max verstappen red bull racing oscar piastri mclaren 2025 monaco zondag race start Opinie
Opinie

Hughes beschrijft duel tussen Piastri en Verstappen: 'Een vrij voorspelbaar gevecht'

max verstappen red bull racing oscar piastri mclaren 2025 monaco zondag race start

Door de twee pitstops kon er meer gespeeld worden met de strategieën in de Grand Prix van Monaco in 2025. Dat deed ook Max Verstappen. Dat neemt niet weg dat er slechts één scenario was waardoor hij de race had kunnen winnen. Dat stelde Mark Hughes vast. Deze keer lukte het niet om Oscar Piastri bij de start te passeren.

Mark Hughes schetst in zijn analyse bij The Race hoe de start de toon zette voor de rest van de race in Monaco. 'Nadat Norris de strijd bij de start won van Leclerc, en Piastri zich verzekerde van de derde plek door Verstappen af te houden bij St Devote, was het een vrij voorspelbaar gevecht.' Al snel begon het spel van de strategieën, met pitstops op verscheidene momenten. 'Daardoor reed Verstappen aan de leiding.'

Verstappen van start op harde band

Op dat moment droomde de viervoudige wereldkampioen ongetwijfeld van de overwinning, maar dat bleek tevergeefs. 'In tegenstelling tot de drie auto's die voor hem stonden op de grid, was hij niet op mediumbanden van start gegaan maar met zijn enige set harde banden. Daarna had hij slechts één set mediumbanden over. Zijn laatste stint moest er dus eentje zijn op softs.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Hughes beschrijft duel tussen Piastri en Verstappen: 'Een vrij voorspelbaar gevecht'
Bij elke pitstop was het duidelijk welke set banden Verstappen moest krijgen.

Dat gaf meer inzicht in de strategie die Red Bull in gedachten had voor Verstappen. 'Zijn strategie was altijd om lange eerste twee stinten af te werken. Zo kon hij profiteren bij een safetycar of rode vlag, nadat de concurrenten opnieuw naar de pitstraat waren gegaan en hij dat nog niet had gedaan. Zo kon hij op dat moment de derde set banden op zijn auto laten plaatsen. Dat was zijn enige kans op de overwinning.'

Vierde plek voldoet aan de verwachting

Het heeft niet uitgepakt zoals gehoopt. 'Zijn eerste pitstop kwam er in ronde 27; vervolgens reed hij nog 50 ronden op de mediumbanden. De safetycar kwam er nooit. Voor Red Bull was een vierde plek wat te verwachten was, want het team heeft moeite met de kerbstones in Monaco. Omdat Tsunoda te ver in het veld startte om deel uit te maken van deze strijd, liet Red Bull hem na de eerste ronde al binnenkomen, in de hoop op een vroege safetycar.'

Ook dat plan leverde niet het verhoopte resultaat op. 'Dat vertaalde zich in enorme vertragingen, want de eerste auto's voor hem reden zo traag mogelijk als deel van hun strategie. Het leek er even op dat Racing Bulls en Red Bull als één team opereerden. Bij Racing Bulls vervulde Lawson de rol van Tsunoda, maar het was puur om zijn teamgenoot Hadjar te helpen. Die ging naar de pitstraat in ronden vijftien en negentien, terwijl Lawson verhinderde dat anderen hem konden aanvallen.'

Weinig opties voor Mercedes

Bij Mercedes, dat het hele raceweekend het moeilijk had, besloten ze om lang te wachten met zelfs de eerste pitstop. Dat was ook niet het wondermiddel, maar het team van Russell en Antonelli had volgens Hughes sowieso weinig opties. 'Vroeger stoppen zou hen nog dieper in het veld geduwd hebben. Tsunoda vormde daarvan het bewijs.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws