max verstappen charles leclerc herstart spanje 12 Max Verstappen
Max Verstappen

Hughes geeft Windsor en Verstappen ongelijk: 'Leclerc reed Max niet aan'

max verstappen charles leclerc herstart spanje 12

In een knotsgek einde van de race in Spanje stond Max Verstappen in het middelpunt van alle actie. Hij was van mening dat hij eerst zelf aangereden werd door Leclerc. Peter Windsor stemt in met Verstappen, maar Mark Hughes laat een heel ander geluid horen. Zo zijn de meningen onder de analisten verdeeld. Volgens Hughes treft Leclerc geen schuld en reageerde Verstappen emotioneel op voor hem ongelukkige ontwikkelingen tijdens de race.

De strategie die Verstappen en zijn team hanteerden was duidelijk. 'Red Bull ging voor een driestopper, want het team had niets te verliezen. Zo groot was het voordeel qua snelheid voor McLaren', schrijft Hughes bij The Race. 'De combinatie van de driestopper en het onbedwingbare pushen van Verstappen zette McLaren onder druk. Hij was snel genoeg in de tweede stint. Verstappen had in de eerste bocht het duel met Norris gewonnen om zich vlak achter Piastri te positioneren. Het duurde dertien ronden voor Norris de Red Bull kon passeren. Piastri had toen al een bonus van vier seconden opgebouwd. Verstappen ging onmiddellijk naar de pitstraat en verraste McLaren zo.'

Verstappen leek eervol derde te worden

Tot op dat moment was er niets aan de hand. Verstappen zat volop in de strijd om de podiumplaatsen. 'Uiteindelijk verloor de poging van Verstappen aan kracht, waarna McLaren weer ademruimte had. Max stevende af op een eervolle derde plaats: hij had McLaren een tijd onder druk kunnen zetten en bleef vlot voor Ferrari en Mercedes.' Dat scenario werd om zeep geholpen door een Safety Car na het uitvallen van Antonelli.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Hughes geeft Windsor en Verstappen ongelijk: 'Leclerc reed Max niet aan'
Red Bull had alleen nog harde banden voor Verstappen.

'De Safety Car strafte de driestopper van Red Bull af. Het team had geen nieuwe zachte banden of mediumbanden meer over en zonder nieuwe banden zou Verstappen een makkelijke prooi zijn na de herstart.' Red Bull had nog wel een set gebruikte zachte banden. Daar waren dit weekend in totaal al zeven ronden mee gereden. 'Die waren dus niet beter dan de set banden waar hij mee aan het rijden was.'

Zonder extra pitstop kans op podium

Een andere optie was om hem gewoon te laten verder rijden. 'Hij zou bijna met zekerheid snel zijn gepasseerd vanwege de bandendegradatie. In de veronderstelling dat Piastri en Norris hem zouden passeren, had hij dan misschien wel een kans gehad tegen de anderen. Dit zijn argumenten achteraf, maar Verstappen werd er al snel moedeloos van: hij wist hoe moeilijk het ging worden na de herstart.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Hughes geeft Windsor en Verstappen ongelijk: 'Leclerc reed Max niet aan'
Verstappen zag na de herstart al snel Leclerc naast zich komen. 

Na de Safety Car is het aan de koploper om het tempo te bepalen voor de herstart. 'Verstappen was zo veel mogelijk aan het weaven om de banden op temperatuur te krijgen. Piastri maakte het nog moeilijker voor Verstappen door de snelheid helemaal te laten zakken, tot pas laat in de ronde. Als Verstappen zijn banden al warm had gekregen, dan was hij die warmte nu weer kwijt.' Hij kreeg snel last van overstuur, wat hem bijna deed crashen. 'Hij redde zich knap. Het verloren momentum betekende wel dat Leclerc snel naast hem reed. Ze raakten elkaar aan de zijkant. Leclerc ging langs de binnenkant in bocht 1 en daar dook Russell ook in. Verstappen nam de run-off, zodat hij achter de Ferrari maar voor de Mercedes weer de baan op kwam.'

Hughes vindt dat Leclerc zijn lijn volgde

Dat was nog niet het einde van de reeks incidenten. 'Hij reageerde emotioneel op alle pech. Hij was zeker dat Leclerc hem had aangereden. Dat klopte niet. Leclerc hield gewoon zijn lijn en ging niet uit de weg toen Verstappen hem de vuile kant van de baan wilde opdringen. Verstappen wilde dat Leclerc zijn derde plek teruggaf en kreeg toen van zijn team te horen dat hij zijn vierde plek moest afgeven aan Russell! Verstappen liet ruimte voor Russell in bocht 5, alvorens hard op hem in te rijden. Later in de ronde gaf hij zijn plek alsnog netjes terug.' Dat was echter te laat om een tijdstraf te vermijden. 'Het was geen goede dag voor Verstappen. Het was wel een geweldige dag voor Piastri en McLaren.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws