Max Verstappen heeft drukke weken achter de rug. De wereldkampioen werd vader, racete in Miami, kwam op de Nordschleife in actie als Franz Hermann, en won de Grand Prix van Emilia-Romagna. Tussendoor vond hij ook nog even tijd om zijn gehele team samen met Yuki Tsunoda te trakteren op een etentje. Beide Red Bull Racing-coureurs waren zo verstandig om dit uitje in Italië te organiseren.
In een interview met Viaplay blikt Verstappen nog even terug op zijn dagje als Franz Hermann. Tegen Chiel van Koldenhoven geeft Verstappen aan dat hij vooral veel lol had op de dag die al langer op het programma stond. 'Het was gelukkig een hele zonnige dag, zodat je ook gewoon je rondjes kunt rijden. Dat ging zonder problemen, dus dat was heel fijn.' Verstappen zette in zijn eerste officiële testdag op het Duitse circuit meteen een ronderecord neer.
Balans beter dan gedacht
Verstappen had de smaak vanaf de eerste meters al te pakken. 'Ik wist wel hoe de baan liep', aldus Verstappen, die aangaf dat hij aan bepaalde elementen nog even moest wennen. 'De hoogteverschillen zijn wel even anders, en de schaduw van alle bomen. In de eerste ronde zoek je even naar rempunten en kijk je hoeveel grip er overal ligt, want door de jaren heen wordt altijd wel ergens nieuw asfalt neergelegd. Daar moet je rekening mee houden.'
De tekst gaat verder onder de video.
'Verder moet je ook de balans van de auto aanvoelen, maar die was eigenlijk een stuk beter dan wat we in de simulator voelen', vertelt de Limburger. 'Dat heeft ook met de BoP (Balance of Performance, red.) te maken. Je moet in het echt met wat meer vleugel rijden, dus je voelt ook wat meer downforce. Dat helpt allemaal en dat maakt het wat gemakkelijker om op snelheid te komen.' Verstappen zou in zijn derde ronde al tot de absolute top behoord hebben.
Verstappen was ook niet de enige Nederlander die op de testdag in actie kwam. Zo haalde hij onder meer Rudy van Buren en Tom Coronel in. Coronel gaf daarbij lachend aan dat Verstappen buitenom voorbijkwam. 'Ik wist niet precies in welke auto hij zat, maar de langzamere klassen moet je natuurlijk inhalen. Ik wist niet dat Tom in die auto zat', reageert Verstappen daarop, die benadrukt dat hij dit vaker wil doen. 'Absoluut, maar daarom doe ik het ook al. Ik probeer me langzaam een beetje voor te bereiden hier en daar, als dat kan. Dan zien we wel wanneer het echt gaat gebeuren.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Jaloers op Yuki
Bij Viaplay liet Verstappen ook weten dat Red Bull op donderdag voor de race met het hele team is gaan uit eten, waarbij de coureurs het avondje organiseerden. 'Klopt, we zijn met het hele team uit eten gegaan. Dat is altijd wel fijn. Dat is hier in Italië wel goed mogelijk', weet Verstappen, die in 2015 en 2016 nog voor een Italiaans team reed.
Op die avond werd Verstappen wel geconfronteerd met het grote nadeel ten opzichte van zijn veel kleinere teamgenoot. 'Het is echt niet normaal hoeveel Yuki kan eten. Als ik net zoveel zou eten als Yuki op een dag eet, dan weeg ik echt 95 kilogram', vreest de wereldkampioen. 'Dat is echt niet normaal. Je zou zeggen dat je meer nodig hebt als je groter bent. Ik zit met mijn gewicht altijd op de limiet.'
Vizier op 2026
Verstappen sloot het interview af door even vooruit te blikken op 2026. 'We zitten nu aan het einde van deze reglementen, dus volgend jaar kan alles weer heel anders zijn. Dan spelen weer andere factoren mee, zoals de motor. Daarmee moeten we goed voor de dag komen. Qua auto is het ook totaal anders, dus daar kun je ook geen peil op trekken. Het enige wat je wel kunt doortrekken naar volgend jaar is hoe je met de banden omgaat. Die zullen niet enorm veranderen. Ze zullen nog steeds oververhitten', vermoedt de wereldkampioen, die in Imola met Red Bull een grote stap wist te zetten in het managen van de banden.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties