Ho-Pin Tung is behoorlijk geschrokken van de beelden van Max Verstappen. De Nederlander pakte op de Hungaroring zes jaar geleden zijn eerste poleposition in de sport, maar op basis van de openingsdag van het 2025-weekend lijkt de Red Bull Racing-coureur moeite te gaan krijgen om Q3 te halen. Verstappen sloot de vrijdag als veertiende af. Tung neemt de problemen onder de loep.
Tung had eerst nog even aandacht voor een opvallend moment uit de slotminuten van de tweede vrije training. McLaren-coureurs Lando Norris en Oscar Piastri wisten elkaar nog maar net te vermijden bij de eerste bocht. Tung legt uit dat de fout bij Norris lag. 'Je wilt naar buiten om een proefstart te maken. Norris komt hier naar buiten, maar het ging maar net goed. Het feit dat hij een wiel blokkeert, zegt al dat je op de limiet zit, of net erover. Het is aan Oscar Piastri te danken dat ze elkaar niet raakten. Hij nam een wat wijdere lijn.'
De tekst gaat verder onder de Tweet.
Enkele minuten later ging het alsnog bijna mis voor Norris. De Brit belandde in de laatste bocht bijna in de muur. 'Hij had zijn linkerachterwiel op het moment van insturen op het gras', ziet Tung. 'De hele auto leunt dan op dat linkerachterwiel, en dat ging maar net goed. Voor hetzelfde geld verlies je de controle over de auto en beland je in de bandenstapel.'
'De verschillen tussen de McLaren-coureurs zijn zo klein dat ze elkaar dwingen om ook de limieten van de baan op te zoeken. Het komt op dit soort details aan om het verschil met je teamgenoot nog te maken.' Piastri staat momenteel zestien punten voor Norris in het kampioenschap, maar Norris was in beide vrijdagtrainingen de snelste coureur. De enige manier waarop McLaren de zege uit handen lijkt te kunnen geven, is via een crash met beide coureurs.
Verstappen met kopzorgen
Tung brengt vervolgens de zwakke prestatie van Verstappen onder de aandacht. De 27-jarige was meer dan een seconde langzamer dan beide McLaren-coureurs. 'We weten van Red Bull dat ze van de vrijdag op de zaterdag een grote stap kunnen zetten in de simulator met de afstelling. Dit gat is wel heel groot, 1,2 seconden!' roept Tung uit. 'Dat is echt gigantisch', voegt de Velpenaar daaraan toe.
'Ik denk dat Max misschien geen hele goede snelle ronde had, maar desalniettemin is dit gat gigantisch. Het probleem van de Red Bull is al het hele jaar dat de auto onbalans heeft', vertelt Tung. Dat is in Hongarije een enorm probleem, want de bochten volgen elkaar snel op, en daarnaast zit het circuit vol met doordraaiers. Afgelopen jaar had Verstappen het ook al lastig op het Hongaarse circuit, toen hij het weekend zeer gefrustreerd afsloot.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Ronde van Verstappen in detail bekeken
Tung bestudeert de beelden van de snelste ronde van zijn landgenoot. 'We zagen hem bij bocht 6 insturen, en daar kwam hij veel te wijd uit', zegt de Viaplay-analist over het eerste deel van de chicane. 'Hij zit daar veel liever wat verder naar rechts. Daardoor moet hij ook later op zijn gas gaan. Als we naar bocht 9 kijken zie je hem insturen en daarna moet hij nóg meer bijsturen', aldus Tung over de tweede sector. 'Hij kan eigenlijk niet meer sturen in die bocht. Hij komt dan weer te wijd uit.'
'In bocht 12 had hij onbalans bij het insturen. Dat is een groot probleem van deze auto, en de reden dat ze zoveel onderstuur hebben. Als je dat onderstuur namelijk niet inbouwt, heb je te veel onbalans bij het ingaan van de bocht', zo weet de technisch onderlegde coureur dat Red Bull Verstappen bewust op pad moet sturen met onderstuur. 'In de laatste bocht zie je ook weer die enorme stuurhoek. Daardoor wordt Max gedwongen om te wachten tot de voorkant van de auto instuurt. Die bocht draait namelijk door.'
'Hij moet daardoor ook wachten om op het gas te gaan. Het resultaat daarvan is dat je niet alleen tijd verliest in de bochten, maar ook bij het uitkomen van de bochten en dus op de rechte stukken, die daarna volgen.' Verstappen kwam daardoor op alle delen van het circuit tekort, waardoor zijn achterstand bleef oplopen.
De tekst gaat verder onder de tabel.
Type bocht | Positie | Achterstand |
Snelle bochten | 2e | +0,01 seconde |
Middelsnelle bochten | 9e | +0,24 seconde |
Langzame bochten | 8e | +0,60 seconde |
Rechte stukken | 19e | +0,55 seconde |
'Je ziet in de data dat hij veel tijd verliest op die rechte stukken. Dat is niet alleen de pure topsnelheid, want daarbij zit hij een beetje in de middenmoot', merkt Tung op. 'Het gaat er meer om hoe je naar die topsnelheid toegaat. Als je zoveel onderstuur en onbalans hebt dat je bij het uitkomen van de bocht niet op je gas kunt gaan, dan verlies je op het hele rechte stuk tijd.' Dat Verstappen qua topsnelheid in de middenmoot zit, maar op de rechte stukken slechts negentiende staat, bewijst dat hij te langzaam het rechte stuk oprijdt.
Verstappen-magie wordt verhuld
'Dit is schokkend, zeker als je bedenkt dat dit een circuit is waarvan ik weet dat het Verstappen ligt', baalt Tung. 'Het is heel technisch, en je moet de bochten juist aanvallen. Je moet juist veel snelheid meenemen bij het ingaan van de bocht. De Red Bull laat dat niet toe. Dat begint met die onbalans. Om dat te compenseren, krijgen ze weer meer onderstuur. Als ze één probleem oplossen, krijgen ze er een ander probleem voor terug.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties