort | Nederlandse Maya Weug kent prima debuut in Formule 4

In de rubriek 'F1 in het kort' houdt F1Maximaal u op de hoogte van het laatste nieuws van de koningsklasse van de autosport d...

Voormalig race-engineer Red Bull: 'Weten wat de coureurs bedoelen is het halve werk'

Simon Rennie, voormalig race-engineer van Red Bull Racing, legt uit wat lastig was aan zijn eerdere baan bij de Oostenrijkse...

Ondertussen in de F1 | Ricciardo zet Norris voor schut in fan-meeting

Tussen al het belangrijke nieuws kun je tijdens een Grand Prix-weekend best wat dingetjes missen. Geen nood, F1Maximaal houdt...

Lees meer