max-verstappen-red-bull-racing-monza-italië-kwalificatie-6 Opinie
Opinie

Windsor legt uit hoe Verstappen het verschil maakt: 'Red Bull ging nog een stap verder'

max-verstappen-red-bull-racing-monza-italië-kwalificatie-6

McLaren mag dan wel domineren in 2025, maar Max Verstappen heeft inmiddels vijf polepositions verzameld. In Imola greep hij nog nipt naast de eerste startplek, maar in Monza sloeg de wereldkampioen wel toe met de snelste ronde ooit. Analist Peter Windsor bestudeert de kwalificatie in detail en geeft aan op welke twee punten Verstappen het verschil heeft gemaakt.

Even leek het erop dat Verstappen in Q3 nog maar rekening hoefde te houden met één McLaren. 'Lando Norris vloog er in Q2 bijna uit, maar was in Q3 opeens supersnel. Hij was heel snel in het laatste deel van Q3, maar Max Verstappen pakt de poleposition.' Norris liet het in zijn eerste Q3-ronde nog afweten, maar stootte Verstappen bij het vallen van de vlag van de eerste plek. Verstappen kwam enkele seconden later alweer met een antwoord.

Red Bull gaat stapje verder dan de rest

Windsor denkt dat Verstappen in Italië profiteert van nieuwe upgrades aan de RB21. 'Red Bull oogt veel sterker met deze vloer', geeft Windsor op YouTube aan. Verstappen gaf echter aan dat de vloer geen groot verschil maakte, maar dat Red Bull Racing na Zandvoort wel veel geleerd had over de afstelling. 'Deze vloer is gericht op de snelle circuits, maar ik zou willen wedden dat deze vloer, of een daarvan afgeleide versie, de rest van het jaar op de auto blijft.'

'Veel teams namen kleine vleugels mee voor Monza, maar Red Bull ging nog een stap verder en nam ook een andere vloer mee', lacht Windsor. 'Vanaf het eerste moment op vrijdag hoorden we de normale klachten van Verstappen niet. Hij had op vrijdag wel veel last van verkeer, en dat verhulde zijn ware potentieel een beetje. Het is dus niet verrassend om hem op poleposition te zien', vindt de 73-jarige.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

pirelli-max-verstappen-red-bull-racing-gp-italie-2025-zaterdag-mclaren-lando-norris-oscar-piastri
De snelste drie coureurs in de kwalificaties van 2025.

Verschil in filosofie

'Laten we eens kijken naar hoe Verstappen de poleposition pakte in het gevecht met de twee McLaren-coureurs en Charles Leclerc', geeft Windsor aan. 'Leclerc reed zijn snelste ronde overigens al in het eerste deel van Q3.' De analist denkt dat Leclerc een verkeerde keuze maakte door in zijn laatste snelle ronde voor meer voorvleugel te kiezen. Beide Ferrari-coureurs verbeterden zich daarna niet meer, terwijl Verstappen en de McLarens dat wél deden.

Windsor laat vervolgens zien dat Verstappen de snelste coureur was in de eerste en laatste sector, terwijl McLaren met meer neerwaartse druk domineerde in het middengedeelte. Qua topsnelheden is ook goed te zien dat Leclerc de snelste coureur was op de rechte stukken, gevolgd door Verstappen. De McLarens waren op de rechte stukken juist een stuk langzamer. Alleen Haas had een lagere topsnelheid dan McLaren.

Verstappen slaat op twee punten toe

'Max was de snelste coureur in de eerste sector, en dat heeft vooral te maken met hoeveel tractie hij na de eerste chicane had', meent Windsor. 'Het was interessant hoe laag de minimumsnelheid van Verstappen was in het tweede deel van de eerste chicane. Ik heb altijd geroepen dat Max en Lewis Hamilton juist heel goed zijn in die chicane.'

Windsor legt uit dat Verstappen in de chicane zelf het verschil niet maakte, maar met zijn exit uit die bochtencombinatie wel. 'Max ging die chicane wel sneller in, maar liet vervolgens veel geduld zien, net als in Zandvoort. Hij ging daar langzamer dan de McLarens, maar heeft dan betere acceleratie bij het uitkomen van die chicane. In Curva Grande gaat hij 307 kilometer per uur, waar de McLarens maar 305 en 302 kilometer per uur gaan. Max heeft dus veel snelheid gevonden sinds het uitkomen van die chicane.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

pirelli-max-verstappen-red-bull-racing-gp-italie-2025-zaterdag-2
Verstappen in de eerste chicane.

'Max was in beide Lesmo-bochten niet snel', kaart Windsor aan. Dat is een gevolg van de afstelling van de Nederlander, die met veel minder neerwaartse druk reed. Beide McLaren-coureurs waren in de middensector sneller dan Verstappen. Bij Norris gaat het om een verschil van een halve tiende, terwijl Piastri zelfs anderhalve tiende sneller was. De Australiër liet het echter liggen in de eerste sector, waar hij twee tienden toegaf op Norris en drie tienden op Verstappen.

Windsor vestigt daarna de aandacht op het tweede sterke punt van Verstappen. 'Kijk eens naar de snelheid waarmee de coureurs uit de Ascari-chicane komen! Max gaat daar 260 kilometer per uur, waar de McLarens maar 258 en 257 kilometer per uur gaan. Max maakt zijn achterstand hier goed door de perfecte balans in de auto te vinden.' Door die goede exit nam Verstappen meer snelheid mee naar de laatste bocht.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws