max-verstappen-helmut-marko-gianpiero-lambiase-italië-2025-12 Max Verstappen
Max Verstappen

Verstappen ging tegen advies van Red Bull in: 'Toen ik wegliep, zag ik ze nog twijfelen'

max-verstappen-helmut-marko-gianpiero-lambiase-italië-2025-12

Max Verstappen heeft de snelste ronde ooit gereden in een Formule 1-auto. Met een gemiddelde snelheid van 264,4 kilometer per uur vloog hij over het Italiaanse circuit. Verstappen liet weten dat de startafstelling dit weekend veel beter was dan in veel andere weekenden, maar de laatste details leidden intern toch tot de nodige discussie.

Laurent Mekies liet na de poleposition van Verstappen al weten dat de Nederlander en zijn engineers na een goede vrijdag geen genoegen namen met de sterke startafstelling en op zoek waren gegaan naar de laatste duizendsten. Verstappen liet na Q3 via de boordradio weten dat hij blij was dat alles goed had uitgepakt, en dat men nu misschien wat meer kon relaxen.

Verstappen blikte bij de Nederlandse media, waaronder ook F1Maximaal.nl, terug op zijn poleronde. 'In Q3 zaten er geen fouten in de ronde', vertelt de wereldkampioen, die toevoegt dat zijn eerste ronde in Q3 ook al erg sterk was. 'Dat is in Monza best lastig, omdat je vanaf hoge snelheden moet remmen voor de chicanes. Het is niet altijd makkelijk om dan precies de apex te raken', zo is hij tevreden over zijn eigen prestatie.

Verstappen krijgt gelijk

Red Bull twijfelde op het laatste moment nog over de te kiezen afstelling, maar Verstappen hakte uiteindelijk zelf de knoop door. 'Voor de kwalificatie wilden sommigen in het team het anders doen. Ik zei: nee, dat moeten we doen. Toen ik wegliep, naar mijn eigen ruimte, zag ik een paar mensen nog twijfelen aan de afstelling die we zouden gebruiken', deelt de 27-jarige, die daardoor niet ging twijfelen. 'Het voelde voor mij gewoon zo dat we dit moesten doen. Gelukkig werkte dat.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

engineer max verstappen red bull racing 1
Verstappen met engineer Michael Manning.

Verstappen legt uit hoe zo'n keuze tot stand komt en geeft toe dat hij wellicht een verrassend idee voorstelde. 'Uiteindelijk maak ik die beslissing natuurlijk zelf, met veel mensen om me heen, zoals ook GP', zegt hij over Gianpiero Lambiase. 'Ik snapte ook dat er bepaalde vragen gesteld werden, waarom we misschien iets anders moesten doen. Ik ben degene die in de auto zit en bepaalde dingen aanvoelt. Ik vertrouwde erop dat ik bepaalde dingetjes wilde aanpassen, en dat het dan wat beter zou zijn.'

Verstappen geeft Marko deels gelijk

Helmut Marko liet na de kwalificatie weten dat het werkvenster van Red Bull groter was geworden met een nieuwe basis voor de afstelling. 'Ja en nee', reageert de coureur, die vervolgens. 'De auto is nog altijd gevoelig, maar ik denk wel dat we iets meer begrijpen waar we met de auto moeten zitten qua afstelling. Voor volgend jaar helpt dat qua afstelling niet zozeer, maar met bepaalde dingen in de long run wel', luidt het goede bericht.

Verstappen wil de vlag toch niet te vroeg uithangen. 'Als je naar het hele seizoen kijkt, is McLaren normaal wel veel sterker in de race dan in de kwalificatie. We hebben het vaker gezien dat we een goede racesimulatie hebben op vrijdag. Misschien zit ik ook sneller op de limiet van wat kan met de auto, en hebben andere rijders meer tijd nodig om naar de data te kijken. Dat is wel vaker gebleken dit seizoen. Daarom ben ik ook wat voorzichtiger richting de race', sluit de Nederlander af, die desondanks veel vertrouwen uitstraalt.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws