Wie naar de Grand Prix van Spanje keek, had de indruk dat McLaren de hele tijd alles onder controle had. De overwinning van Oscar Piastri kwam op geen enkel moment in gevaar, de tweede plaats van Lando Norris ook nauwelijks. Dat lijkt zo'n race die een teambaas rustig kan bekijken, maar niets is minder waar. Andrea Stella maakte zich toch even zorgen. Hij vond wel dat ze bij McLaren beter omgingen met de banden dan Verstappen deed.
Voor aanvang van de race was de veronderstelling dat alle teams voor een tweestopper zouden gaan. Toen Verstappen al na dertien ronden de pitstraat in reed, werd duidelijk dat ze bij Red Bull Racing wellicht andere plannen hadden. 'Toen we Verstappen zagen binnenkomen, dachten we al dat hij voor een driestopper ging', verklaart Stella onder andere bij Motorsport.
Piastri en Norris twijfelden of ze sneller konden
'We maakten ons geen zorgen, want we hadden hem al op de baan ingehaald. We dachten dat we een behoorlijk voordeel in snelheid hadden.' Even later ervaarden ze bij McLaren dat het verschil minder groot was dan ze wilden. 'De realiteit is dat hij snel was. Toen we in de tweede stint op de mediumbanden reden, waren we aan het pushen, controleerden we het tempo en toch kwam hij snel dichterbij. Dat ging sneller dan we gehoopt hadden. Op een bepaald moment hebben we onze coureurs zelfs gevraagd om meer te pushen. Ze wisten niet of ze nog sneller konden gaan, daar kwam het antwoord van beiden op neer.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Het leek er dus op dat de spanning wel eens kon stijgen naarmate de race vorderde. Dat stond niet in het script van McLaren. 'We waren op dat moment bezorgd dat het een meer open situatie was dan we dachten in de eerste stint. Het was lastig dat het verschil tussen Oscar en Lando op een bepaald moment 2,5 seconde was. Als we hadden moeten verdedigen tegen Verstappen, dan had dat een klein probleem kunnen worden.'
Piastri eindigt tweede stint sterk
De jacht van Verstappen op de McLaren-coureurs stierf echter een stille dood. 'Gelukkig begon hij langzaam te vertragen. Oscar vond veel snelheid aan het einde van de tweede stint. Zo konden we onze pitstops op een gecontroleerde manier uitvoeren. Dat was goed gedaan van onze coureurs en van onze engineers. We hebben onze plannen in de race goed uitgevoerd', geeft Stella iedereen bij het team een compliment.
De Italiaan is ervan overtuigd dat een tweestopper de beste strategie was, maar erkent dat er risico aan verbonden is wanneer een concurrent voor een driestopper kiest. 'Soms is het een beetje onvoorspelbaar in welke mate de banden zullen verslijten. We waren zo voorzichtig om niet te veel te pushen bij de start van een stint. Als je in het begin te hard pusht, dan krijg je op het einde van de stint last van bandendegradatie. Dat is wat gebeurde bij Max Verstappen.' Stella vindt dus dat McLaren het bandenmanagement beter onder controle had dan Red Bull. Dat is dan zeker niet de eerste keer dit seizoen.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties