red bull racing max verstappen mclaren oscar piastri gp miami 2025 zondag 2 Formule 1
Formule 1

Verstappen kan wellicht profiteren van interne strijd bij McLaren: 'Hebben zoiets eerder gezien'

red bull racing max verstappen mclaren oscar piastri gp miami 2025 zondag 2

Max Verstappen kan bij Red Bull Racing rekenen op de volledige steun van zijn team, terwijl McLaren geen duidelijke kopman heeft. Het Britse team heeft in het afgelopen jaar meermaals voor de keuze gestaan om teamorders uit te vaardigen, maar iedere ingreep heeft grote gevolgen voor de titelaspiraties van beide coureurs, met als mogelijk gevolg dat geen van beide kampioen wordt. Het roept de vraag op of een gelijke status eigenlijk wel wenselijk is. Voormalig kampioen Mario Andretti geeft antwoord.

Bij Red Bull bestaat er geen enkele twijfel over wie de eerste coureur van het team is. Verstappen bewijst immers nog ieder weekend dat hij zijn teamgenoten de baas is. In de afgelopen jaren is gebleken dat Pierre Gasly, Alexander Albon en Sergio Pérez niet in staat waren om de 27-jarige Nederlander onder druk te zetten. Liam Lawson bleef aan het begin van dit jaar zelfs zo ver achter dat de formatie uit Milton Keynes al na twee races besloot in te grijpen.

Sinds de Grand Prix van Japan is Yuki Tsunoda de teamgenoot van Verstappen. De Japanner doet het vooralsnog duidelijk beter dan zijn Nieuw-Zeelandse voorganger, maar ook Tsunoda is niet opgewassen tegen Verstappen. Red Bull heeft dus een duidelijke kopman, maar bij McLaren is dit anders. Piastri en Norris zijn ongeveer even snel en ze vechten allebei voor het kampioenschap. Dat betekent dat McLaren niet zomaar teamorders uit zal vaardigen.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

norris mclaren suzuka 1 piastri 2cr1 0182 f4qxibgh 20250406102047
McLaren vecht met twee coureurs voor de wereldtitel in 2025.

Wellicht kan dit in het voordeel van Verstappen uitpakken, omdat het duo punten van elkaar af zal snoepen. Schiet McLaren zichzelf niet in de voet door twee gelijkwaardige coureurs te hebben? Andretti geeft in de Beyond The Grid-podcast antwoord op deze vraag. 'Dat is een hele moeilijke. Dat is altijd een heel lastig verhaal', begint de wereldkampioen van 1978. 'Als je over twee coureurs beschikt, die allebei kunnen winnen, wat doe je dan? Er kan er immers maar één winnen', ziet Andretti een belangrijk nadeel van twee kopmannen.

Situatie met twee kopmannen pakte als eens verkeerd uit

Als een team dusdanig dominant is zoals Mercedes tien jaar geleden was, dan maakt het weinig uit dat beide coureurs elkaar punten afhandig maken. Destijds genoten Lewis Hamilton en Nico Rosberg een dusdanig grote voorsprong dat Mercedes er niet voor hoefde te vrezen dat een coureur van een concurrerend team er met de hoofdprijs vandoor zou gaan. Voor een dergelijke situatie moet McLaren mogelijk wel vrezen. Verstappen staat immers nog redelijk dichtbij en de viervoudig wereldkampioen zal ieder foutje afstraffen.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

max verstappen win japan livery red bull racing 923 1 podium lando norris hugh bird oscar piastri 12
Verstappen zou wellicht kunnen profiteren als de McLaren-coureurs punten bij elkaar wegnemen.

Mochten Piastri en Norris daadwerkelijk veel punten bij elkaar weghouden, dan zou Verstappen wellicht nog toe kunnen slaan. Zeker als de updates, die het Oostenrijkse team meebrengt naar Imola, ervoor kunnen zorgen dat het gat met McLaren kleiner wordt. Een dergelijk scenario doet Andretti een beetje denken aan een situatie van vijftig jaar geleden. 'We hebben zoiets geloof ik al eens gezien in 1973. Emerson Fittipaldi en Ronnie Peterson pakten toen steeds punten bij elkaar weg en geen van beide coureurs won het kampioenschap', herinnert Andretti zich. Jackie Stewart profiteerde en veroverde dat jaar zijn derde en laatste F1-titel.

Andretti ziet momenteel maar één duidelijke oplossing voor McLaren om een dergelijk scenario met zijn coureurs te voorkomen. 'De enige manier om daarmee om te gaan, is door het zo te laten tot ongeveer halverwege het seizoen. Dan kijk je wie er aan de leiding staat of wie de meeste punten heeft en dat is dan de nummer één', onthult de wereldkampioen van 1978 wat voor hem de juiste aanpak zou zijn. 'De andere coureur moet dan helpen', voegt hij nog toe.

Dat een dergelijke keuze voor de 'verliezende' coureur demotiverend is, vindt Andretti niet echt een argument. 'Wat moet je anders? Je kan ze ook door laten vechten en als tweede en derde eindigen. Daar komt het dan op neer. Het werkt alleen maar als je een echt dominante auto hebt', aldus de oud-wereldkampioen, die volgens jaar met Cadillac de stap naar de koningsklasse van de autosport zal zetten.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws