Voorafgaand aan het weekend in Hongarije verwachtte iedereen dat McLaren het hele weekend zou domineren, maar daar stak Charles Leclerc op zaterdag een stokje voor. Met een minimaal verschil schoot de Monegask naar poleposition. Twee Aston Martins en een Sauber wisten vervolgens vóór Max Verstappen te kwalificeren. F1-analist Mark Hughes heeft uitgezocht waarom Leclerc de McLarens kon verslaan.
Wat Peter Windsor ook al aankaartte, is de veranderende windrichting tussen Q2 en Q3. Dat verklaart deels waarom Leclerc het zo goed deed in Q3, maar is niet het hele verhaal. Hughes wijst aan dat de wind van zo'n 1 tot 1,4 kilometer per uur veranderde naar 2 tot 2,5 kilometer per uur met een inconsistente richting tussen de negentig en 120 graden. 'Dat voelde in de auto inderdaad aan als totaal andere omstandigheden, en beïnvloedde het gedrag van de auto bij het insturen en door de bochten', schrijft Hughes bij The Race.
Leclerc toonde in die omstandigheden meer lef. 'Hij was gedurfder in de manier waarop hij zijn laatste ronde aanviel. De McLarens waren zichtbaar van hun stuk gebracht door hoe hun auto aanvoelde in Q3 vergeleken met Q2', vervolgt de Brit. De onboards lieten duidelijk zien hoeveel stabieler de Ferrari was in bochten 1, 2, 6, 13 en 14. Het team maakte zich tijdens VT3 nog wel zorgen over de achterbandslijtage. Daar leek hij tijdens Q3 geen last van te hebben.
'Met de zijwind in bepaalde bochten en tegenwind in bocht 4, is een onderstuurafstelling precies wat je wil om stabiliteit en vertrouwen te behouden', schrijft Hughes verder. 'De McLaren was niet zo sterk naar onderstuur afgesteld, omdat de achterbanden minder bescherming nodig hebben dan bij minder competitieve auto's. De windverandering had dus een veel grotere invloed op McLaren dan op Ferrari, waardoor de McLaren instabieler werd.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Zenuwachtige instuurreacties
Op de onboards van Oscar Piastri en Lando Norris was te zien dat ze worstelden met overstuur in bocht 1, de chicane en halverwege bocht 12, terwijl de auto van Leclerc er op dat moment gecontroleerd en soepel uitzag. 'Leclerc gaf toe dat hij last had van flink veel onderstuur in de middenfase van de bochten, maar dat was juist waarom hij niet dezelfde zenuwachtige instuurreacties ervoer als de McLaren', legt Hughes uit.
De snelle, directe voorkant die een auto snel maakt in stabiele omstandigheden, is volgens de analist juist wat een coureur niet wil als de wind in de middenfase van bochten op ongunstige momenten opsteekt. 'De McLarens waren van hun stuk gebracht en reden hun laatste run met meer voorzichtigheid', schrijft Hughes, die daarmee Andrea Stella's woorden herhaalt.
'Men ging er ten onrechte van uit dat het risico van hard pushen alleen maar de eerste startrij als beloning kon hebben, terwijl de mogelijke straf wel eens een hele rij of twee naar achteren kon zijn', luidt een kritische noot van Hughes. 'Zulke dingen spelen onvermijdelijk mee in het hoofd van een coureur op het moment dat de auto zich onvoorspelbaar gedraagt. Het zijn dit soort beslissingen die beslissend kunnen zijn over een seizoen.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Temperatuurdaling en motorverbetering
Het hielp Leclerc ook dat de temperatuur een klein beetje daalde. De McLarens zijn altijd erg goed op de banden als het heel warm is, en die paar graden maakten het verschil. Het hielp Leclerc mogelijk ook om het maximale uit de krachtbron te halen. 'De Ferrari-motor overtrof de Mercedes-motor in de McLaren op de rechte stukken. Hij reed ook met iets minder vleugel en was daardoor sowieso sneller, maar het snelheidsverschil kwam vooral op het moment dat de energie-aanvoer werd opgeschroefd', wijst Hughes aan.
De Monegask was vervolgens erg duidelijk in zijn verzoek om vroeg de baan op te worden gestuurd, zodat hij alle ruimte had om zijn banden optimaal voor te bereiden. 'Ferrari gaf gehoor aan zijn wens, terwijl de McLarens vastzaten in de late rij in de pitstraat. Het verklaart niet het hele verschil tussen Q2 en Q3 voor McLaren, maar het stelde Leclerc wel in staat zich perfect voor te bereiden. Het laatste puzzelstukje was Leclercs briljante gevoel voor de auto en het balanceren op het randje.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties