Het contact tussen Lewis Hamilton en zijn engineer Riccardo Adami verliep opnieuw bepaald niet vlekkeloos. De zevenvoudig wereldkampioen liet zijn rechterhand op niet mis te verstane wijze weten dat Ferrari er veel te lang over deed om hem en teamgenoot Charles Leclerc van positie te laten wisselen. Het commentaar van de 40-jarige Brit werd breed uitgemeten, maar Juan Pablo Montoya begrijpt Hamilton volledig.
Na zijn vertrek bij Mercedes moest Hamilton tevens afscheid nemen van Peter Bonnington, met wie hij in de voorgaande jaren een sterke band had opgebouwd. Bij Ferrari kreeg hij de engineer van Carlos Sainz, die door de komst van Hamilton moest vertrekken uit Maranello, toegewezen. De communicatie tussen de Brit en Adami verloopt na de eerste zes raceweekends van het seizoen vooralsnog bijzonder stroef en ook in Miami liep het weer niet lekker.
Hamilton kwam, na een pitstop, halverwege de race op een setje van de mediumbanden het circuit weer op, vlak achter zijn teamgenoot Leclerc, die op de harde band reed. Hamilton bleef niet geheel verrassend makkelijk in het spoor van de Monegask en het leek hem niet meer dan logisch dat Leclerc nu voor hem aan de kant ging, nadat hij dat eerder in China had voor zijn teamgenoot had gedaan. Een duidelijke beslissing liet lang op zich wachten en het geduld van Hamilton raakte op: 'Neem er gerust nog een kop thee bij', zei een duidelijk geïrriteerde Hamilton richting zijn engineer.
Montoya begrijpt de frustratie van de zevenvoudig wereldkampioen en de Colombiaan heeft het gevoel dat Hamilton vooral een punt wilde maken richting Ferrari. 'Hamilton wil presteren en hij wil dat het team het juiste doet', zegt de voormalig F1-coureur in gesprek met Spin Genie. 'Er moet een punt komen waarop Ferrari naar hem luistert. Het commentaar richting zijn engineer was vooral om een statement te maken. Ze moeten sneller en beter beslissen. Leclerc en Hamilton hadden meteen al van positie moeten wisselen', vindt Montoya.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

'Leclerc blij met ongelukkige Hamilton'
Ferrari trok Hamilton aan om de wereldtitel na ruim vijftien jaar weer eens naar Maranello te brengen, maar dan moet het team wel beter luisteren naar Hamilton, zo stelt Montoya. 'De manier waarop Ferrari de laatste jaren dingen heeft gedaan was goed, maar niet geweldig. Ze bouwen steeds weer een auto waarmee ze een paar races winnen en derde worden in het constructeurskampioenschap', geeft de 49-jarige Colombiaan aan dat het Italiaanse team steeds wat tekortkomt om de hoofdprijs te pakken.
'Het is net als met de Williams-auto waarin ik reed', maakt Montoya een vergelijking met een situatie uit zijn eigen F1-carrière. 'Die was goed, maar het was geen geweldige auto. De Ferrari is een snelle auto, maar hij ziet er ontzettend moeilijk uit om mee te rijden. Mensen zullen zeggen dat Leclerc goed rijdt, maar ze moeten hun beslissingen niet laten leiden door politiek. Je kan Hamilton niet op zachtere banden zetten en hem achter Leclerc houden. Dat was funest voor zijn banden.'
Montoya denkt dat Leclerc het allemaal wel prima vindt dat Hamilton nog niet helemaal op zijn plek zit bij Ferrari. 'Hij zal blij zijn dat Hamilton op dit moment ongelukkig is. Maar uiteindelijk gaat het er niet om welke coureur gelukkig is bij Ferrari, het gaat erom dat ze de juiste beslissing nemen om de punten te maximaliseren', stelt de Colombiaan. 'Ferrari is te veel bezig met het maken van de juiste beslissing dat dit de prestaties van het team in de weg zit. McLaren deed dat vorig seizoen en ze hadden een wereldkampioen kunnen hebben', sluit Montoya af.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties