Peter Windsor is zeer kritisch over de huidige staat van de Formule 1. De analist is van mening dat Max Verstappen er de dupe van wordt dat de sport altijd zoveel mogelijk inhaalacties wil zien. Windsor wond zich op over Lando Norris, terwijl Verstappen uitgebreid geprezen wordt. Volgens Windsor werd Verstappen onterecht bestraft.
Windsor vindt het op het YouTube-kanaal van Cameron CC belangrijk om meteen aan te duiden dat Verstappen zich ontzettend volwassen opstelt op het circuit. De analist merkte op dat Verstappen het niet eens was met de instructie dat hij Lando Norris langs moest laten na de openingsronde, maar de wereldkampioen liet dit zijn race niet meer dan nodig beïnvloeden. 'Als Max een goede start had gehad en de leiding had behouden, had hij dezelfde race gereden', oordeelt Windsor.
'Een enorme straf'
'Het zou cliché zijn om te zeggen dat hij zo boos was en dat hij daarom dankzij de adrenaline wegreed bij de McLarens. Dat is onzin. Hij deed nog steeds hetzelfde als wat hij anders gedaan had, maar hij was wel extra gefocust', vermoedt Windsor, die de woede van Verstappen pas na de race weer zag. 'Ja, hij lachte wel en spoot de champagne in het rond en stond te springen met de monteurs, maar je zag toch wel dat hij erg kort en scherp in zijn reacties was.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

'Je merkte dat hij nog steeds heel geïrriteerd was. Dat is ook terecht, want hij deed niks verkeerd', zegt Windsor over de uiteindelijke racewinnaar. 'Hij kreeg wel een straf. Een grotere straf kun je eigenlijk niet krijgen in de Formule 1 als je een Grand Prix leidt en de leiding moet overhandigen aan de nummer twee. Je moet dan remmen op het rechte stuk, dat is een enorme straf. Kun je je voorstellen dat Ayrton Senna dit te horen had gekregen, of Nigel Mansell? Dat is echt ondenkbaar. Het is echt ronduit belachelijk', zo hekelt hij de huidige regelgeving.
Formule 1-fans krijgen de schuld
Windsor denkt dat Verstappen de dupe ervan wordt dat fans meer inhaalacties willen zien. 'We accepteren dat nu maar allemaal. Red Bull maakte wel de juiste keuze, simpelweg door niet met vuur te spelen. Tegenwoordig krijg je altijd het voordeel van de stewards als je een andere coureur wilt inhalen. De ander moet je altijd ruimte geven, zelfs als je een onmogelijke inhaalactie buitenom probeert met blokkerende wielen. Toch moet de verdedigende coureur je dan ruimte geven.'
'Dat is allemaal geïntroduceerd omdat de fans meer inhaalacties willen zien. Ik geef daarbij de schuld aan iedereen, die zo'n domme survey van de Formule 1 heeft ingevuld', lacht Windsor. 'Iedereen met een brein weet dat dit totale onzin is. Verstappen zal de eerste zijn die dat beaamt. Het is echt een belachelijke regel. Als je een straf wilt uitdelen, zou je eerder Lando Norris een straf moeten geven, want hij veroorzaakte bijna een ongeluk.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Contrast tussen Norris en Verstappen
Verstappen liet zich ook na het verzoek van Red Bull niet kennen. 'Max ging hier briljant mee om. Ze gaven hem het nieuws vlak voor de Parabolica-bocht. Max vroeg nog of ze het zeker wisten, waarop ze dat bevestigden. Max vroeg dat heel kalm en vriendelijk', zo wordt de 27-jarige geprezen. 'Hij ging meteen van het gas af en remde een beetje en liet Lando langs.' Verstappen maakte daarna 52 ronden lang geen fout.
'Daarna reed Verstappen natuurlijk een perfecte race. Lando maakte kleine foutjes, zoals coureurs dat doen. Max maakte geen fouten en focuste zich op alle cruciale onderdelen van de bochten. Hij deed dat heel geduldig en was totaal niet agressief in zijn rijstijl. Dat was prachtig om te zien. Hij reed geweldig', glundert Windsor, die zeer negatief is over de wijze waarop Norris de eerste ronde benaderde. 'Het was een schande van McLaren en Norris. Ik ben fan van Lando en Oscar, maar wat dacht Norris in vredesnaam? Hij reed slecht.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties