verstappen russell zondag canada 12 Opinie
Opinie

Verstappen en Russell bijna een uur om tafel met de stewards: 'Horner wees naar Pérez in 2022'

verstappen russell zondag canada 12

Iedereen die na de Grand Prix van Canada op wilde blijven om de uitslag van het protest van Red Bull Racing te weten te komen, kon lang wachten. De Oostenrijkse renstal tekende protest aan tegen de zege van George Russell, die volgens Red Bull te plotseling remde om Max Verstappen in de val te lokken. Had Red Bull deze race überhaupt kunnen winnen, op de baan of naast de baan?

'De feestvreugde bij Mercedes en Russell werd alsnog onderbroken. Red Bull diende na de race een dubbel protest in tegen de winnaar', schrijft Auto, Motor und Sport in de Rennanalyse. Red Bull riep Russell op het matje vanwege onvoorspelbaar rijgedrag en vanwege de autolengtes achter de safetycar. Toen Russell remde, zou hij zich niet aan die regels hebben gehouden, aldus Red Bull. 'Volgens Horner had hij inderdaad twee overtredingen begaan', vervolgt het medium.

'De 51-jarige verwees naar incidenten zoals in Singapore 2022, waar Sergio Pérez een tijdstraf kreeg van vijf seconden. Toen had de Mexicaan juist te veel afstand gehouden', wijst Auto, Motor und Sport aan. 'Het is ons goed recht om dit aan te vechten', zei Horner bij de pers. 'Russell en Verstappen werden om 17:50u lokale tijd bij de stewards geroepen, pas 45 minuten later kwamen ze weer terug. Het oordeel volgde pas drie uur en 35 minuten later.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

verstappen russell zondag canada 15
Verstappen en Russell zaten bijna een uur om tafel met de stewards.

Wedstrijdleiding had het druk

Russell werd vrijgesproken door de FIA, wat F1Maximaal.nl in dit artikel al heeft uitgelegd. In een uitgebreid document met standpunten van beide partijen werd uiteindelijk besloten dat er geen sprake was van onvoorspelbaar rijgedrag of een brake test. Ook Verstappen kreeg geen straf omdat hij Russell even voorbijging onder de safetycar, wat een gevolg was van Russells actie. 'De safetycar-fase leverde sowieso veel werk op voor de wedstrijdleiding', merkt het Duitse medium op.

'Er werden in totaal negen onderzoeken ingesteld tegen coureurs, die allemaal eindigden in vrijspraak of waarschuwing.' Alleen Lando Norris kreeg een tijdstraf van vijf seconden, maar aangezien hij nog wel mee werd genomen in de uitslag, werd zijn tijdstraf niet omgezet in een gridpenalty voor de Grand Prix van Oostenrijk. Een symbolische straf voor het incident met Piastri, dus. Verstappen moest genoegen nemen met P2, waar hij ook op had gerekend.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Journalisten zagen Verstappen en Russell naar de stewards gaan: '45 minuten later kwamen ze pas terug'
Norris kon teruglopen naar de pitstraat en zijn auto gehavend achterlaten.

Zwakke stint

Horner verklaarde dat Verstappen geen idee had dat zijn team protest aan wilde tekenen. Helmut Marko gaat al gauw over op de orde van de dag. 'In de eerste stint was Max te agressief met de C5-band', verklaart de Oostenrijker. Verstappen kon Russell een paar ronden volgen, maar daarna zakte hij door zijn banden. 'De C4-presteerde juist weer slechter dan we hadden verwacht', vult Pierre Waché aan over de harde banden, waar Verstappen twee keer op reed.

Horner sluit zich bij de mening van de technisch directeur aan. 'De middelste stint was waarschijnlijk onze zwakste. In de laatste hadden we weer de pace van Antonelli en Russell', reageert hij. Marko zag het allemaal wat optimistischer in. 'We zijn erg tevreden, we waren gelijkwaardig aan McLaren en Mercedes. Dat geeft ons het vertrouwen voor de volgende races. In Spielberg zijn er wel een paar bochten in sector 2 waar we het de laatste tijd moeilijk hadden. Bij hitte zou McLaren in het voordeel moeten zijn.'

'Het' gebeurde bij McLaren

Vorig jaar had Verstappen mot met Norris op de Red Bull Ring. Voorafgaand aan de race in Oostenrijk clashte Norris met zijn teamgenoot. De Brit trok het boetekleed aan en gaf direct aan dat het zijn schuld was. Wat McLaren al maanden voorspelde, was gebeurd. Een echte 'teamgenotencrash' kwam er niet van. 'Toch zorgde McLaren voor het grootste incident in de race. Op het lange rechte stuk zette Norris zijn auto ernaast, maar Piastri verdedigde. Norris koos voor de binnenkant en raakte hem', vervolgt Auto, Motor und Sport. 'Hierdoor verloor Norris twaalf punten op Piastri en staat hij nu 22 punten achter.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws