max-verstappen-red-bull-racing-gp-hongarije-2025-zaterdag-2 Opinie
Opinie

Tung ziet sterk punt van Red Bull compleet wegvallen: 'Als je wat dieper in de data duikt...'

max-verstappen-red-bull-racing-gp-hongarije-2025-zaterdag-2

Ho-Pin Tung is van mening dat Charles Leclerc een serieuze kans heeft om de overwinning te pakken in Hongarije. De Monegask mag vanaf poleposition starten, maar heeft wel twee snelle McLarens achter zich. Tung deelt verder zijn visie over de situatie van Red Bull Racing en Max Verstappen. Daarbij trekt hij een pijnlijke conclusie over een voormalig sterk punt van het Oostenrijkse team.

Leclerc, Oscar Piastri, en Lando Norris staan samen in de top drie in Hongarije, net als alle vrije trainingen. Leclerc trok in de kwalificatie voor het eerst aan het langste eind.' Charles Leclerc was heel blij. We hebben het vaak over Monaco, maar vergeet niet dat inhalen hier ook niet heel makkelijk is. Poleposition is hier voor de race dus heel belangrijk. Track position is hier alles', weet Tung te melden in de nabeschouwing van Viaplay.

McLaren verzaakt

De coureurs in de top drie jagen allemaal op hun negende Grand Prix-zege. Piastri en Norris waren daar de uitgesproken favorieten voor, maar gaven het heft uit handen in Q3. 'Je kon op het stuur van Piastri twee blokjes zien. Die geven aan dat zijn banden te koud zijn', zo legt Tung de vinger op de zere plek bij McLaren. 'Na de eerste bocht waren die weg. In de eerste sectoren verloren de McLarens veel.'

'In de laatste sector waren ze wel het snelst, maar toen was het kwaad al geschied', aldus Tung. 'Als de baantemperatuur zakt, moet je je opwarmronde daar ook op aanpassen. Ze hebben het wel over de baancondities, maar het had meer te maken met hoe agressief ze aan de ronde begonnen.' McLaren was een halve seconde trager in Q3 dan in Q2, waardoor de concurrentie opeens een kans kreeg om te profiteren.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

mclaren-lando-norris-charles-leclerc-ferrari-gp-hongarije-zaterdag-2025
Norris feliciteert Charles Leclerc.

Red Bull raakt alle sterke punten kwijt

Verstappen zal Leclerc en de McLarens nauwelijks kunnen zien vanaf de startopstelling, al had de Nederlander nog veel lager kunnen staan dan de achtste startplek. 'Die auto zit volledig buiten het werkvenster en werkt gewoon niet. De auto werkt al het hele weekend niet. De banden krijgen ze niet aan de praat', weet Tung. Verstappen benadrukte ook al dat het probleem van Red Bull in de vier contactpunten met het asfalt zit. 'Als Max stuurt, raken de banden snel oververhit.'

Tung ziet echter ook een ander probleem bij de Oostenrijkse renstal. 'Als je wat dieper in de data duikt, zie je ook dat de auto, als de DRS opengaat, ook langzaam is. Daar was Red Bull in het verleden nog zo goed in. De auto heeft dus grote vleugels, dus veel luchtweerstand. Het werkt op alle fronten niet.' Anderhalf jaar geleden stond Red Bull nog bekend om de efficiëntie bij de openklappende achtervleugel. Daarnaast raakte Red Bull haar voordeel bij de pitstops kwijt, waardoor Verstappen ook minder winst kan boeken met de strategie.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

max verstappen rb20 nederland zandvoort 2 drs
De DRS van de RB20 was juist een sterk punt.

'Verschrikkelijk gevoel'

Tung merkt wel op dat de situatie van Verstappen minder slecht was dan tijdens de vrije trainingen. 'Als je niet naar de positie kijkt, maar naar de achterstand, dan is de achterstand op de kop wel kleiner geworden. Het gat blijft er wel. Dat is ook vervelend als je in die auto zit. De auto doet echt nooit wat je wilt. Je weet in geen enkele bocht wat er gaat gebeuren. Dat is een verschrikkelijk gevoel voor een coureur', vertelt de Velpenaar.

'Dit is ook het zorgelijke bij Red Bull. Ze hebben als een van de weinige teams upgrades meegebracht. De voorvleugel is wat veranderd. Rond de voorwielophanging hebben ze de luchtinlaten veranderd, maar het werkt niet', aldus de analist van Viaplay. 'Over het algemeen introduceer je pas upgrades als je zeker weet dat het werkt, want je hebt met het budgetplafond te maken', legt Tung uit. Onderdelen vallen pas onder de budgetlimiet als je ze in een raceweekend ook daadwerkelijk introduceert.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws