Horner vreesde nog voor rampscenario: 'Dat zou extreem pijnlijk geweest zijn' Max Verstappen
Max Verstappen

Horner vreesde nog voor rampscenario: 'Dat zou extreem pijnlijk geweest zijn'

Horner vreesde nog voor rampscenario: 'Dat zou extreem pijnlijk geweest zijn'

Red Bull Racing-teambaas zag in de slotfase nog een rampscenario waarin Max Verstappen de overwinning had kunnen mislopen, maar hij gaat de Nederlander er niet op aanspreken dat hij ondanks het verzoek om rustiger aan te doen toch voluit ging. Horner kan daarnaast ook wel lachen om de relatie tussen Verstappen en zijn race-ingenieur, Gianpiero Lambiase.

Verstappen was het hele weekend opnieuw onaantastbaar, geeft Horner bij F1TV aan. 'Zijn vorm is ontzagwekkend momenteel. Hij verkeert in topvorm en heeft alles onder controle', ziet Horner. 'Het is heel fijn om samen te werken met een coureur, die op zo'n niveau opereert. Het team levert ook ongelofelijk goed werk, qua pitstops en strategie. Alles kwam vandaag briljant samen. We gaan naar Canada met 99 overwinningen, dus als we daar de honderdste zege kunnen pakken, zou dat een geweldige locatie zijn.' Mocht Red Bull daar toch niet winnen, dan kan het team de honderdste overwinning op het thuiscircuit in Oostenrijk pakken.

Horner ging ook nog in op de prestaties van Mercedes, dat met een tweede en derde positie haar beste seizoensresultaat pakte. 'Het is een groot team met veel klasse, dus ze blijven niet stilstaan. Ze hebben bijna een geheel nieuwe auto naar de vorige race meegenomen. Ze hebben vandaag een betere prestatie neergezet, maar we hadden alsnog een redelijke marge, dus dat is goed om te zien. Uiteindelijk hadden ze toch gewoon een achterstand van 23 seconden. Mercedes heeft nu upgrades geïntroduceerd, maar wij hebben ook wat dingen in de pijplijn zitten, die er later dit seizoen aankomen', zo maakt Horner zich duidelijk geen zorgen.

Relatie tussen Verstappen en Lambiase

Ten slotte gaat Horner nog in op de communicatie tussen de racewinnaar en zijn race-ingenieur. 'Ja, er was een beetje een discussie tussen Max en zijn race-ingenieur (Lambiase, red.), die hem puur en allen van informatie voorziet. Ik denk wel dat hij wist dat hij meer dan voldoende snelheid achter de hand hield, en dat hij ook met die snelste ronde nog wel op veilig speelde', meent Horner. Bij Sky Sports F1 werd het moment ook aangehaald. Nico Rosberg merkt op dat het team Verstappen verzocht om het rustig aan te doen. 'Vervolgens doet hij het tegenovergestelde: hij gaat vol in de aanval, en rijdt zo ongeveer een kwalificatierondje. Wat was daar aan de hand?' vraagt de wereldkampioen van 2016 zich af. 'Zij (Verstappen en race-ingenieur Lambiase) zijn net een oud, getrouwd stel', lacht Horner.

Volgens Horner tekent het de ambitie van Verstappen dat hij de maximale score wilde behalen. 'Je kan ze over de boordradio horen discussiëren. Het is bijna alsof ze bespreken naar welk televisiekanaal ze willen kijken', zo vergelijkt Horner het tweetal nogmaals met een getrouwd stel. 'Met drie overtredingen zou de volgende een tijdstraf opgeleverd hebben, en als de race dan achter de safetycar eindigt, kan dat extreem pijnlijk zijn. De ingenieurs proberen Max dus te begeleiden en aan te geven dat hij geen risico's moet nemen. Max besefte niet waar hij over de witte lijnen ging, maar hij wilde gewoon dat punt voor de snelste ronde.' Horner geeft desgevraagd aan dat hij Verstappen er niet meer op gaat aanspreken. 'Hij zit in de auto, maar we kunnen hem alleen van de informatie voorzien. Wat hij daar dan mee doet, is aan hem.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws