Peter Windsor is zeer kritisch op het experiment van de Formule 1 om de Grand Prix van Monaco om te toveren tot een verplichte tweestopper. De analist zag een doodsaaie optocht, waarbij hij zocht naar hoogtepuntjes. Windsor ontdekte een van die hoogtepunten in de strategie van Max Verstappen. De voormalige teammanager denkt dat Verstappen aan het einde van de race een dubbele agenda had.
Windsor valt op zijn YouTube-kanaal meteen met de deur in huis. 'Het experiment werkte niet', concludeert de analist. 'De race was net zo'n optocht als anders, en vanwege de twee verplichte pitstops zag je heel veel dat coureurs zoveel mogelijk gingen vertragen, om zo een voordeel te pakken bij de pitstops. Het was echt ongelofelijk saai', zo sluit Windsor zich bij Verstappen aan. 'Dit was een van de slechtste Monegaskische Grands Prix ooit.'
'Complete onzin'
'Het was een klassiek voorbeeld dat de Formule 1 iets probeert aan te pakken dat niet goed werkt, maar het dan op de verkeerde manier wil oplossen', meent de 73-jarige, die weet dat het probleem in Monaco een totaal andere oorzaak heeft. 'Deze auto's zijn totaal niet geschikt voor dit circuit. Door de jaren heen is vaak gesproken over het verwijderen van de race van de kalender.' Windsor zou dat wel een slecht idee vinden. 'Ik heb dat altijd onzin genoemd. Monte Carlo verdient een plek op de kalender, want dit is het uithangbord voor de Formule 1.'
Windsor is echter kritisch op de kunstmatige ingreep van de Formule 1. 'De twee verplichte pitstops waren complete onzin. Ik wil wel zeggen dat ik blij ben voor Lando Norris, dat hij vanaf poleposition won. Oscar Piastri had duidelijk de winnende auto, maar hij finishte slechts als derde en werd door Charles Leclerc in de Ferrari verslagen. Ze eindigden in de startvolgorde, maar Charles perste alles uit de Ferrari. Charles reed een ijzersterke race. Hij haalde alles uit die auto en versloeg zijn teamgenoot met een duidelijk verschil. Lewis Hamilton eindigde slechts als vijfde met een grote achterstand.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

'Max Verstappen werd vierde, waar hij ook startte', vervolgt Windsor. 'De twee pitstops veranderden dus niks. Het zorgde alleen ervoor dat coureurs soms ongelofelijk langzaam reden. Langzaam rijden hebben we vaker gezien in Monaco, maar die twee pitstops vergrootten dit probleem alleen maar. Dit was als een saaie 24 uur van Le Mans. Dit had niks met Grand Prix-racen te maken. Je hoefde de banden ook niet meer te managen, dus je had geen enkele skills voor deze race nodig.
Geniaal plannetje van Verstappen
'Verstappen kreeg de leiding in handen, want hij had nog geen tweede pitstop gemaakt.' Verstappen moest in de laatste stint met zachte banden rijden en zette dus op een late stop in. Daarbij kon de wereldkampioen profiteren van een eventuele rode vlag, maar Verstappens gok leverde uiteindelijk niks op. Dat Verstappen in de tweede stint lang doorreed, maakte de race wel nog interessanter. 'Hij was gemiddeld een seconde per ronde langzamer dan de McLaren. Lando Norris sloot dus achter hem aan. Max reed 1:16, dus Norris kon alleen een gaatje laten vallen.'
Windsor denkt dat Verstappen Norris in de problemen wilde brengen. 'Het was duidelijk wat Max probeerde te doen: hij probeerde zo langzaam mogelijk te rijden zonder ingehaald te worden, zodat hij Charles Leclerc zoveel mogelijk kans gaf om de race te winnen. Charles wachtte maar op een foutje van Norris.' De McLaren-coureur hield echter stand en pakte zo zijn zesde Grand Prix-zege. Daarmee staat hij nu weer gelijk met het aantal zeges van Oscar Piastri.
'Voor Max zou dat beter zijn in het kampioenschap, omdat de McLarens zijn grootste concurrenten zijn, en niet Leclerc. Hij had hier dus goed over nagedacht', zo prijst Windsor de geniale zet van Verstappen in een verder gezapige race. 'Uiteindelijk leverde het niks op. Door zo lang mogelijk buiten te blijven vergrootte hij daarnaast zijn kans om te profiteren van een Safety Car of een VSC. Dat gebeurde ook niet. Iedereen reed zo langzaam dat bijna niemand fouten maakte.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Nieuw format in Monaco?
'De hele race was gewoon onzin', vindt Windsor. 'Het sloeg nergens op. Het was ook heel voorspelbaar, maar het had niks met racen te maken. Ze hadden net zo goed de punten na de kwalificatie kunnen uitdelen', vindt Windsor. Die uitspraak kan waarschijnlijk wel op instemming van Fernando Alonso rekenen. De Aston Martin-coureur viel vanaf een zevende positie uit en blijft dus nog altijd puntloos. Alle andere coureurs uit de top tien van de startopstelling finishten ook in de punten. Carlos Sainz profiteerde van het wegvallen van zijn teamgenoot, en pakte het laatste punt. De enige positiewisseling vond verder tussen Hamilton en Isack Hadjar plaats.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties