Verstappen geïrriteerd: 'Ze weten helemaal niet wat er aan de hand was' Max Verstappen
Max Verstappen

Verstappen geïrriteerd: 'Ze weten helemaal niet wat er aan de hand was'

Verstappen geïrriteerd: 'Ze weten helemaal niet wat er aan de hand was'

Max Verstappen vindt het erg vervelend dat men zich zo uitspreekt over zijn optreden in de Grand Prix van Turkije. De Red Bull Racing-coureur spinde driemaal gedurende de race en leek zijn dag niet te hebben, maar achteraf bleek dat er meer aan de hand was. Een foute afstelling van de voorvleugel maakte zijn RB16 bijzonder lastig om te besturen. Verstappen slaat dan ook terug naar de critici.

In een nieuwe aflevering van Peptalk op Ziggo Sport reageert Verstappen op de beweringen van onder meer analist Robert Doornbos, evenals de buitenlandse media, dat dit zijn slechtste race in tijden was. 'Als ze dat vinden, zijn ze duidelijk geen kenners. Ze weten namelijk helemaal niet wat er aan de hand was. Na de race kwamen we erachter dat een van mijn vleugels zeven graden verkeerd stond afgesteld. Dat moest ik oplossen met aanpassingen op het stuur', legt de 22-jarige coureur uit.

'Maar daardoor verloor ik weer veel tractie. Daarnaast reed ik telkens heel snel mijn rechter voorband kapot, omdat ik zoveel onderstuur had. Het was heel lastig', erkent Verstappen, die zelf de heisa niet begrijpt. 'Ik reed totaal niet aanvallend. Ik doe wat ik de laatste twee jaren heb gedaan. Ik heb de laatste jaren heel veel geleerd, naar mijn mening deed ik niets vreemds in de race', zo meent de Red Bull-coureur.

Verstappen zat niet in hoofd met missen poleposition

Verstappen was zaterdag na de kwalificatie zichtbaar teleurgesteld na het missen van de poleposition, maar naar eigen zeggen zat dat hem de volgende dag niet in de weg tijdens de race. 'Ik nam dat teleurgestelde gevoel niet mee naar zondag, maar het was wel enorm vervelend om als tweede te beginnen. Daar wil je namelijk niet aan de verkeerde kant staan', meent Verstappen, die de zondag zijn gelijk kreeg. 'Wij hadden een dramastart',

Net als teamgenoot Alexander Albon kwam Verstappen amper weg op het glibberige asfalt van het Intercity Istanbul Park. Maar dat was niet aan de coureurs te wijten, zo legt de Nederlander uit. 'Wij doen iets niet goed bij de start. We hebben te veel vibraties van de motor, daardoor ervaren we meer wielspin dan de rest. Normaal gesproken zie je dat niet, omdat er dan gewoon grip is, alleen onder omstandigheden als deze komen die problemen wel naar boven.'

Verstappen geeft uitleg over glijpartij achter Perez

Ondanks zijn magere start kwam Verstappen al snel op gang en baande hij zich een weg naar voren. Maar eenmaal aangekomen bij Sergio Perez ging het mis in het gevecht om de tweede positie. 'Perez maakte een fout, daardoor zat ik er ineens heel dicht op. Ik wilde terugsnijden, maar toen kreeg ik ineens veel onderstuur. Daardoor kwam ik op het groene gedeelte, waar helemaal geen grip was, en verloor ik de controle. Toen moest ik de auto uit de muur houden. Dat lukte, maar mijn banden waren wel kapot.'

Uiteindelijk kwam Verstappen als zesde over de streep, maar hing hem nog wel een mogelijke penalty boven het hoofd vanwege het overschrijden van de witte lijn bij het uitkomen van de pitstraat. Na afloop van de race besloten de stewards geen sanctie uit te delen aan de Red Bull-coureur, omdat uit videobeelden bleek dat er 'niets aan de hand' was. Zodoende behield de Limburger zijn zesde plaats en gaat hij met acht nieuwe punten op zak naar Bahrein.

Verstappen over IndyCar en ovals

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws