Mercedes zou strategisch gezien precies hetzelfde hebben gedaan als Red Bull in Barcelona. Dat constateert Toto Wolff na afloop van de Grand Prix van Spanje. Als koploper wil je minder risico nemen en een tweede pitstop had juist extra risico met zich meegebracht voor Max Verstappen.
Lewis Hamilton reed een tweestopper en kon daarmee Verstappen, die een éénstopper reed, tegen het einde van de race inhalen. Het was volgens Wolff geen makkelijke keuze om te maken. 'Het is gewoon zo moeilijk om in te halen op dit circuit', verklaart de teambaas van Mercedes volgens Formel1. 'Daarom was de strategische keuze zo moeilijk. Het was niet alleen dapper van de strategen, maar ook van Lewis. Je haalt de koploper bijna in en dan krijg je opeens te horen: Pit now!'
Voor Verstappen was de nederlaag op dit punt in feite bezegeld. Echter, volgens Wolff kon hij niet veel anders doen. 'Je kunt je baanpositie niet zomaar opgeven. Vooral als je weet dat er nog meer dan twintig ronden te gaan zijn en je meer dan vijfentwintig seconden zou kunnen verliezen. Daarom is vooraan rijden ingewikkelder. Wij hadden waarschijnlijk hetzelfde gedaan.'
Voordeel met de medium-band
Mercedes had niet alleen het 'voordeel' dat ze tweede lagen, ook qua banden hadden ze betere opties beschikbaar. Red Bull had namelijk geen extra set medium-banden, terwijl de concurrent die wel had. Maar zelfs als Mercedes die extra set niet had, zou het team voor een tweede pitstop zijn gegaan. 'Lewis zou niet zo lang hebben kunnen aanvallen, maar hij zou een compensatie hebben gehad. De soft-banden die hij dan had gekregen zouden waarschijnlijk drie of vier ronden voor de finish aan hun einde zijn gekomen.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties