Max Verstappen heeft zijn 45e poleposition te pakken voor Red Bull Racing. De Nederlander wist Ferrari, Mercedes, maar vooral ook McLaren af te troeven. Verstappen gaat uitgebreid in op het grote verschil met het dramatische weekend in 2024, en wordt er ook nog even op gewezen dat hij de snelste ronde ooit heeft gereden op The Temple of Speed.
Verstappen was na de vrijdag al 'positiever dan in lange tijd'. Toch dacht de wereldkampioen dat de poleposition te hoog gegrepen zou zijn. Uiteindelijk was de Nederlander in alle kwalificatiedelen de snelste coureur met de zachte banden. 'Ik had poleposition misschien niet verwacht', opent Verstappen, die meteen onderbroken wordt door Kimi Antonelli. De thuisrijder komt Verstappen snel feliciteren.
Verstappen kreeg slipstream van concurrent
'Pole misschien niet, maar gedurende de dag hebben we ook nog wat dingen aangepast', gaat Verstappen verder bij Viaplay. 'Dat voelde net wat beter aan. Het gaf net wat meer stabiliteit.' Volgens Christian Klien zou Red Bull in de laatste vrije training nog wat van de achtervleugel gesneden hebben. Verstappen legt uit dat hij ook gewoon het maximale uit zijn pakket haalde. 'Beide ronden in Q3 waren gewoon goed.'
In Q1 en Q2 maakte Verstappen ook al een ijzersterke indruk. 'Het gevoel in de auto was wel oké. Op sommige plekken ging het wel wat beter dan op andere plekken. In Q2 had ik wel een gratis slipstream van iemand', weet de Limburger. Opvallend genoeg was dat een McLaren-coureur, die voor de laatste bocht niet goed op zat te letten. 'Dat was een beetje een vertekend beeld, maar in Q3 hebben we wel een mooie stap gezet.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Vergelijk met 2024
'Het was wel een stuk beter nu', lacht Verstappen als hem gevraagd wordt naar het dramatische weekend uit 2024. 'Het kon ook niet slechter dan vorig jaar. Dat was echt een drama.' Verstappen startte toen als zevende en kon dankzij problemen voor George Russell in de race opschuiven naar de zesde plek.
Verstappen legt uit dat de situatie nu veel beter uitziet dan twaalf maanden geleden. 'Vorig jaar was de auto gewoon totaal niet te besturen. Ik kon geen bochten aanvallen. Ik had alleen maar onderstuur en dan weer overstuur. Nu is de auto wat beter. Het past allemaal wat beter. Ik kan wat stabieler de bochten insturen. De auto draait ook wat beter', zo noemt hij behoorlijk wat positieve punten op.
'Vorig jaar hebben we daar ook veel van geleerd, dus er zijn ook veel dingen aangepast aan de auto. We hadden wel verwacht dat het beter zou gaan dan vorig jaar', benadrukt de 27-jarige coureur. 'Het is ook wel fijn om een Monza-vleugel te hebben, in plaats van alles eraf te zagen. Dat helpt ook allemaal mee.' In 2024 moest Verstappen de weekenden in Las Vegas en Monza opofferen, omdat Red Bull geen low downforce-vleugel ontworpen had. Dat is nu dus beter geregeld.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Vergelijk met 2020
Verstappen reed met zijn poleposition ook het ronderecord van Lewis Hamilton uit 2020 uit de boeken. 'Het asfalt is anders en we hebben andere kerbstones, dus het circuit is ook gewoon sneller geworden. Als je hier met de 2020-Mercedes rijdt, ga je nog harder.' Verstappen denkt even na, en voegt met een lach nog een opmerking toe. 'Vooral als je mij in die auto zet, dan ga je nog harder', zegt hij over de auto, die door Hamilton en Valtteri Bottas bestuurd werd.
'De race is normaal ons pijnpunt', zo gaat Verstappen wat zakelijker verder. 'Over één ronde kunnen we vaak voor poleposition gaan, maar in de race wordt het wel iets lastiger. Ik denk dat McLaren wel snel zal zijn. Dat zijn ze altijd in de race. Ze zijn altijd beter in de race dan in de kwalificatie. Ik ga mijn best doen, en dan zien we wel waar het eindigt.' Verstappen jaagt alweer op zijn 66e Grand Prix-overwinning.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties