Viaplay-analisten Ernest Knoors en Christijan Albers zien wat een positieve vrijdag deed met Red Bull Racing en Max Verstappen. De Nederlander pakte de poleposition voor de sprintrace op het Circuit of the Americas en de updates op de RB20 lijken goed aan te slaan. Het is nog even wachten hoe de auto presteert in de sprintrace en op zondag, maar de vrijdag verliep in ieder geval beter dan veel voorgaande vrijdagen. Voor Sergio Pérez was dat een ander verhaal, en daar had Albers geen goed woord voor over.
Red Bull besloot tijdens de eerste vrije training vooral veel voorbereidingen te doen op de sessie die na de training kwam, en reed daardoor een ander programma dan de andere teams. Het leek erop dat dat Verstappen goed klaarstoomde voor de sprintkwalificatie, want de Nederlander was na wat finetuning aan de voorvleugel razendsnel. McLaren viel tegen, Lando Norris was vierde en Oscar Piastri belandde zelfs buiten de top tien omdat zijn tijd werd verwijderd vanwege track limits. 'Het leek erop dat Max met iets meer downforce reed dan Mercedes', begint Knoors in de studio van Viaplay.
'Ik vond Russell eigenlijk de grote verrassing, want de Mercedessen waren echt aan het worstelen in de vrije training. Ze hadden weinig grip, de auto bewoog veel', gaat Knoors verder. 'Maar Max reed dan waarschijnlijk met meer downforce, dus die sterkte hebben ze goed uitgespeeld', analyseert de ingenieur. 'Ik vond hem nog wel een beetje terughoudend', zegt Knoors over de bescheiden boordradio van Verstappen na afloop. 'Maar ik denk dat hij zeker wel doorheeft dat de auto hier beter functioneert, en het zal zeker een circuit zijn dat hen wat beter ligt. Dit is zeker een stap in de juiste richting.'
Hezemans komt superlatieven tekort
Het heeft even geduurd voordat Verstappen weer op poleposition kwalificeerde. De laatste keer dat hij dat deed voor een sprintrace, was in Oostenrijk in juni. Ook in België pakte hij de poleposition, in de regen, maar hij startte niet vanaf P1 vanwege een motorwissel. 'Het was natuurlijk wel Max die dat rondje reed. Het was gewoon allemaal goed', zegt Mike Hezemans, die Viaplay-reporter Chiel van Koldenhoven vergezelt op het circuit in Texas dit weekend. 'Daarom zal het op zaterdag nog wel weer spannender worden. Het was een one lap wonder, fantastisch gedaan', looft Hezemans.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Het verschil met teamgenoot Sergio Pérez werd opnieuw pijnlijk blootgelegd. De Mexicaan kende een paar oplevingen dit jaar, maar naar het idee van de Viaplay-analisten zijn die op een hand te tellen. 'Het lijkt me sterk dat hij volgend jaar nog in die auto zit', gaat Hezemans verder. 'Hij kan Max nu ook niet meer helpen. Het is gewoon helemaal niets meer. Lawson zat er goed bij, Tsunoda ook. Er zit echt van alles aan te komen. Als dit zo doorgaat, dan gaat Ferrari hen ook nog voorbij bij de constructeurs, en dan gaat het serieus geld kosten', benadrukt Hezemans.
Albers snapt niet wat Red Bull nog met Pérez moet
Albers sluit zich bij de mening van Hezemans aan. De voormalig Formule 1-coureur is vaker kritisch op Pérez geweest, en vindt het dan ook niet kunnen dat het gat zo groot is. Pérez staat er echter om bekend dat het bij hem even duurt voordat hij aan aanpassingen aan de auto gewend is. 'Weet je, hij is geen slechte coureur, maar hij kan Max gewoon niet bijbenen', neemt Albers over. 'Max staat er gewoon alleen voor. Het rondje dat hij reed was foutloos, en daarom staan Mercedes, een Ferrari en Norris erachter. Hij optimaliseert elke keer, en dat laat zien hoe slecht Pérez is', luidt het oordeel van Albers.
'Dit is ook de reden waarom je die auto niet sneller kan doorontwikkelen. Pérez gaat tien kilometer langzamer de bocht in, dan heb je een compleet andere balans. Dan kan je die stappen niet zetten die McLaren en Ferrari zetten', wijst de oud-coureur aan. 'Die kunnen gewoon veel sneller stappen zetten, en dat mis je dan gewoon. Ik vraag me wel eens af of ze dat in de gaten hebben. Ik snap niet waarom ze dat zo lang door laten gaan', zegt Albers. 'Die auto is voor Max gemaakt, en Pérez' stijl past er gewoon niet bij', concludeert Knoors. 'En als het vertrouwen weg is, krijg je iedere keer dat verhaal.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
'Dit circuit ligt Red Bull beter'
Hoewel Albers kritisch is op Red Bull en haar werkwijze betreffende Pérez, vindt hij het fijn om te zien dat de updates van de Oostenrijkse renstal lijken te werken. 'We hadden het wel verwacht, omdat het circuit Red Bull beter ligt, met de high speed corners, de updates werken. Ze zouden natuurlijk niet iets op de auto zetten dat niet werkt', kaart Albers aan. 'Nou ja, aan het begin van het seizoen hadden ze ook updates die niet werkten, wat laat zien hoe gevoelig die auto is', bagatelliseert Albers nog. Voor nu lijkt Red Bull er goed voor te staan. Het is alleen nog afwachten hoe goed de RB20 is in de race.
Wedden op de Eredivisie dit weekend? Pak nu een booster! Voor nieuwe spelers, 24+. Lees de voorwaarden.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties