Robert Doornbos zat in spanning toe te kijken bij de start van de Grand Prix van Italië. De eerste remzone heeft in Italië regelmatig startcrashes opgeleverd, en Doornbos legt uit wat die eerste bochtencombinatie zo lastig maakt. Hij gaat ook in op de strijd tussen Lando Norris en Max Verstappen, en gaf toe dat het huidige seizoen zijn werk lastig maakt.
Doornbos reed zelf één Grand Prix in Monza: in 2005 was hij in de Minardi maar liefst twee seconden sneller dan teamgenoot Christijan Albers. Twintig jaar later zag Doornbos landgenoot Max Verstappen vanaf de eerste startplek vertrekken. De Rotterdammer legt bij De Stamtafel van Ziggo Sport uit dat de eerste meters in de Italiaanse Grand Prix zeer uitdagend zijn. 'Je weet in Monza in de eerste chicane niet precies waar het rempunt ligt als je met koude banden aankomt. Je komt daar normaal met 330 kilometer per uur aanrijden, en dan is het rempunt toch anders dan meteen na de start.'
Norris reageert fel op Verstappen
Norris reed voor de eerste bocht op het gras en remde Verstappen met vuile banden alsnog uit. Doornbos keurt de actie van Norris niet af, maar ziet wel dat Verstappen gedwongen werd om het circuit te verlaten. 'Als daar een muur had gestaan, was Lando wel de lul geweest, want hij haalde de bocht maar net', oordeelt de 43-jarige. 'Hij liet geen ruimte over voor Max. Je kunt het vergelijken met Jeddah, waar je ook meteen zo'n prachtige chicane hebt.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

In Saoedi-Arabië kwam Verstappen in een soortgelijke situatie terecht. Daar zat Oscar Piastri aan de binnenkant en werd Verstappen ook gedwongen om bocht 2 af te snijden. Om een herhaling van Jeddah te vermijden gaf Red Bull de instructie aan Verstappen om de eerste plek af te geven. Voor het einde van die eerste ronde had Norris zijn oordeel echter al klaar. 'Lando noemt Max wel een idioot, maar achteraf zijn het nog steeds vrienden.'
Lastig te voorspellen
Doornbos krijgt de vraag van presentatrice Shelly Sterk of de race in Italië een kantelpunt was voor Verstappen en Red Bull. 'Om eerlijk te zijn is het dit jaar best lastig om analyses te geven', zo geeft Doornbos toe dat hij het antwoord op die vraag ook niet weet. 'In Boedapest finisht Verstappen veertig seconden achter de winnaar. Bahrein was ook zo'n dramatisch weekend. Het is vrij onvoorspelbaar hoe Red Bull presteert', aldus Doornbos.
In Hongarije was Red Bull het hele weekend op zoek naar grip. Na de zomerstop kwam het team beter voor de dag in Zandvoort, een circuit dat de RB21 eveneens niet goed ligt. In Italië was Red Bull nog een stuk sneller, maar toch ziet Doornbos maar één constante factor. 'McLaren is vrij constant. Zij hadden niet het beste weekend, maar eindigen nog steeds tweede en derde. Dat is nog steeds een goed resultaat natuurlijk. Die auto doet het overal goed.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Kansen in Azerbeidzjan
'Red Bull fluctueert wel', zo wil Doornbos nog niet concluderen dat Red Bull terug is. 'Je kunt wel zeggen dat Monza waanzinnig was. Dat wil niet zeggen dat hij in Bakoe hetzelfde doet, want dat is ook weer een heel ander circuit, met hoe je banden opvreet', concludeert Doornbos. In werkelijkheid staat Bakoe ook bekend als een circuit met zeer lage bandenslijtage.
'Je hebt wel een lang recht stuk, maar je hebt ook veel mechanische grip nodig in het langzame gedeelte', stipt de analist aan. Dat is juist een zwak punt van de RB21. 'Het is een waanzinnig seizoen, al is het jammer dat Max niet meedoet voor de titel. Red Bull krijgt hier wel een opkikker van, en dan zeker Laurent Mekies met zijn eerste echte overwinning als teambaas. Dat is heel gaaf om te zien', zo is Doornbos positief over de opvolger van Christian Horner.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties