Wie is nu de favoriet voor 2025? Dat is een vraag, die ook veel analisten bezighoudt. In Duitsland lijkt men zich voornamelijk te richten op regerend wereldkampioen Max Verstappen, al is er geen gebrek aan uitdagers voor de Limburger. Lando Norris, Oscar Piastri, Charles Leclerc, en Lewis Hamilton zullen ook op de titel mikken, terwijl de Mercedes-coureurs en Liam Lawson als outsiders gezien kunnen worden.
In 2023 zette Verstappen nog het ene na het andere record op zijn naam, maar in 2024 was de dominantie van Red Bull Racing verdwenen. 'Verstappen greep zijn vierde wereldtitel op rij in 2024, maar de Nederlander moest harder voor zijn wereldtitel vechten dan in de voorgaande jaren. De dominante coureur zal in het aankomende seizoen op nog meer weerstand stuiten', verwacht het Duitse Auto, Motor, und Sport. Veel analisten rekenen erop dat Verstappen het in 2025 nog lastiger krijgt, nadat hij in 2024 kon terugvallen op een al vroeg opgebouwde voorsprong.
Verstappen constanter dan de rest
Ook zonder die eerste vijf weekenden van 2024 pakte Verstappen nog de meeste punten in de overige negentien weekenden. Met name dankzij zijn prestaties in de regenraces liep hij in die periode nog elf punten uit op Lando Norris, terwijl Charles Leclerc en Oscar Piastri op grotere achterstand volgen.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Auto, Motor, und Sport verwacht desondanks dat Verstappen het in 2024 zwaar heeft gehad. 'Bijkomen was het sleutelwoord aan het einde van het seizoen. Na een recordaantal van 24 Grands Prix, moest Verstappen even op adem komen. De Nederlander bracht zijn vakantie door met zijn familie, en ging onder meer skiën, om bij te komen van het zware seizoen. Verstappen moest niet alleen bijkomen vanwege het hoge aantal Grands Prix, maar ook omdat hij sportief gezien alles moest geven.'
'Na een sterke start van het seizoen hadden McLaren en Ferrari het gat met Red Bull gedicht, en ze haalden de constructeurskampioen van de voorgaande jaren zelfs in', schrijft Joel Lischka. De vier topteams wonnen allemaal minimaal vier Grands Prix.' Mercedes was ook in staat om meerdere races te winnen voor het eerst sinds 2021, maar het ontbrak Mercedes aan consistentie', weet de Duitser te melden.
'Consistentie was nu precies het sleutelwoord voor de vierde wereldtitel op rij van Verstappen', vervolgt de journalist. 'Nadat de RB20 niet langer de beste auto in het veld was, maakte de 27-jarige indruk met zijn overzicht. Hij haalde hij bijna elke race het maximale, en won ook Grands Prix waarin hij niet de beste auto had.' Daarmee verwijst het Duitse medium naar zeges in Imola, Spanje, Canada, Brazilië, en Qatar.
Op jacht naar Schumacher
'Dit is de regel van de koningsklasse van de autosport: degene die op een slechte dag toch wint, behoort tot de grootheden. Als Verstappen komend seizoen wederom wereldkampioen wordt, is hij slechts de tweede coureur in de geschiedenis van de Formule 1, die vijf keer op rij wereldkampioen wordt', zo verwijst het Duitse medium naar landgenoot Michael Schumacher.
'Alleen Michael Schumacher slaagde erin om vijf titels op rij te pakken met Ferrari van 2000 tot en met 2004. Verstappen geeft niet veel om statistieken, maar dit record zal hij toch graag willen hebben', weet Lischka. Juan Manuel Fangio en Lewis Hamilton zijn de enige andere coureurs met minimaal vijf wereldtitels, maar zij slaagden er niet in om in vijf opeenvolgende seizoenen bovenaan te staan.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Norris wil revanche
'Zijn grootste concurrent in 2024 was zijn vriend, Lando Norris', zo wordt de aandacht gevestigd op de andere grote titelfavoriet voor 2025. In 2024 bleek Norris duidelijk een maatje te klein te zijn voor Verstappen. 'Er waren verschillende controversiële momenten met de McLaren-coureur, maar de vriendschap heeft daar blijkbaar niet onder geleden, zoals de wereldkampioen duidelijk maakte in interviews', schrijft AMuS, dat Verstappen citeert: 'Lando en ik kunnen heel goed met elkaar overweg. Natuurlijk werd het op het circuit soms spannend, maar dat maakt naast de baan niet uit. We doen ons best als we rijden, en we vechten ook voor de wereldtitel. Dat is ook normaal, maar privé kunnen we het goed vinden met elkaar.'
Nu McLaren de regerend wereldkampioen is, heeft Norris nog maar één doel om zijn pijlen op te richten. 'Norris wil echter niet voor de tweede keer op rij naast de prijs grijpen', weet men. 'Na zijn zege in Abu Dhabi, gaf de Engelsman al een waarschuwing via de boordradio ter viering van de constructeurstitel. Dit was ons jaar, jongens! Volgend jaar wordt mijn jaar.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Norris moet echter niet alleen op Verstappen letten. 'Hij moet eerst zijn tegenstander in zijn eigen team verslaan', schrijft Lischka. 'Oscar Piastri blijft een steile leercurve aanhouden. Piastri is niet minder dan Verstappen in de duels. Hij is ijskoud in de wiel-aan-wielgevechten', vindt Lischka, die verder ook voor verwachting uitkijkt naar beide Ferrari-coureurs. Lischka voegt toe dat Ferrari en McLaren spanning tussen de coureurs riskeren, waar dat risico bij Red Bull minimaal is, nu Liam Lawson als rookie naar het team komt.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties