Wat is het mooiste Verstappen-moment tot nu toe? Max Verstappen
Max Verstappen

Wat is het mooiste Verstappen-moment tot nu toe?

Wat is het mooiste Verstappen-moment tot nu toe?

Tijdens de Grand Prix van Spanje verreed Max Verstappen zijn honderdste Formule 1-race voor Red Bull Racing. In de vijf jaar die hij voor de Oostenrijkse renstal actief is heeft de Nederland voor talloze spectaculaire momenten gezorgd, terwijl hij ook bij zusterteam Toro Rosso al indrukwekkend was. F1 Maximaal gaat de eigen redactie langs met de vraag: wat is jouw favoriete Verstappen-moment?

Maurits Kappetijn: 'Het Verstappen-moment dat me de afgelopen jaren het meeste bij is gebleven en dat ook stiekem mijn favoriet is, is de race in Singapore in 2015. Max' eerste seizoen bij Toro Rosso was al vrij imponerend, maar die zondagmiddag zal ik echt nooit meer vergeten. De 61 ronden op het straatcircuit begonnen eigenlijk desastreus voor de Limburger. Bij de start kwam de Toro Rosso-auto niet van zijn plek en dus werd de auto teruggerold naar de pitstraat. Daar kon Max alsnog aan zijn race beginnen. Eigenlijk stond hij dus al 1-0 achter, tenminste, dat zou je denken.'

'Met een ronde achterstand leek de race een verloren strijd, maar dankzij een safety car kon Max alsnog aansluiten. Dit leek het startsein voor een weergaloze inhaalrace. Op het stratencircuit, waar de inhaalmogelijkheden vrij gering zijn, haalde Verstappen de ene na de andere rijder in. Wel drie keer gebeurde dat op een manier die eigenlijk nog nooit eerder vertoond was in Singapore, die inhaalactie buitenom bij Felipe Nasr is me denk ik het meest bijgebleven. Ik weet ook nog goed dat Jos Verstappen aanwezig was in de garage en zijn gezicht steeds vrolijker werd naarmate zijn zoon zich omhoog knokte in de race.'

'Het huzarenstukje kwam tegen het einde, toen toenmalig teamgenoot Carlos Sainz zich achter Verstappen meldde. Het team wilde dat Verstappen Sainz voorbij zou laten, omdat de Spanjaard volgens de renstal sneller was. Maar aan Max was die boodschap niet besteed. 'No!' klonk het over de boordradio. Dat signaal zou achteraf terecht zijn, want de Nederlander kon alsnog wegrijden bij zijn teamgenoot en teambaas Franz Tost moest na afloop bij de aanwezige pers zelfs toegeven dat de teamorder niet op zijn plaats was.'

Wat is het mooiste Verstappen-moment tot nu toe?

Harry Verolme: 'Het kan er eigenlijk maar één zijn voor mij: Spanje 2016. Hoewel ik nooit een zwak heb gehad voor Verstappen is die zege, die binnenkomst, het beste visitekaartje geweest dat hij af had kunnen geven om eventuele criticasters de mond te snoeren. Na ruim een jaar bovenmaats te hebben gepresteerd in de Toro Rosso liet Max in Barcelona zien dat hij op die leeftijd en met relatief weinig kennis over de Red Bull Racing-bolide al een kracht is waar al zijn tegenstanders rekening mee moeten houden. Natuurlijk had hij die race nooit gewonnen als Hamilton en Rosberg er niet samen af waren geschoten, maar dat doet niets af aan zijn prestatie. En Max is daarna alleen maar sterker, slimmer en sluwer geworden. De ervaring is nog niet genoeg om een oudgediende als Hamilton zomaar te slim af te zijn in een race, maar hij komt wel dichter en dichter bij de zevenvoudig wereldkampioen in de buurt.'

Terrence Riepma: 'Mijn favoriete moment van Verstappen tot nu toe is zijn overwinning in Oostenrijk in 2019. Zijn start was echt matig, maar hij vocht zich weer knap omhoog door het veld en het bleef dan ook tot aan de laatste paar ronden spannend. Zijn gevecht met Charles Leclerc was voor mij het absolute hoogtepunt. Daar zagen we een voorproefje van een titanenstrijd die de komende jaren waarschijnlijk ook nog zal worden gevoerd. Het was geweldig om te zien hoe hij Leclerc passeerde en dat maakte alles toch net dat kleine beetje beter.'

Gino Haverkamp: 'Ik heb gekozen voor een race die iedereen zich herinnert als die ene race van Verstappens eerste grote crash: de Grand Prix van Monaco in 2015. De Nederlander verslikte zich in het rempunt van Romain Grosejan en torpedeerde zich in de achterkant van de Lotus, met een flinke klapper tot gevolg. Echter: daarvoor liet Verstappen een uniek staaltje racen zien. Na een mislukte pitstop zat de toenmalige Toro Rosso-coureur vast achter Valtteri Bottas en teamgenoot Carlos Sainz. Letterlijk vast overigens, want op Monaco valt bijna niet in te halen.'

'Dat leek Verstappen zelf ook te beseffen toen Sebastian Vettel eraan kwam stormen om hem op een ronde te zetten. De Nederlander ging aan de kant voor de Ferrari-coureur en voegde zich achter hem weer op de ideale racelijn. Hij bleef in het spoor van Vettel, die in zijn jacht op leider Hamilton ook achterliggers Bottas en Sainz tegenkwam. Ook zij gingen achterloos aan de kant voor de viervoudig wereldkampioen, maar hadden niet door dat Verstappen vlak achter de Duitser reed. Hij profiteerde daarvan en kon Bottas en Sainz zodoende inhalen.'

'Waarom dit mijn favoriete Verstappen-moment is? Omdat ik dit nooit iemand eerder heb zien doen en dan ook nog eens twee keer met succes. Van Vettel en Hamilton hebben we ook briljante dingen gezien in hun beginjaren, maar Verstappen maakte zich uniek met deze twee acties. Het symboliseert zijn racecraft en intelligentie op de baan. Vanaf dat moment besefte ik dat Verstappen niet zomaar een talent is.'

Marnik Kok: 'Brazilië 2016, de beste race van Verstappen tot nu toe. Het moment dat hij zijn auto verliest en hem knap weer opvangt, terwijl hij iedereen eruit rijdt en een geweldige inhaalrace neerzet. Naast het race-inhoudelijk heb ik ook een recentere: de 'did you hydrate enough'-boordradio, hier zag je een comfortabele Verstappen in plaats van de jongere, gefrustreerde Verstappen. Een teken dat hij goed gevestigd zit in de Formule 1 en geen heethoofd meer is.'

David Ruiter: 'Mijn favoriete Verstappen-moment tot nu toe is er eentje in de categorie 'hoge hartslag'. We gaan terug naar het jaar 2016, een jonge Max Verstappen aan het roer van de Red Bull op het circuit van Interlagos, Brazilië. Het is kletsnat en de coureurs maken zich klaar voor een race in de stromende regen, zo ook de jonge Nederlander op P4. Met drie ervaren rotten voor zich lijkt het geen gemakkelijk race te worden.'

'Na een aantal ronden achter de safety car te hebben gezwommen gaan we van start; en hoe. Verstappens talent komt bovendrijven, tot genot en verbazing van alle aanwezigen. En dan het moment: Ronde 38. Het lijkt het allemaal mis te gaan met de Nederlander, wiens auto onder hem vandaan glijdt. Of toch niet? Op het juiste moment laat hij de rem los en pakt de teugels weer stevig vast, om zo zijn race te vervolgen. Deze controle en kalmte zie ik bij weinig andere coureurs terug en dit was wederom een bevestiging dat onze landgenoot uit bijzonder racehout gesneden is. Het restant van de race was een waar spektakel en hiervoor verwijs ik u graag naar de samenvatting om het nog eens te herbeleven!'

Tibbe Dolman: 'Mijn favoriete Verstappen-moment tot nu toe is misschien een beetje een merkwaardige, maar het heeft allemaal te maken met de spanning en de manier waarop ik het zelf ervaarde. Het is de inhaalactie op Kimi Räikkönen in Austin 2017, in de bocht 17-18-combinatie. Die comeback was geweldig, van de zestiende naar de vierde plek. Ik had nooit verwacht dat Verstappen op het laatste moment nog de aanval op Kimi had kunnen inzetten. Natuurlijk sneed hij de bocht af en verloor hij daardoor uiteindelijk weer de positie aan Kimi. Het feit dat die inhaalactie überhaupt gebeurde, liet me opspringen van mijn stoel. Het zijn die onverwachte momenten die de Formule 1 zo mooi maken en dit was in mijn optiek Verstappens mooiste.'

Christian Moerman: 'Ook ik kijk met tevredenheid terug naar de prestaties van Verstappen in Austin, Texas. Circuit of the Americas heeft in het verleden bewezen een sterk circuit te zijn voor de Limburger en met name in 2018 kwam dat er uitstekend uit wat mij betreft. Nee, de Grand Prix wist hij niet te winnen, maar als er een moment is waarop hij zijn pure rijvaardigheid en snelheid etaleerde, dan was het die wedstrijd wel.'

'De vorm die hij dat jaar in de Verenigde Staten vond, kwam pas op de zondag. 's Zaterdags kwam Verstappen Q1 van de kwalificatie wel door, maar hij brak zijn achterwielophanging op een kerb. Als zelfs de Red Bull-monteurs de boel niet op kunnen lappen voor de volgende sessie dan weet je dat het goed mis zat, Verstappen zette derhalve geen tijd neer in Q2 en mocht de race starten vanaf de vijftiende plek. Na onderdelen te wisselen werd dit uiteindelijk P18.'

'Voor vele coureurs zou een dergelijke kwalificatie resulteren in een enkele punt. Verstappen, in bloedvorm en met een ijzersterke bolide onder zich, dat moet gezegd worden, is echter niet zoals de meeste coureurs en begon aan een opmars door het veld vanaf de op één na laatste startrij. Na een chaotische eerste ronde schudde hij bij het overrijden van de start-finish Kevin Magnussen van zich af, waarna hij de negende plaats in handen had. Zijn meesterlijke start was een feit en deze start zou beloofde een nog veel sterker vervolg.'

'Dat sterke vervolg kwam er. Nico Hülkenberg, Valtteri Bottas en Sebastian Vettel waren onder de heren die voor de bijl gingen en simpelweg geen antwoord hadden op de bloedsnelle Red Bull-jongeling. De wedstrijd mondde uit in een gevecht tussen Lewis Hamilton en Verstappen dat 2021-seizoen-waardig was. Uiteindelijk was het Kimi Raikkonen die na jaren weer eens een Grand Prix won, Verstappen werd tweede en wist Hamilton op de derde plaats te houden. De racewinst was weliswaar niet voor Verstappen, maar de morele overwinning ging die dag zonder twijfel naar Max Verstappen.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws